lørdag den 10. oktober 2015

Falkenberg i Bettekun - og en overvurdering.


I onsdags var der foredrag med Hanne Falkenberg hos Mette i Bettekun. 
Lene havde inviteret mig, og jeg havde glædet mig meget til denne aften.
Og skuffet blev jeg bestemt ikke.

Vi havde en rigtig hyggelig aften.
Dels fik vi set Mettes nye flotte butik, nu på hovedgaden i Aars,
og dels mødte vi Hanne Falkenberg, der præsenterede et stort udvalg af hendes designs,
som Mette nu fører i sin butik. 

Det var spændende at høre om Hannes liv og karriere som designer,
og modellernes tilblivelse.
Dertil er jeg imponeret over den finesse og akuratesse, der gennemsyrer modellerne.
Sjov ide, at man undgår vrangmasker og montering
 - og hold da op for et design- og udregningsarbejde der må gå forud for at undgå dette. 
Hanne Falkenberg fortalte, at hun selv strikkede og gennemprøvede alt.

Hjemmefra havde jeg på Mettes hjemmeside set, at hun forhandlede 'Myk' garnet,
der bruges i Skappelstrik, fx som i bogen 'På store pinde'.
Så jeg havde planlagt at  investere i myk til en af genserne i bogen
 - den kommer I til at se mere til, for jeg starter lige straks.

Til gengæld stod min hjerne helt stille, da det drejede sig om Falkenbergs strik.
Der var simpelhen for meget at vælge imellem. 
Jeg for rundt i butikken og prøvede modeller, gramsede, overvejede osv.
Mere blev det ikke til (i denne omgang).

Men jeg vender frygtelig tilbage - for jeg vil lave en Falkenberg model - det er helt sikkert. 


Lige nu strikker jeg stadig i Rowan. 

Fandt endnu en lækker opskrift i Rowans magasiner til det Felted Tweed,
 jeg købte hos bindestuen i august.
Jeg startede på at strikke trøjen på Fanø, og siden har jeg strikket, og strikket OG strikket.
Jeg har strikket str. L, fordi den gerne måtte være lidt rummelig.
Til str. skulle bruges 7 ngl garn, og jeg havde 8. 
De er alle brugt, og jeg venter nu på ng. nr 9 til det sidste i halsen.

Så var det jeg fik den fantastiske idé lige at sætte en tråd i og prøve den.
Ak og vé.

Den er for stor ! ikke bare hyggelig og rummelig - men for stor. 
Farven - og sikkert også størrelsen - er også perfekt til min søster Ulla.
Da der i forvejen var planlagt en trøje til hende i julegave
(ganske vist en Marius og ikke denne),
blev planerne lige ændret.
 For i år.
For Marius løber ingen steder - der kommer jo flere jul og fødselsdage. 


Nu vil jeg bruge efterårsferien på at gøre færdig og montere, og afvente julens komme.
Og i mellemtiden vil jeg strikke en cape til min mor, der nu tilbringer det meste af tiden i kørestol.
Capen - og Rowan trøjen - fortæller jeg mere om senere. 

13 kommentarer:

Uldbegavet sagde ...

Ja, det er svært at vælge mellem Hannes modeller. Den ene er smukkere end den anden.
Flot trøje du har lavet til Ulla. Træls når det ikke passer, men så er det godt at hun kan bruge den.

Merete sagde ...

Jeg var også selv længe om at bestemme mig for den første Falkenberg model, da jeg dengang synes at de kun passede høj og slanke piger. Men så kom jeg til foredrag for Hanne og fik prøvet nogen af modellerne og nu er der flere modeller i mit skab og der er flere jeg godt kunne tænke mig at strikke.

Lydert sagde ...

Det er godt nok ærgerligt, din trøje blev for stor, men det er da godt, Ulla så kan passe den.
Jeg har faktisk en ½ Mermaid af Falkenberg liggende i strikkekurven, mon ikke, jeg skal se at få den strikket færdig. Har også flere opskrifter liggende, der bare venter på at blive fundet frem.
Jeg er ked af at læse om din mor, det er godt, hun har dig i nærheden

Merete sagde ...

Branagh har jeg også købt garn og opskrift til. Godt at vide at der ikke skal vælges en for stor størrelse. Er det rigtigt at der er en fejl i opskriften, og at der er en kommet en rettelse?

Susan sagde ...

Ærgeligt, at du ikke selv kan passe den. Men arbejdet er heldigvis ikke spildt, når du kan glæde din søster med trøjen. Hanne Falkenbergs modeller har aldrig været på mine pinde, men har lige været inde og kigge lidt på mulighederne. Men ens ønskeliste kan jo også blive for lang :-)

Eva sagde ...

Sikke mange gode strikkeplaner du har. Og allerede en julegave klar til søster. Det er da ikke så skidt.

Strikkeheksen sagde ...

For søren da, Mona - det var da ærgerligt, men godt at Ulla kan passe den. Tak for sidst, det var en hyggelig aften - Hanne Falkenberg var virkelig spændende :-)

Garnløkken sagde ...

Det er godt din søster kan passe trøjen. Min erfaring med det garn er at det vokser i brug.

Jette sagde ...

Dejligt at Ulla kan passe den, for den er da rigtig flot. Og ja man gå helt i sort når der er for meget at vælge imellem, måske du lige pludselig kommer i tanke om en af modellerne du vil strikke senere.

Strikkeglæde sagde ...

Det er altså dejligt med de strikkeaftener, dte er så hyggeligt selskab.

Jeg kender godt det med at det helt går i stå, jeg har endnu ikke strikket Velfærdsmodellen, fordi jeg ikke har kunnet beslutte mig til hvilke farver dte skal være - jeg tror jeg er ved at have besluttet mig :-)

Godt du kan ændre planer, så den dejlige trøje bliver brugt!

vibstrik sagde ...

Det lyder som en god aften 😊 Glæder mig til at se den nye model du har planlagt, og dejligt at der er anvendelse for den skønne trøje du er næsten færdig med. Jeg havde jo fornøjelsen af at mærke og se den skønne farve på Fanø. Den er virkelig fin. Med hensyn til Hanne Falkenbergs modeller, så kan jeg kun sige at du kan glæde dig. Når du først har valgt og er i gang, så er det en herlig strikkeoplevelse.

Gitte sagde ...

Ærgerligt at trøjen bliver for stor, men rigtig godt at den kunne transformeres til en julegave. Så er der da en i hus, og en meget fin en endda.

Jeg har kigget på din ormegraver trøje. Hvor er den bare flot. Og skønne garver du har strikket den i. Så også den enden trøje fra Christel seyfarths bog du har strikket. Sauvignon hvor er den også bare flot.

En gang imellem er der lidt rart at komme hjem uden garn, ellers bliver lageret for stort. Jeg går som regel også fuldstændig i stå hvis der er for meget at vælge imellem. Så er det rart at komme hjem og "processe" og så tage en mere velovervejet beslutning 😀

Lilli sagde ...

Øv øv...det var da bare træls den blev for stor...den ser ellers flot ud og heldigt at Ulla kan passe den :-)
Lyder til at have været en god tur til Aars- HF er virkelig en dygtig og omhyggelig designer. Bliver spændende om du skal strikke noget af hendes...