søndag den 12. marts 2017

Sweater med Grafisk Mønster


Efter 'Brodie' kan jeg næsten ikke få nok af enkle og hurtige projekter.
Til strikkecafe i hønsestrik blev jeg inspireret til denne enkle og nemme model
'Sweater med Grafisk Mønster' i garnet 'Alice' fra Permin.
Hold op noget lækkert garn ! blødt og lækkert. Har lidt elasticitet i sig,
som er med til at gøre den god at strikke af. 
Der blev brugt i alt 8 ngl. garn. 

Trøjen er mere skifergrå, end hvad der fremgår af billedet, men der er farvespil
med forskellige nuancer i grå i den.  Reliefstrikningen fremhæver dette. 
Trøjen er strikket på pind 8, hvilket kun er en fordel ifht. mine kriterier lige nu ;o)


Her ser I hhv. for- og bagsiden. Der er kun reliefstrik på forsiden.
Jeg valgte at strikke rundt, fremfor at strikke stykkerne hver for sig.
Jeg glæder mig til at flytte ind i den. 

Jeg valgte at sætte mit mærke på nederst på forsiden,
frem for i nakken, som jeg ellers altid gør.
(og det er også meget mørkere, end det synes på billedet).
Skal jeg lade den sidde ? eller flytte til nakken?


I ugens løb har der været megen fokus på demens, og således også her
Jeg har nemlig meldt mig som demensven. 
Det forpligtiger ikke en masse, ud over at være hjælpsom overfor de demente, man måtte møde
(jeg kunne i forvejen aldrig drømme om andet), 
og give en opmærksomhed, hvor man kan.

Min mor døde af demens for et år siden,
 og det at være på sidelinien til sådan et forløb er rigtig svært.
Mange har stået frem og fortalt deres historier - fx Aage og Rita - og det er både modigt og godt.
Jeg har kunnet genkende rigtig meget af vores forløb i deres,
 og det kan være rigtig svært at se tilbage på.

Så jeg hilser alle initiativerne omkring demens velkommen, 
det er bare SÅ vigtigt, ikke mindst i betragtning af hvor mange der rammes
- OG der forventes flere fremover. 


6 kommentarer:

Annes indfald sagde ...

Sikke en dejlig trøje... lige til omskifteligt forårsvejr. Flot med det grafiske strik😍
Ja, ind imellem er det skønt med noget kvikstrik!
Hvorfor skulle du ikke være stolt at af dit strik og have mærkaten uden på? Den kradser også bare i nakken 😉
Demens er bare en trist og ressourcekrævende sygdom.. for alle parter. Respekt for den indsats pårørende og pleje yder.
Jeg blev også dybt rørt af de tv udsendelser😢

Jette sagde ...

Hvilken sød og enkel trøje du har lavet, det må have været hårdt på så store pinde.

Strikkeglæde sagde ...

Flot trøje - den kunne jeg godt finde på at strikke :-)

Lydert sagde ...

Den ser lækker ud, din nye trøje, og jeg kan godt forstå, du trængte til noget hurtigt på pindene
Demens er en forfærdelig sygdom for alle den rammer og ikke mindst deres pårørende

Lilli sagde ...

Så lækker en trøje, Mona...får lyst til at strikke i det megalækkert garn 😊😊
Demens er så trist og hård en sygdom..jeg har også fulgt med i demensugen og hvor er det nogle barske skæbner..

Mette G. sagde ...

Den ser bare skøn ud. Der er noget helt specielt over de grafiske mønstre.