lørdag den 10. januar 2015

Årskavalkade strik 2014 - vol 1.


Det er lidt sjovt at lave disse årskavalkader.
De samler lissom året  strik, og giver mindelser til de perioder af året hvor de blev strikket
det er lidt sjovt med en tur ned ad memory lane.

Samlet set har 2014 budt på udfordringer - også på strikkefronten.

Flere projekter blev ikke som forventet. Enten klædte de mig ikke, 
eller også passede de ikke modtageren, eller også var der bøvl med modellen (opskriften) så der måtte  trævles op flere gange.

Håber 2015 giver mere strikkevind i sejlene. 

Jeg husker den blå kjole (på det øverste billede) som et projekt,
 der blev startet op mens juleferien endnu var igang.
Den er fra Ingalil Johansons bog 'Naturlig Strik', og det er en rigtig lækker kjole. 
(som jeg vist glemmer at bruge)


Katten var Ullas fødselsdagsgave, som hun blev rigtig glad for. 
Den er fra bogen 'Strikkede katte og killinger' fra Turbineforlaget.

Høstjakken måtte også jeg have.  Den er fra Picles.no - strikket i højlandsuld, shetlandsuld og mohair. 
Det er ikke meget den er blevet brugt - egentlig dumt, for det er en flot jakke. 
Jeg er vist bare ikke god til at bruge mine strikkede jakker. 


Daydress kjolen fra Picles. no var jeg vild med. Superflot og superlækker.
 Den blev strikket i den blødeste lace og alpacca fra Drops - men ak desværre. 
Den klædte mig bestemt slet ikke.  
Faconen gjorde ikke noget godt for min figur. 
Jeg lærte 1. lektion i, at flagermus model går bedst til højere kvinder med bredere skuldre end det jeg kan præstere.  Så min veninde Hanne blev glad for sin nye kjole  :o)

Brudepigens Stadstrøje fra Fanøstrik (med mine tillempede ændringer) er en anden sag.
Den blev (efter mange kvaler) perfekt, og jeg er glad for at bruge den. 
Jeg strikkede i shetlandsuld, så str. måtte omregnes. Der viste sig at være fejl i opskriften,
og fx blev Figur/grund  modsat Seyfarts ud fra modellen  :o)


Ullaerne måtte endelig ikke forsømmes.
Begge fik ny trøje. Dukke Ullas i restegarn - 'Live' Ullas i uld/bomuld fra Holst Garn.
Design og opskrift er fra  Stine . En virkelig sød sommerbluse -
en af de vellykkede fra 2014.


Og knap har jeg sagt det, før der igen kom 2 modeller der voldte kvaler.
Den gule kjole er 'snowdrop' fra finstrikket af Helga Isager.
Som sådan er den ikke udfordrende. Den er strikket i uld/bomuld fra Geilsk, 
men jeg synes den var for kort, så jeg pillede op og strikkede til.
Modellen var fin til en sommer som den vi havde.

Den blå tunika kjole er i råsilke. Strikkekit fra Katrinelund. 
Jeg fulgte opskriften, og den blev alt for lang. Så jeg måtte sløjfe 1,5 strib før jeg var tilfreds.
Den er få åben i halsen. Det går ikke så meget fortil, men den er det også i ryggen.
Hmm - jeg ved ikke - måske får jeg den brugt mere næste sommer ..

Årskavalkade (eller måske års-kvalkade) fortsætter i næste indslag .. 

blot et Ps til sidst - der er flere der i kommentarfeltet til sidste indlæg  spurgte på det vaskemærke,
 jeg viste på mohairtørklædet.
Jeg har købt dem på Facebook hos en der hedder Helle Bjørnfort  - og ja - de er nemlig fine. 

Idag strikkes der indendøre - mens stormen raser udenfor. 
God lørdag til jer. 

11 kommentarer:

Merete sagde ...

Der er godt nok lavet nogen projekter i løbet af året. Sjovt at se hvor forskellige de endelig er.
Selvfølgelig bliver 2015 også et godt strikkeår

Lilli sagde ...

Du har bare lavet mange skønne ting. Ja nogle gange er der bare projekter, som af en eller anden grund ikke lige kommer i brug...må da indrømme jeg har et par stykker i skabet - kan virkelig godt li dem, men når jeg tager dem på er det ligesom ikke noget alligevel....
Denne weekend er lige præcis til strik og hygge - sikker på det er menuen hos dig ;-)

Fru Jensens unikum sagde ...

Årskavalkade er en rigtig god ide , jeg har dog aldrig lige fået det gjort desværre 😁

Jeg synes du har fået lavet rigtig mange og fine strikkeprojekter også i 2014 og jeg tvivler da heller ikke på at 2015 bliver et år uden både du og dine nærmeste får glæde af dine flittige hænder.

De bedste hilsner
Jane

fru westerskov sagde ...

Ja sådan et tilbageblik vækker minder. Glæder mig til at se flere lækre modeller fra din hånd i 2015.

Maria fra En verden af kunst sagde ...

Sikke en skøn kreativ blog du har :-) Du har da haft godt gang i strikkepindene, meget flotte ting du har lavet. der er flere ting jeg er vild med :-)

jeg har selv en kreativ blog, når altså min kræft og knoglenekrose ikke tager al min energi.
Fik da lavet lidt smykker i går og spillet klaver.
Har en håndarbejds giveaway, den må du gerne deltage i, hvis du synes.

Tak for kiggene på din blog og en god weekend.
Maria

Strikkeheksen sagde ...

Hmm, Mona - jeg husker slet ikke, at du har lavet så mange "hyldeprojekter" - du må til at bruge det, du strikker eller forære det væk :-) Den blå kjole er da aldeles for skøn til at hænge i skabet - come on! Jeg orker ikke årsgennemgang - til gengæld er jeg næsten igennem lageroprydning og ikke mindst -optælling, hvad siger du så? :-) Hold da op, hvor skal der spares i år :-)
Fortsat god weekend :-)

A + K = ♥ sagde ...

Katten må altså have vakt stor glæde, så fin.

- Anne

vibstrik sagde ...

Hvor er der mange flotte ting. Få dem ud af skabet og brug dem eller giv dem til nogen der vil:-) Jeg har lige foræret tre skønne ting væk, som i den grad vakte glæde. Så bliver der også plads til nye i skabet.
God strikkelyst i stormen.

Strikkeglæde sagde ...

Dejlige projekter du har i din årskavalkade og en masse kvaler vi alle kender alt for godt.

Eva sagde ...

Det er noget af en produktion. Det er godt, du ikke mister modet, når noget driller, for du får lavet nogen meget fine ting.

Annelise Jørgensen sagde ...

Hold da op hvor har du været flittig og sikke flotte ting du laver. Det er altid spændende at følge din blog men jeg har desværre været lidt sløv med at kommentere på det sidste