lørdag den 11. februar 2017

Den vokser stille og roligt


Min Brodie - eller Brodie inspirerede trøje, må jeg nok hellere sige..

Det hele startede, da jeg i efteråret forholdt mig til, at jeg havde nogle rester Felted Tweed.

What to do?

Jeg slog op I Rowans magasin nr 60, og fandt denne skønne Brodie, 
som jeg straks forelskede mig i.
 Supplerede med mere garn, og kastede mig ud i det da juleferien startede.
Strikkede, strikkede, strikkede OG strikkede. I DOBBELT garn.
(Det nåede jeg lige at læse i opskriften, inden jeg kastede mig ud i det).
Afsted det gik, som det nu kan gå, når der er rigtig mange tråde at holde styr på.
indimellem må man lige bruge lidt tid på at rede garnet ud.

Strikkeprøven passede ikke, så jeg måtte justere. 
Og alligevel måtte jeg til at trævle op og starte om. 
De to første udkast blev riigeligt store - og nu - nr 3 - bliver sådan lige til øllet, tror jeg.
Dvs ikke den brede trøje, som den oprindelig skulle have været. Men lad gå. 
Jeg har haft den af pindene for at prøve.


Så var det jeg fik det utrolige indfald at slå ordet 'intarsia' op. 
(det forekom i opskriften).
Den slags detaljer havde jeg ikke lige tænkt kunne betyde noget - men det viste sig faktisk
at være gobelinstrik - og nu havde jeg strikket det meste af trøjen i fair isle. 
Lad mig sige den på den måde: intarsia var det på ingen måde blevet.  
Jeg orker ikke gobelinstriki så mange små detaljer.  
Så fair isle er min metode - meeen måske ikke lige i dobbelt felted tweed.

Det bliver i hvert fald en god varm trøje.
Lige til dette vintervejr. Så jeg må snart se at få den færdig.
Jeg har forresten også valgt at strikke den rundt - det skulle man heller ikke. 
Så nu er jeg selv ved at kreere bærestykket i raglan. 
Så med alle mine ændringer, må jeg vist nøjes med at kalde den Brodie inspireret.

Men inspirationen fandt jeg altså i Rowans Magazine nr. 60. 
Og trøjen bliver superflot. Men varm. 


God weekend derude. 

10 kommentarer:

Birgitte Graversen sagde ...

Uha, den er flot.

Jette sagde ...

Ser flot ud, og for mig ligner det Fair-isle, når man ser billedet fra bogen, ville aldrig drømme om at strikke intarsia på sådan en model.

grymerspalet sagde ...

HVOR ER DEN DOG SMUK. FLOT ARBEJDE.

Flowermouse Design ❀ Lone sagde ...

Hvor er den flot!!! Og puh ha, sikke et forarbejde du var nødt til at lave... Intarsia er virkelig heller ikke mig med mønstrik frem og tilbage. Så lægger jeg hellere nogle ekstra masker op som jeg kan klippe i ved halskanter... Men altså - din trøje bliver så lækker. Glæder mig til at se den færdig. God søndag😀

Strikkeheksen sagde ...

Den skal nok blive god, Mona - og indimellem er det jo altså rigtig vinter :-) Jeg har også været inde i en stime af optrevlinger og uheld, men nu har jeg besluttet mig for, at det skal vende ;-)

Mette G. sagde ...

Pyha Mona - jeg bøjer mig i støvet for, at du ikke giver op! Men okay, den bliver godt nok også flot i dine farver - er du tosset, de er flotte.

Chain of Yarn sagde ...

Flot mønster, men jeg vil give dig ret i det med intarsia-teknikken. Den bliver dejlig varm at få af pindene.

vibstrik sagde ...

Uh den ser dejlig ud. Skønne farver og lun og vamset:-)

Lilli sagde ...

Den bliver så flot. Selvfølgelig skal den strikke rundt ...glæder mig til at se den :-)

Strikkeglæde sagde ...

Flot trøje, som kan varme dig i mange år - ih, hvor jeg kender det når man bare lige hopper ud i det.