tirsdag den 22. marts 2016

Pretty as a Peacock


I kender det jo nok .. Når man ser et smukt strikketøj kan man nemt lade sig inspirere..
Da jeg så 'Pretty as a Peacock' hos Lene, vidste jeg, at det måtte på mine pinde også.
Ikke mindst, fordi jeg synes, jeg manglede et sjal at have over en pæn kjole.

Så jeg gik på Ravelry og investerede i opskrift, og var så heldig at få det smukke
Japonica Beauty garn i fødselsdagsgave. 5 nøgler skulle der bruges,
og jeg havde valgt den neutrale beige farve - den passer til de fleste af mine kjoler.
Garnet findes i mange smukke farver.


Jeg vidste, det var et større projekt, 
og derfor bestemte jeg mig for, at alt skulle gå i roligt tempo.
Derfor var det bestemt for morgenstrik i sommerhuset. 
Der skulle strikkes mindst en pind frem og tilbage hver dag i 
weekender eller ferier, så langsomt voksede det frem.

Det egner sig faktisk glimrende til morgenstrik, for det er der man er mest frisk i hovedet ;o)
Der er mange diagrammer og rapporter at holde styr på. 
Jeg ved ikke hvad jeg ville have gjort uden maskemarkører eller magnetplade til opskrift.

Det er nu heller ikke sådan et garn, der ligefrem egner sig til optrævling. 
Japonica beauty består af 76% silke og 24% mohair, 
så det filtrer let hvilket gør det vanskeligt at trævle op.
Og ikke alene det: det bliver også umuligt at samle masker op, 
eller finde tilbage til rette række i mønsteret.

SÅ tungen skulle holdes lige i munden. 
En enkelt gang måtte jeg gå nogle pinde tilbage helt lokalt, og det gik med tilbageholdt åndedræt.

Ellers må man sende Amish People en venlig tanke ..
(de laver med vilje en fejl i deres håndarbejde, idet kun Gud er fejlfri  ;o).

Jeg tror jeg startede i uge 42, og har taget den i roligt tempo lige siden.
Men så var det jeg kom i tanker om en fest her i påsken, hvor jeg lige synes jeg kunne bruge sjalet.
Og SÅ kom der turbo på  ;o)
Søndag var jeg færdig med selve strikningen .. 


Det skulle vise sig, at en ting var at få det strikket ..
Det skulle jo også blokkes ..

Dertil skulle bruges blokningswirer, som jeg måtte købe hos Rito.dk.
Jeg er ikke vildt erfaren i at blokke strikketøj, da det er sjældent jeg strikker tørklæder/sjaler,
og de billeder jeg ville have vist jer af processen, tror jeg at vi dropper  ;o)
Men det endte da vist så nogenlunde.


Til allersidst blev det presset forsigtigt ..


Og nu skulle det endelig være klar til brug. 

Pretty as a Peacock er designet af Jae Koscierzynski,
og ud over Ravelry kan mønster købes her .

Til sidst vil jeg lige vise jer et par detaljer fra mønsteret:




ps. Tak for jeres kommentarer til mit sidste indlæg.
Her ser I så noget af 'ikke-Marius' som jeg fandt på ..
På tørrestativet ligger også en Redy, som jeg kan vise jer en af dagene.

Rigtig god påske til alle. 





16 kommentarer:

fru westerskov sagde ...

Wouw hvor er det smukt, og sikke et arbejde. Godt du kunne holde tungen lige i munden. God påske

Strikkeheksen sagde ...

Smukt - det er krævende, men alle anstrengelser værd ☺ Beige lyder så kedeligt, jeg synes du skal kalde det karamel-farvet, for Japonica Beauty er aldrig kedeligt - det er så lækkert så lækkert og Påfuglen er meget smuk i den farve, selvom den er blevet albino, he he. God påske og god fest ☺

Strikkeheksen sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
vibstrik sagde ...

Så smukt. Du bliver uden tvivl ballets dronning. det må være ren nydelse at strikke, og resultatet taler jo for sig selv, det eneste der holder mig tilbage er, at jeg ikke ved om jeg kan "bære " så stort et sjal. Ikke pga vægten selvfølgelig. Du ser fantastisk ud, så jeg overvejer lige igen. Godt gået og rigtig god påske.

Irene sagde ...

Så utrolig smukt. Fantastisk arbejde !!

Uldbegavet sagde ...

Det er utrolig smukt, virkelig flot og et imponerende arbejde. God ide du fik med at morgenstrikke en enkelt pind, på den måde bliver der mere overkommeligt.
Det bliver et fantastisk syn med det sjal over dine kjoler. God påske

Pia sagde ...

Det er så supersmukt. Det bliver du glad for.

Lydert sagde ...

Det er altså helt vildt så smukt det sjal er

Annelise Jørgensen sagde ...

Det er da fantastisk smukt og sikke et tålmodighedsarbejde og så en engelsk opskrift. Det kunne jeg vist ikke klare

Merete sagde ...

Det er bare så smukt og rigtig fin farve du har valgt. Men jeg synes det er for stort

Susanne sagde ...

Virkeligt smukt,det kunne godt være et strik der skulle på pinden en dag. Glæder mig til at se mere fra din hånd/pind. God påske

Frujensensunikum sagde ...

SÅ smukt og meget elegant......igen et bevis på din store tålmodighed 👍👏😍

Madam Munch sagde ...

Jamen hold da op, Mona. det er fantastisk smukt. Jeg kan ligefrem fornemme garnets struktur og blødhed. Det har været et krævende arbejde, og godt at det lykkedes til fulde. Du får sikkert mange rosende kommentarer, når du fremover bærer det.

Emmy sagde ...

Smukt, smukt, smukt.

Annes indfald sagde ...

Det er bare så smukt. Jeg tilslutter mig de øvriges lovprisninger.
Og er fuld af respekt for dit arbejde.

Jette sagde ...

Hold da op hvor er det flot, det er mange år siden jeg bestemte mig til at strikke det, men opskriften ligger stadig og samler støv, har aldrig fundet det rette garn og farve til det.
Du kan være stolt af dig selv, så flot det er blevet.