søndag den 8. februar 2015

Zip





 Zip blev endelig færdig. Jeg tror jeg startede på den midt oktober . Den skulle bare lige været et hurtigt mellemprojekt, men sådan blev det ikke.

Den 4. oktober var vi nogle stykker der var på tur til frujensensunikum.dk i Videbæk, og der faldt jeg for det utroligt lækre garn 'Det sorte får'. Jeg købte så meget med, som jeg nu kunne overtale mig selv til (i første omgang sagde jeg til mig selv, at jeg kunne strikke ærmerne i noget sort garn jeg havde som rest herhjemme). Men nej, jeg bestilte mere garn da jeg kom hjem, for jeg syntes alligevel ærmerne skulle være i det samme garn.

Bullen var langsommelig og sej at strikke. vævestrik - you know. Det tager lang tid. Da jeg endelig var helt færdig, kom jeg til at måle den på - og kunne se, at den da vist blev for lille.




Jeg lukkede øjnene, tog en dyb indånding og trævlede det hele op. Så strikkede jeg det hele om igen, dennegang i en større str.

Den nye bul blev færdig i juleferien, og så måtte jeg igennem ærmerne.

Opskriften blev fulgt nøje. Og dog - for jeg havde strikket bullen i en tættere vævestrik, og  ærmerne blev mere løse i det. Længden blev strikket til 42 cm - men de blev alligevel for lange. Det kan I se på billederne - og her er ærmerne endda bukket 5 cm op. Hvordan kan det dog gå til ? undervejs kan jeg godt se at de ser lidt brede ud , men jeg fortsætter alligevel fordi jeg følger opskriften.(hvornår lærer jeg det mon ?).  De passer fint nok med omkredsen af ærmegabet - men jeg synes de er alt for store i skulderen og i selve bredden.

Enten må jeg til at dyrke svømning eller vægtløftning - eller også må jeg have gjort noget ved de ærmer.  Jane (med unikummet) foreslår at jeg syr ærmerne mindre, og det lyder umiddelbart som en god idé - for der bliver ikke pillet mere op eller strikket nye ærmer.

Ellers synes jeg jo den er superflot. Det er noget lækkert garn, og med mit forbrug var den ikke billig at strikke. (jeg tør ikke tænke på hvor meget der egentlig endte med at løbe i trøjen til sidst, for jeg måtte ekstra-ekstra bestille for at have til (de enorme) ærmer.

Den har alle muligheder for at blive et hit, men nu må vi se.
Jeg vil nok anbefale andre ikke at vævestrikke i det sorte får.
En flot raglan sweater eller cardi vil kunne blive perfekt.











Det nederste billede viser trøjen før vask. 
Den rettede sig en del efter den blev vasket og presset.


13 kommentarer:

Eva sagde ...

Det er da en god ide at sy ærmerne mindre. Så får du en super lækker jakke ud af dit store arbejde.

Madame sagde ...

Hvor er den flot, Mona, og det er lige dine farver - den klæder dig så godt.

Merete sagde ...

Det er godt nok en flot trøje. Jeg vil nok travle ærmerne op. Det er lidt synd at noget dyrt garn går til spilde.

Pia sagde ...

Superflot trøje. Jeg er enig med Merete om at trævle ærmerne op og så blive helt tilfreds..

Fru Jensens unikum sagde ...

Uha uha Mona som den ZIP dog driller, farverne er bare så gode til dig .

Jeg tror det vil gøre en kæmpe forskel hvis du får flyttet ærmegabs sømmen op hvor den hører hjemme, den sidder jo helt nede på din overarm.

Prøv at sætte sikkerhedsnåle eller knappenåle i så du rykker ærmegabs sømmen op på skulderen , hvor den jo rettelig hører hjemme ,så reducere du også i samme snuptag længden på ærmerne.....ihh hvor jeg håber det lykkes

De bedste hilsner med ønsket om en god søndag

Fru Knudsen sagde ...

Øv når strikketøjet driller. Men med det dyre garn ville jeg nok, trevle op. Det er ærgeligt, men måske bliver du mest tilfreds med dette, i den sidste ende.

Susan sagde ...

Du skal godt nok dyrke en del vægtløftning for at fylde dine ærmer ud :-) Noget strikketøj vil drille. Det er et fantastisk flot garn og en flot trøje. Jeg ville også strikke ærmerne om. Så er jeg sikker på, at du vil komme til at elske den trøje.

Gitte sagde ...

Øv hvor ærgerligt,normalt ville jeg have sagt lyt til mavefornemmelse men da den allerede er klippet op og monteret med lynlås,kan du jo ikke trævle op og bruge garnet til en smuk raglanbluse,sikke et spild af garn det ville give, så du må jo nok sy og klippe

Lilli sagde ...

Hi hi...jo jo vi gør som der står...og gør det igen og igen...tror måske vi bliver klogere med tiden...ved vi mon noget om erfaringsdannelse...!!!!????? Men jeg synes den er flot til dig Mona - og jeg tror ikke på hverken svømning eller vægtløftning..meeeen selvom det er træls at trevle op, så ville jeg nok pille op ned til under ærmekuplen plus det de er for lange - og så strikke det stykke om....du kan jo nemt sy ærmet smallere,...det er så lækkert noget garn og ærgerligt hvis den ikke sidder som du ønsker...held og lykke med det ;-)

Jette sagde ...

Det er godt nok flot garn, og vævestrik er sjovt at sidde med.

Annelise Jørgensen sagde ...

Åh! Hvor træls. Jeg tror nu også jeg ville strikke ærmerne om men med vævestrik som i forvejen er temmelig langsommeligt kan jeg godt forstå du tænker dig om en ekstra gang.

Strikkeheksen sagde ...

Ja, vi har jo allesammen været der - igen og igen ;-) Det er altså utroligt, ikke? Nå men jeg håber det virker med lidt syning, for det er noget ganske lækkert garn :-)

Strikkeheksen sagde ...

PS: Glæder mig til at se dig lige om lidt :-)