søndag den 22. november 2015

Myk, en påfugl og nogle småtterier


Som tiden dog smutter ..
Ikke at der ikke strikkes  - det sker på livet løs.
Det er vist bare blogningen, der mangler.  ;o)

Jeg har strikket 'Myk' fra bogen 'Nem strik på store pinde' af Dorthe Skappel.
En ret fed bog, i øvrigt. Især når man lige trænger til et nemt og hurtigt projekt ..
Det gjorde jeg efter det seneste flerfarvestrik, og nu hvor jeg er startet ud på 
'Pretty as a Peacock'.

Jeg valgte at bruge originalgarnet dennegang.
Garnet fandt jeg hos Bettekun, hvor Lene og jeg var til foredrag med 
Hanne Falkenberg for nogen tid siden. 
 Det lever op til navnet - det er super blødt. 

Trøjen var strikket i løbet af et par uger - og nu hvor vejret er blevet køligere,
kan jeg snart indvie den.
Jeg tror det er sådan en trøje, man bare kan flytte ind i.


'Pretty as a Peacock' er derimod IKKE hurtigstrik. 
Jeg tror jeg er ca 25% inde i sjalet nu - (det kan jeg se ud fra garnforbruget).
Det bliver rigtig flot - men det er med at holde tungen lige i munden. 
Det er helt sikkert. 
Men det haster heller ikke med det. 
Det er fint at have et 'koncentrations-strikketøj' at veksle med.

Jeg, der plejer at være en monogam strikker, har nu pludselig bredt mig over flere ting.
På mine pinde lige nu er: Pretty as a Peacock, Cala, Cape og November.

November blev nok startet sidste november, og den er nu kåret til 'plejehjemsstrik'.
Den ligger fast på mine forældres plejehjem, og jeg regner med den snart er færdig.
Cala vokser stille og roligt på ærme nr. 2 (træls - gider ikke de ærmer)
Cape (egen opskrift) er nem - det kan ikke vare. 

Desuden røg der lige et sæt tøj til Dukke Ulla gennem systemet igår.
Den rigtige Ulla havde haft fat i min bog om Strikkedukker (Arne og Carlos),
og der blev sat xxx med en meddelelse om, at dukke Ulla manglede tøj.

Da julen skimtes i horisonten, måtte jeg lige forbarme mig. 
Det blev til en jakke, en hue og et par bukser, at sammen i rester. 
Dvs. det grønne var et nøgle af den lækreste uldgarn, som jeg fik fra Jane
Det flerfarvede er en rest 'Det sorte Får' - også fra Jane.

Selvom dukketøjet er lidt ekstra, er det alligevel sjovt nok at lave.
Også fordi ideerne vokser frem undervejs.
Jeg var også ude i at ville lave nogle broderier,
men da knapperne kom på, synes jeg alligevel det var nok. 


Cape (der er en julegave til min mor) strikkes i Funky Chunky fra garnudsalg .
Opskriften er min egen. Jeg laver 4 snoninger, og udtagninger ud fra disse.
Jeg skal fortælle mere om det, når den er færdig.
Men lige nu vil jeg bare sige, at det er noget  lækkert garn, som garanteret 
også kan bruges til Myk.  Dog skal man lige være opmærksom på, at det kan 
strække sig, så man må bruge følgetråd.
(fik jeg at vide sidst, jeg var til strikkecafé hos Garnudsalg). 

I ønskes en rigtig god søndag - her er vi ikke sneet inde - og det kunne også være det samme
(selvom sne ER smukt). 

10 kommentarer:

Garnløkken sagde ...

Det er nogle dejlige ting du har lavet, og er i gang med. Dejligt med mange projekter.

Annes indfald sagde ...

Man kan jo ikke strikke, mens man skriver blog!
Somme tider er det sjovere at strikke....
Flotte ting du har fået fra hånden... og har på pindene...
Godt med sådan en tillægsoplysning om følgetråd, så arbejdet holder faconen.
Jeg er så fascineret af påfuglen!

Annelise Jørgensen sagde ...

Hold da op hvor har du mange fine ting i gang.

Lydert sagde ...

Du får da lavet en masse skønne ting. Trøjen ser rigtig lækker ud, den må være skøn at have på
Jeg må altså se at få strikket en sådan en dukke, selvom det ikke er mit yndlingsstrik, bliver resultatet bare så fint

Merete sagde ...

Sikke en masse skønne ting du har gang i. Din trøje er bare så lækker. Jeg har en jakke, hvor MYK indgår.

Jette sagde ...

Det er jo ikke til at nå det hele, men mega flotte ting du har fået af pindene, og det sjal har jeg også på listen, når jeg engang finder garn til det.

Frujensensunikum sagde ...

Som altid er du myreflittig Mona, påfuglen er vist et strikketøj der kræver at man holder fokus og så er det jo dejligt at have andre og mindre krævende projekter på sidelinjen.....smart og hyggeligt med et projekt på plejehjemmet ��
Dejligt at dukke Ulla igen har fået ny garderobe og godt at se garnet bliver brugt så smukt.....igen i år bliver dine nærmeste begavet i julen med dine smukke kreationer.
FLOT ❤️

Fru Knudsen sagde ...

ih hvor er du altså altid flittig. Jeg synes det er rart, at have flere arbejder i gang på samme tid, og det gør du altså også nu

Lilli sagde ...

Det er blevet en skøn hyggetrøje - så kan vinter og kulde bare komme an.
Dit sjal bliver så smukt - men godt nok med at holde tungen lige i munden!!
Godt den lille dukke også kan få nyt :-)

Strikkeheksen sagde ...

Lige til at hoppe i på en kold dag - så må vi da næsten håbe, der kommer lidt vinter ☺ Jeg glæder mig til at se Påfuglen i den farve - det bliver jo næsten en guldfugl ☺