søndag den 6. marts 2016

Stilhed


Der har været stilhed fra mig et stykke tid 
- lige siden Ullas fødselsdag i starten af februar.
Vi nåede lige at fejre Ullas fødselsdag, inden der skete helt andre ting i vores familie. 

Vores mor, der i flere år har lidt af demens, var siden jul blevet tiltagende svækket,
og den 18. februar tidligt om morgen sov hun stille ind. 
Min søster og jeg var hos hende til det sidste.

De sidste 1,5 år af sit liv boede mor på plejehjem, og 
det var en glæde for os, at trods demens og deraf tab af funktioner,
bevarede mor sin milde, glade og kærlige personlighed, 
og kunne kende os, lige til hun lukkede sine øjne.

Det var også en fornøjelse for mig, at hun både efterspurgte og værdsatte de trøjer, jeg strikkede. 
Og det blev til nogle stykker gennem tiden. 

Hun efterlader et meget stort savn.


Jeg vender tilbage med mere strik i mit næste indlæg.
Strikketøjet har bestemt ikke ligget stille.

Fx fik jeg lige strikket en Mary hue til en af Ullas veninder.
Kvasten har Ulla selv lavet, så det er på den måde et fælles projekt. 

Huen er strikket i et nøgle Rowan feltet tweed, jeg havde til overs.



19 kommentarer:

Lisbeth Severinsen sagde ...

Kondolerer. Forstår godt at dette må være fryktelig tungt ! Bra du har strikketøy til å slappe av med !

Uldbegavet sagde ...

Det gør mig ondt for dig Mona - det er altid et stort savn at miste sin mor. Sender dig et cyberknus.

Merete sagde ...

Det gør mig ondt at du har mistet din mor - det er et stort savn at miste sin mor. Det kender jeg alt for godt fra mig selv. Man glemmer aldrig sin mor

Annes indfald sagde ...

Kondolerer. Sorg skal have sin tid. Sjælen skal finde en ny virkelighed.
Godt med rekreativ strikketid og ro til at tænke, mens maskerne glider gennem hænderne.
Knus.

Lydert sagde ...

Kære Mona!
Kondolerer. Jeg er ked af at læse, du har mistet din mor. Uanset hvor gamle, vi er, når det sker, bliver vi ramt af en sorg, som det tager tid at hele.
Jeg sender mange varme tanker til dig og din familie.
Kram ... Lone

Susan sagde ...

Også varme tanker fra mig. Det er svært at miste sine forældre. De er jo de eneste, som man har haft hele livet. Men godt at høre, at din mor til det sidste bevarede et kærligt og glad sind - og at I var hos hende til det sidste.

Pernille sagde ...

Også varme tanker fra mig. Dejligt I kunne være sammen med hende.
Gode billeder af din mor i dit flotte strikketøj - sammen med den hue du har strikket til din søsters veninde - jeg er fuld af beundring over alt det du strikker til andre.
Knus

vibstrik sagde ...

Kære Mona. De varmeste tanker herfra. Jeg er ikke i tvivl om hvor stort et savn det må være. Hvor er det dejligt at du og din søster kunne være hos din mor til det sidste, og selv på min afstand, har jeg ikke været i tvivl om hvor kærligt I har været med hende i de forløbne år. Jeg glæder mig til at se meget mere strik fra dig når du når dertil, og håber selvfølgelig på et gensyn.

Lilli sagde ...

At miste en forældre efterlader megen sorg og savn - men hvor var det rart I kunne tage afsked med hende på så fin en måde. Og skønt at din mor trods demens og svækkelse kunne bevare sit kærlige og glade væsen. Sender dig masser af kram.

Eva sagde ...

Jeg sender mine varme tanker. Sikke en glæde, at din mor kunne bevare sit positive sind trods demens. Nu sidder I tilbage med savnet og de gode minder.

Frujensensunikum sagde ...

Kære Mona Elisabeth

Jeg sender de varmeste tanker til dig og Ulla, det er så hårdt at miste og ikke meget man kan sige kan trøste et bristet hjerte.

Jeg er dog helt sikker på din mor værdsatte din store indsats for gøre livets efterår til en god tid for både hende og din far og dejligt at I kunne følge hende hele vejen.

De bedste hilsner
Jane

mona sagde ...

Det gør mig ondt at læse at du har mistet din mor. Hvor er det dejligt, at hun kunnne kende jer til det sidste. Det betyder så meget. Sikke nogle fine billeder af din mor i dit smukke strik.

Fru Knudsen sagde ...

Jeg kondolerer! Jeg har nydt, at følge med i dit stik til din mor, og selv på billederne udstråler din mor mildhed. Forstår dit savn. Det er jo livet gang, men at miste sin mor er da hårdt, hun var jo den person, som altid har været i dit liv!
Jeg sender dig mange varme tanker!!

fru westerskov sagde ...

Det gør mig ondt at høre.

Gitte sagde ...

Kondolerer,hvor er jeg ked af at læse det,men godt I fl taget en god afsked,det er så vigtigt ,de varmeste tanker til dg og din søster

Strikkeheksen sagde ...

Hun var så fotogen din mor i alle sine fine strikketrøjer :-) Hun var heldig, at hun havde dig omkring sig :-) Det var så godt, at I fik mulighed for at sidde ved hende :-) Fin lille hue med dejligt iøjnefaldende kvast ;-)

Irene sagde ...

Jeg kondolerer.
Uanset hvor gammel man bliver, så er tabet af en mor meget stor. Men vi har heldigvis de gode minder. Knus fra mig

Jette sagde ...

Kære Mona, kondolerer og sender dig en knuser. Det er en hård tid du skal igennem og godt du har dine projekter at fordybe dig i. Meget sød hue du har fået lavet.

Mette G. sagde ...

Kære Mona - det er jeg godt nok ked af at høre. Stort knus herfra.