lørdag den 13. maj 2017

Saltum Uldfestival i ny forklædning


I år var jeg særlig spændt på at komme til Saltum Uldfestival.
Årsagen var, at selve festivalen nu er flyttet udenfor Saltum by,
ud på en nærliggende campingplads, så jeg frygtede at noget af charmen ville gå tabt.

Heldigvis var det langt fra sådan.  Der var mere plads, også til parkering.
3 store telte til standende, centreret om et stort spisetelt, og med nogle mindre 
telte til pileflet, træskærer mv.
Parkering fungerede fint på en kæmpe mark - 20 kr i afgift, som vi gerne betalte.

Jeg synes det fungerede godt.
Vi kørte gennem Saltum by, hvor man også kunne stoppe op. 
I Bindestuen var der stuvende fuldt (kunne vi se i forbifarten),
og der var andre telte med garn og tilbehør - blot ikke på den gamle plads,
hvor der ikke længere kan rejses telte. 
Hanne Falkenberg havde fx sin stand i det gamle sygehus som altid - hørte vi.
For vi var kun ude på campingpladsen.

Vejret var vi heldige med. Der plejer tit at være dårligt vejr til uldfestival,
men i år var der høj blå himmel og sol, og der var nærmest varmt inde i teltene.
Vi kunne spise vores medbragte mad i det grønne.


Inde i teltene var der gamle kendinge. 
Birthe Sahl var der med hendes smukke knapper og brocher
- og nu også maskemarkører.  Hendes stand er absolut et besøg værd.

niviarsiaq.gl og qiviut var der også med deres lækre moskusuld.
Jeg købte kit til en hue, magen til den I ser på billedet, sidste år,
og I år havde jeg lovet mig selv garn til et tørklæde/sjal. 
Det købte jeg i den smukkeste blå farve.
Mere herom i et senere indlæg.

Keramikken var jeg også vild med. Det er strik.
Der var især en lille vase, jeg faldt pladask for, men det lykkedes mig at komme forbi
uden at købe. Det fortryder jeg måske lidt .. 


Ved önlings Stand købte jeg kit til en sommertop. Den hedder 'Retro'.
De havde ikke garn nok på lager, så den eftersendes.
Hos Hønsestrik var der travlhed. Edith, Sanne og Anette havde 
travlt med at lange deres lækre garn over disken. 
Edith har en totalt sej hæklet kjole på. Simpelthen flot.


 Det sidste jeg købte var et Rowan hæfte med sommertoppe og noget
lækkert lysegrønt cotton lustre til en sommerbluse.
Så nu er jeg vist ved at have styr på sommerens projekter.

Som sagt - der var hyggeligt i Saltum.
Der var mange mennesker - og også hyggeligt at hilse på venner og bekendte.
Jeg mødte fx Anette og Lene og det var rigtig hyggeligt.
Lene var i den flotte trøje 'Graphic' af Sanne Fjalland. Virkelig smuk model.


En anden veninde, Hanne var ikke selv med på Uldfestival, 
men var i stedet repræsenteret gennem sit smukke design, 
her set hos Ofeig & Co.
(Jeg ved, at opskrift også kan købes hos Hønsestrik, eller direkte hos Hanne). 

Der er kommet så mange spændende nye farver i lett lopi, at det bliver spændende 
at se, hvilke farver og kombinationer, modellen mon bliver strikket op i fremover.


Der var mange forskellige stande, og mange forskellige udstillere. 
Rigtig mange kendte navne fra strikkeverdenen (ingen nævnt, ingen glemt).
Så der var masser at blive inspireret af - og købe. 

Min søster Ulla strikker ikke, men følger gerne med på Uldfestival.
På vej ud, ville hun lige købe et par lodder i det Amerikanske Lotteri.
2 stk af 5 kr. - og sørme om så ikke hun vandt 2 bøger fra Nordiske Masker.

Hvor heldig kan man lige være ?

ja, jeg måtte da lige kæmpe for at få fingre i dem, 
bl.a. med løfter om nyt sommerstrik til damen. ;o)
OG en ny begynder strikkebog, så hun selv kan lære det. 
En benhård forhandler, det er hun ;o)


Hun er i øvrigt i den nyeste trøje, jeg har lavet. Blogger om den om et par dage. 

5 kommentarer:

grymerspalet sagde ...

Tak fordi du fortæller så meget med billeder fra Saltum uldfestival. Så føler jeg næsten, at jeg har været der - men skulle til en 75 års fødselsdag.

Strikkeglæde sagde ...

Dejligt med et lille referat af din oplevelse af uldfestivallen, jeg har rigtig mange arrangementer for tiden, så jeg havde bruge en stille weekend inden det starter igen næste weekend.
Det ser ud til at have været en dejlig festival, jeg har også bekymret mig om udflytningen, godt at høre, at det fungerede fint.
Og ingen regn i år!! Fantastisk, lad os håbe det er den nye stil :-)

Mette G. sagde ...

Hm, Mona - nu bliver jeg da lidt misundelig. Jeg var i Garnudsalg i fredags, så jeg har da vist opbrugt garnkvoten ;-) Vil meget gerne se det Rowan hæfte. Du fik jo lokket mig til at bestille abonnement, men der er ikke kommet noget endnu. Hæ, hæ - godt forhandlet af Ulla!!

vibstrik sagde ...

Det ser så godt ud Mona. I år ville jeg have oplevet Saltum, men der kom lige en konfirmation på tværs. Det kan jo ikke flyttes, så måske får jeg debut næste år. Det håber jeg meget, for din præsentation siger jo alt:-)

Strikkeheksen sagde ...

Du har fået taget en masse skønne billeder, Mona :-) Dejligt at hilse på dig og ikke mindst at få besøg :-)