fredag den 15. maj 2015

Ormegraverpigens Nattrøje


- I daglig tale blot 'ormegraveren'.

Endelig blev jeg færdig med monteringen !
En ting var at strikke den, men monteringen tog sin tid.

Ormegraverpigens Nattrøje er fra Christel Seyfarths bog 'Fanøstrik'.
Jeg valgte at strikke den i Shetlandsuld fra Jane s unikum,
og striberne er nogle rester shetlandsuld jeg synes passede.


Selvom jeg strikkede trøjen længere end der var angivet i opskriften,
synes jeg egentlig gerne den måtte have været 5 cm længere.

Det jeg især faldt for ved modellen, var de stribede kanter,
og det er som altid gennemført med belægningskanter både forneden,
og ned langs siderne. Desuden i ærmerne, og i ærmesømmen indvendig.


Knapperne fandt jeg (naturligvis) hos Birthe Sahl.
Birthe havde en knap, der først havde fået orange glasur, og dernæst rød.
Den passede perfekt til min trøje.

Og nu er det så jeg må krybe til korset og indrømme, at det er snydeknapper.
Jeg valgte at hoppe let og elegant hen over knaphullerne.
Grunden var et tip jeg fik her på bloggen.
Det ville være svært at få knaphuller til at passe sammen i forstykke og belægning
- og det var i forvejen tykt og bumlet.
Så jeg valgte en kombi af knapper og tryklåse, og det fungerer udmærket.

Den opmærksomme læser har sikkert bemærket, at jeg har undladt lommerne ?
Jeg kunne egentlig ikke se ideen i det - det var snydelommer, og jeg 
tænkte det ville blive for bumlet med sådan et par klapper på.

Det var en udfordring at strikke trøjen. 
Ikke så meget en teknisk udfordring, som en tålmodigheds- og monteringsudfordring.
Der var nogle lange, seje træk. Trøjen er strikket på rundpind nr. 3,5,
og det er ikke en jeg kommer til at lave flere af  :o).

Men jeg er glad for at gå i den - den skal nok blive brugt.



18 kommentarer:

fru westerskov sagde ...

Ind i mellem støder vi på fantastiske modeller, hvor der alligevel ikke kommer en toer. Den er rigtig flot og passer perfekt til dig.

Pernille sagde ...

Det er en utrolig smuk trøje med mange flotte detaljer. Kan godt forstå så stort et arbejde ikke giver lyst til en toer. Men du skal vel have luftet denne fine sag på Fanø til efteråret, hvis du skal til festival ?
Jeg købte et sjal kit for 2 år siden på Fanø - det ville jeg så gerne have færdigt- der er bare så mange andre spændende ting, der hopper på pindende hele tiden :-D
God weekend til dig

Merete sagde ...

Den er godt nok flot og kan godt forstå at du faldt for kanterne. Engang imellem, er det godt at blive udfordret på tålmodigheden

Merete sagde ...

Den er godt nok flot og kan godt forstå at du faldt for kanterne. Engang imellem, er det godt at blive udfordret på tålmodigheden

Jette sagde ...

Ej, altså hvor er den blevet flot, men det er et stort arbejde, men det hele værd. Håber også jeg en dag får den på pindene.

Quiltepigen sagde ...

Åhh den er rigtig flot til dig.

Strikkeglæde sagde ...

Den er bare flot! Jeg synes ikke den ser ud som om den stumper, men jeg kender godt fornemmelsen af at den er for kort. det kan godt være lidt svært at beregne.
Jeg synes knappetricket er smart for de pynter virkeligt og tryklåsene er superfint.
Jeg har det som Pernille længere oppe - jeg har også godt gang i et Seyfarth-sjal, men hos mig hopper der også andet på pindene.... Så jeg forstår godt at der ikke kommer en toer.

Lilli sagde ...

Den er flot - og et stort arbejde!! Kan altså godt forstå der ikke kommer en 2'er...flotte detaljer og smukke knapper. God ide at droppe lommerne - glæder mig til at se den IRL..:-)

Uldbegavet sagde ...

Hvor er den dog fint strikket og helt gennemført. Det er godt nok noget af et tålmodighedsarbejde med alle de fine detaljer.

Anonym sagde ...

Rigtig godt gået. En fantastisk trøje, og hvor er der mange skønne detaljer. Tillykke med den😊

Gitte K sagde ...

Tillykke med det færdige resultat, den er vel nok blevet flot, jeg elsker især alle detaljerne. Er selv i gang med en blues på pind 3 i øjeblikket, og det kræver godt nok en god slat tålmodighed

Frujensensunikum sagde ...

Helt igennem vidunderlig Ormegraver du har lavet Mona, din tålmodighed blev virkelig prøvet med denne model.....men hvor er det færdige resultat dog blevet lækkert. Flot og meget smart detalje med knapperne og tryklåsene
Kh Jane

GitteBlinkilde sagde ...

Hvor er den blevet smuk :-)
Du er så fantastisk dygtig med de strikkepinde <3

Irene sagde ...

Den er fantastisk til dig, vild flot, og skønne farver. Klær dig godt og jeg syntes den har en go længde.

Strikkeheksen sagde ...

Nu har jeg jo set den live og det er et aldeles stykke imponerende arbejde :-) Den er flot til dig Mona og jeg synes løsningen med knapperne er genial :-)
Tak for sidst - det var hyggeligt. Glæder mig til næste lørdag :-)

Susan sagde ...

Hvor er det blevet en smuk trøje. Snydeknapper er så smart. Trøjen ville ikke have været det samme uden de smukke knapper - og når man så kan løse et knaphulsproblem helt enkelt, så er det da det eneste rigtige at gøre :-)

Madame sagde ...

Wow, hvor er den flot, Mona, og med så mange fine detaljer!

marion sagde ...

Hvor er den bare flot og med skønne detaljer....