fredag den 23. december 2016

Model Höst - og glædelig jul.



Model Höst blev jeg vild med, da min veninde Hanne for nogle år siden lavede modellen.

Jeg synes det var et rigtig fint mønster, og en utrolig smuk farvesammensætning. 
Så det blev en 'must have'. 

Da jeg så samtidig havde en kollega, der drog til Island og kom hjem med kufferten
fuld af lett lopi - også til mig - ja så blev det nu. 


Der er en lille ændring i forhold til Hannes opskrift.
Jeg har jo engang lanceret mig selv som en 'teststrikker from Hell',  ;o)
så hun er nok forberedt på, at mønsteret ikke er 100% fulgt.

Hanne har nemlig designet striben forneden og i ærmerne ind i selve ribben.
Det kunne jeg ikke rigtig få til at fungere.
(eller også var jeg bare ikke tålmodig nok)
For det fungerede alligevel i halsen, så nu kan jeg jo godt fortryde .. 
Jeg tror også nok jeg har lavet den lidt længere, end i opskriften.

Men alt i alt - model Höst nu med et personligt twist ;o)


Trøjen er hurtig at strikke - det tog mig nok ca 14 dage. 
Og det er bare en, jeg flytter ind i. 

Hanne har selv skrevet en lille tekst, som hun gerne vil have jeg deler. Den kommer her:

“ Höst “designede” jeg oprindelig til mig selv, for nogle år siden, og blev så efterfølgende opfordret til at skrive opskriften, så netop andre også kunne få mulighed for at strikke den.

Historien om Höst:
Inspirationen til borten fik jeg, da jeg faldt over et gammel foto af et barn i en sweater med denne smukke bort. Jeg forsøgte dengang at lede efter den pågældende opskrift flere steder, men antog til sidst at den var af ældre dato og derfor ikke var tilgængelig længere.
-Denne forklaring har jeg, siden udgivelsen af strikkeopskriften, haft skrevet om på min blog, således at der ikke skulle være nogen tvivl om hvor inspirationen til borten er kommet fra.

Det jeg dengang ikke vidste var, at den pågældende børnemodel fra 80’erne, var designet af en islands strikdesigner, som i dag er en ældre dame på 96 år. 
Hun tog det desværre meget nær, da hun blev bekendt med at hendes bort var blevet brugt i min model Höst, og jeg valgte derfor straks at tage den af min salgsside.
Ærgerligt, og helt utilsigtet er jeg altså kommet til at krænke denne ældre dame. En følsom sag.

Det ville jo havde være ønskeligt, at hun var blevet glad for at se hendes bort blive anvendt i en voksentrøje, næste 30 år efter hun havde designet den, men desværre forholder det sig ikke sådan, og det accepterer jeg naturligvis.

MEN... mønstret på model Höst er jo allerede i omløb, og jeg forærer det derfor til dem, der måtte være interesseret. Du er derfor naturligvis også velkommen til selv at give det videre. "
mvh Hanne Rimmen. 

 Skriver I til mig, deler jeg derfor gerne opskriften med jer. 


Nu er der taget hul på juleferien, og det er allerede i morgen julen for alvor går igang.
Der er startet et par nye strikkeprojekter op, og der er bløde pakker under træet,
så mon ikke der er basis for lidt julestrik også ? 

Så sammen med Dukke Ulla og Dukke Lillian (min mor), en gås og katten
vil jeg ønske jer alle en rigtig glædelig jul. 



19 kommentarer:

fru westerskov sagde ...

Den er meget flot. Glædelig jul

AC sagde ...

Jeg købte også opskriften, da Hanne Rimmen udgav den. Mit farvevalg var jeg dog ikke helt tilfreds med, så den ligger stille... Din udgave er virkelig fin!
Glædelig jul, Mona🎄

Pia sagde ...

Megaflot bluse, ændringer eller ej.
Rigtig glædelig jul til dig og Ulla.

Pernille sagde ...

Den er utrolig smuk - både mønster og farvesammensætning - jeg bliver helt fristet til at skrive den på min uendelige to Do liste :-)
Glædelig jul og godt nytår til dig

Garnløkken sagde ...

Hvor er den flot, jeg var spændt på hvem der skulle have den, da du viste den på Instagram . Jeg vil prøve at få mønsteret, for den får jeg lyst til at strikke. Halsen er utrolig flot. Glædelig jul og godt nytår til dig og dine. Vh Lykke

Madam Munch sagde ...

Den er fantastisk flot og klæder dig! Glædelig jul.

Lilli sagde ...

Den er flot til dig, Mona. Smukke farver og borter.
Glædelig jul til dig også :-)

Strikkestedet sagde ...

Fantastisk smuk sweater.... Vil du sende link til Hanne Rimmens webshop?
Ha' en god dag
Hilsen Gitte

Jennie Wretman sagde ...

Hej! Jag undrar om jag skulle kunna få köpa mönstret på tröjan!

dqpage sagde ...

Hej Jannie. Mønstret fås gratis. Kan sende det til dig hvis du sender mig din mail Adr. Ellers kontakt Hanne Rimmen

Strikkestedet sagde ...

Hej Mona
Jeg vil gerne be' om opskriften på den smukke høst sweater
Min mail: gittekjaerbech@gmail.com.
På forhånd tak 😃
Hilsen Gitte

Karin sagde ...

Hej Mona
Jeg vil meget gerne have opskriften på den smukke Høst sweater tilsendt.
Min mail:karin@ronhoj.dk
På forhånd tak
Karin

Anonym sagde ...

Hej!
Jag skulle gärna vilja ha mönstret på din fina tröja.
maria@teatermakarna.se

Tack på förhand!

Inge imbr sagde ...

Iiiih jeg kunne også godt tænke mig det mønster, er vild med sweateren og navnet HØST :)
min mail er:
imbr_dk@yahoo.dk

Anonym sagde ...

Hei
Jeg er og en av de som leter og leter etter oppskriften på modell "Höst" av Hanne Rimmen, og som ikke finner den...
Min mailadresse er :
kari.kirkholt@steinerskolen.no
om du kan sende oppskrift?

Takk
Kari K

Ronja Nilsson sagde ...

Hej!

Jag skulle jättegärna vilja ha mönstret! :) Superfin tröja som min mamma önskat sig länge!
Min mejl är:
uss.ronjan@gmail.com

Tack på förhand
Ronja

Bodil Rohdin sagde ...

Hei Jeg har lett lenge etter dette fine mønster Høst av Hanne Rimmen. Jeg blir veldig glad om det er mulig å få det.
Min Mail er: bsol1@me.com.

På forhand takk
MVH
Bodil Rohdin fra Ålesund.

Bodil Rohdin sagde ...

Hei!
Jeg har leita lenge etter dette fine mønster Høst av Hanne Rimen.
Blir svært glad om det er mulig å få tak i det.
Min mail er :bsol1@me.com

På forhand takk
MVH
Bodil Rohdin fra Ålesund

Unknown sagde ...

Hej
Jag som många andra letar efter mönstret till denna helt underbara tröja. Blir otroligt glad om jag skulle kunna få den via dig.

Tusen tack
Karin Blomquist

karin.blomquist67@gmail.com