fredag den 17. juli 2015

Wiola med all inclusive


Som så mange andre blev jeg vild med Wiola, da den dukkede op i foråret.
Jeg har set mange flotte udgaver, bl.a. hos Lilli, der har valgt alternativt garn, men
jeg valgte at købe et kit hos Bettekun.dk - så kunne jeg altid strikke den i andre farver og garner senere.
(og på den måde behøvede jeg heller ikke tænke,
 eller på anden måde belaste min overophedede hjerne) ;o)

Jeg bestilte også 'originale' knapper dertil, og gik frisk igang.

Trøjen er rigtig hurtig at strikke - men ikke at montere. 
Det foregår på pind nr. 3,5, men garnet er tykt, og den bliver kompakt.

Der er assorterede garnkvaliteter : 
Peer Gynt fra Sandness, Mini Alpakka fra Sandness, og Finull fra Rauma. 
Trøjen er i det store og hele strikket, men kanter og knaphulsstolper er hæklede.

De assorterede garner, de mange mønstre og forskellige teknikker (hækling, strik, broderi)  er med til at give et varieret indtryk, og det var præcis hvad jeg faldt for. 


Jeg har ikke den store erfaring med broderi på strik, 
men jeg kastede mig friskt ud i det, og resultatet er i store træk blevet ok.
Jeg snakker lige lidt med den blå kornblomst på højre skulder - men ellers..

I øvrigt vil jeg mene, at modellen er lavet til høje bredskuldrede typer, og derfor 
landede halsudskæringen (som den var efter opskriften) et godt stykke ude på mine skuldre.
Jeg var derfor nødt til at forlænge det blå bærestykke - og på min model er det der broderierne er.
På originalen strækker de sig ned i det brune mønsterfelt. 

Min model kom i første omgang derfor til at se lidt uharmonisk ud,
men jeg synes det hjalp med broderierne. 

Et andet 'men' er de alt for lange ærmer, og tendensen til at flane ved knaphulslukningen foroven.
Det sidste har jeg forsøgt at afhjælpe ved presning og ved tråde på bagsiden. 


Monteringen var som sagt ret tidskrævende. 
Der skulle hækles kanter, sys knapper, sys sammen osv.'
OG så skulle der bånd i. 

Jeg fandt et gammelt bånd jeg havde brikvævet engang i fortiden, og som bare har ligget.
Det kunne lige bruges her.. 
og er på den måde også med til at personliggøre min 'prototype'.


Det var sjovt at brodere. Jeg kan sagtens finde på at brodere på strik en anden gang.

Og til jer, der overvejer at bestille kit:
Gå sammen med en eller anden, for der blev rigtig meget garn til overs. 
Især af de gule og brune farver + den rosa. 

Nu er det sommer, og ikke just højsæson for Wiola, der er en meget tyk og kompakt trøje.
Jeg tror jeg bliver rigtig glad for den. 

Vil man have den 'lettere', så se hos Lilli og hendes bud på garnvalg. 


 Fortsat god sommer til alle. 


15 kommentarer:

Annes indfald sagde ...

Wiola er en smuk trøje! Sikke et arbejde, du har lavet. Jeg er ret imponeret over, at du lige kunne montere med et brikvævet bånd! Broderierne er flotte, er enig i diskussionen med den blå kornblomst. De andre blomster er fine og lette i farverne.
Jeg er til de firkantede modeller og kan ikke rigtig få plads til skuldrene i dem med rundt bærestykke. Forestiller mig, at det runde bærestykke vil lægge sig smukt ud over dine skuldre!
Jeg fravalgte Wiola, fordi jeg syntes den blev for tæt i Per Gynt. Kan bedre lide de lette garner i dag. gerne kombi supersoft + etellerandet!
Men til vinter er der jo bud efter de gode varme trøjer...!

Fru Knudsen sagde ...

også god sommer til dig. Det er da en speciel og tidskrævende trøje, som du har haft fat i. Den får du glæde af senere når kalenderen viser vinter.

Susan sagde ...

Den er så flot !
Og så det brikvævede bånd - fra fortiden - er fint:-)

Jeg har lige skilt mig af med mine brikvævnings-og knyttebøger. Men før de blev afleveret til genbrugsen, havde jeg lige nogle timers fornøjeligt gensyn med billeder og opskrifter fra 1970-erne. :-))

Strikkeheksen sagde ...

Det har været et kæmpe arbejde, Mona - flot at du gennemførte :-) Jeg er også enig i, at du bør diskutere lidt mere med den blå kornblomst ;-)

Lilli sagde ...

Den er blevet så flot, Mona. Jeg kan godt lide din hals og er imponeret over dine fine broderier. Det er et stort monteringsarbejde...takker for henvisningen og mærkede da lige et pres for at få syet bånd og knapper i....det må blive i weekenden, og selvom sommeren er lidt uforudsigelig, så er det nok ikke Wiola vi får brug for, ha ha. God weekend til dig ;-)

Garnløkken sagde ...

Hej Mona
Flot trøje du har strikket, jeg kan godt lider din afslutning, men hvis du ser på Lillis trøje så har hun flere mønstrer i det første mønster inden hun starter på mønster to. Det er nok årsagen til du selv måtte komponere. Men det gør jo ikke spor, nu har du din egen trøje.

Merete sagde ...

Hvor er den trøje flot og sikke et arbejde. Jeg tager hatten af for jer, som har givet jer i kast med denne trøje. Og det gør ikke noget at du har sat dit eget præg på den, for at få den til at passe.

Jette sagde ...

Det er da bare en rigtig flot og personlig trøje, sjovt med alle de detaljer, og enig med dig i den blå kornblomst, den må du have op på et møde....:)

Uldbegavet sagde ...

Hvor er den smuk og dit bånd fra fortiden er helt perfekt til den. Det er en rigtig dejlig trøje.
Også rigtig god sommer til dig.

Uldbegavet sagde ...

Hvor er den smuk og dit bånd fra fortiden er helt perfekt til den. Det er en rigtig dejlig trøje.
Også rigtig god sommer til dig.

Citronmoster sagde ...

Smuk trøje og med dit eget vævet bånd - wauuu.

vibstrik sagde ...

Hvor er den bare flot. Stort arbejde, men bestemt det hele værd. Tillykke med den.

Madam Munch sagde ...

Jeg har ikke set den med hæklede kanter før, og jeg skal love for at der er mange teknikker i den trøje. Den sidder flot på dig, og i den kølige sommer får du sikkert brug for den.

Emmy sagde ...

Hvor er det en smuk trøje i skønne farver. Den klæder dig virkelig godt. Dit monteringsarbejde er perfekt, skønt broderi og bånd. Rigtig god sommer:-)

Emmy sagde ...

Dit brikvævet bånd er superflot. Forøvrigt er det sjovt at væve bånd;-)