tirsdag den 2. december 2014

Så er der dekorationer


En gang om året går jeg totalt amok i dekorationer.
Det er altid den weekend der skærer november/december - eller kommer tættest på 1. dec.
Der skal laves dekorationer til familie og venner - og mig selv. 

I år skulle der laves ekstra dekorationer,
for mine forældre er flyttet på plejehjem, og har fået hver sin lejlighed.
Der skal pyntes til dem begge.

Det blev til i alt 3 dørdekorationer
2 'udendørs' gulvdekorationer til pynt udenfor deres lejlighedsdøre
2 gravdekorationer 
2 adventsdekorationer
9 juledekorationer
3 kalenderdekorationer.
2 'juletræer'
+ div blomsterdekorationer med hyacinter eller julestjerner.
og smådekorationer til fyrfadslys i spydholder.

så deeettt …  
her får I kun et lille udpluk.
I kampens hede fik jeg ikke fotograferet dem alle.

Dørdekorationen på 1. billede var den nemme udgave.
et hjerte købt i Netto, blev viklet med en LED kæde. voila. 
Man skal aldrig springe over hvor gærdet er lavest, sagde min farmor.
Men hvorfor egentlig ikke ?  sommetider må man gerne gøre det lidt nemt.
De andre er mere klassiske, bundet på krans. 


Til venstre er en gulvdekoration til min mor.
Det er med LED lys, så de ikke futter plejehjemmet af.  Og 2 hyacinter.

Juletræet er til mig selv.  En kegleformet oasis på en troldegren. 
pyntes med blade fra kristtorn, og fæstnes med nåle. Ind imellem sættes små kugler.
I min mors udgave er det mos, pyntet med bånd og fugle.


De 'udendørs' dekorationer består af silkefyr, grene med LED lys (i min fars tilfælde)
og pyntet med nogle gamle kugler hjemmefra.
Min mors består af en troldegren, silkefyr og pynt (også elektriske lys).  
De lyser flot op på den lange gang på plejehjemet.

Adventskransen er også LED lys - og div pynt (kugler, naturting osv). 
De kan godt lide den lidt eventyrlige overflødighedshorn stil, så det er sådan det bliver til dem.
Til min gamle skoleveninde blev det en ren naturdekoration med hvidt lys. 
Dekorationerne bliver skam personligt tilrettet  ;o)

Ullas, som der ikke er billede af, er et LED lys i en hjerteformet skål, og med en 
lille bambifamilie som glade deltagere. Også denne er pyntet med kugler og naturting
- og en enkelt nisse. 

Min mor får endnu en deko med LED lys   og små fulge, kugler , husløg og hjerter.
Her kan I se den fra begge sider.


Jeg synes faktisk det er ret genialt med de LED lys,
og de fås i voksudgaver, som ligner rigtige lys. 

Til mig selv blev der fx en  gulvdeko i en stor lerskål. Den store kogle er en pinjekogle.
Når den tørrer, kan man høste pinjekerner.

Det strikkemønstrede lys er også til mig (også personligt tilrettet ;o)
og endnu en pinjekogle.
Herhjemme brænder lige nu et kalenderlys, der desværre ikke lige blev fotograferet.


Det var en monster weekend, med arbejde fra tidlig morgen til sen aften.
Men en god fornemmelse at få tingene gjort.
- og ikke mindst at se modtagerne blive så glade.

Nu er der julepyntet alle steder, undtagen hos mig selv.
Men det sker i næste weekend ;o)

Nedenfor ser i arbejdsbordet i kampens hede.


12 kommentarer:

Annes indfald sagde ...

Hold da helt fest... du er godt nok kreaeffektiv!
Flotte dekorationer. Jeg kan godt lide den praktiske tilgang til lys! LED lysene er lidt geniale til formålet.
Smukt, personligt, tilpasset modtageren; de evner har jeg ikke.
Jeg får mine dekorationer af mor, til tak for kalenderpakkerne... Håber hun fortsat har lyst til det!!!

Emmy sagde ...

Hold da op, hvor har du haft travlt med juleriet. Flotte dekorationer og hvor må det være dejligt at kunne glæde dine gamle forældre. Rigtig god ide med LED-lys, de hverken oser eller forurener og ingen brænd i dekoratinerne. Jeg håber du også får pyntet op hos dig selv:-)

Mette G. sagde ...

Pyha - jeg bliver helt svedt. Nøj, hvor har du bare haft travlt og sikken et flot resultat! Er helt med på LED lysene. Rart ikke at skulle bekymre sig om brandfare.

Fru Knudsen sagde ...

Sikke travlt du har haft, med godt resultat. Jeg synes godt om de led-lys, de ser jo så naturtro ud, og er gode på de rette steder. Selvfølgelig må man springe over det lave gærde indimellem, ellers får man jo stress! Tak for kigget af dine dekorationer, som har glædet dine kære

Fru Jensens unikum sagde ...

Hvor ER du altså flittig Mona, så mange flotte dekorationer på en og samme weekend.....og selvfølgelig skal man da tage lidt lettere genveje engang imellem....hvorfor ikke 😊

LED lysene er en skøn opfindelse der bla.a kan gøre at både du og dine forældre nu kan nyde julens dekorationer med ro i sjælen

Madame sagde ...

Du har vel nok været flittig - sikke nogle skønne juledekorationer!

Strikkeheksen sagde ...

Det er slet ikke gået op for mig, hvad LED-lys er, men jeg er også meget gammeldags ;-) Jeg tror, du kan lide det, Mona - siden du gør det hvert år og jeg kan sagtens forestille mig, at de pynter både på plejehjemmet og rundt omkring :-)
Herligt "strikkelys" :-)

Aslaug/Strikkefåret sagde ...

Du har da haft gang i dekorationerne og har sørme været produktiv :) Ledlys er geniale og jeg har også fået købt mig nogle "naturtro" i år med fjernbetjener - dem har jeg placeret i nogle store lanterner, hvor det er lidt svært at få tændt og pustet rigtige lys ud i :)

Merete sagde ...

Hvor er de fine, dine dekorationer. En heldig famile du har.

Lilli sagde ...

Hold da op for nogle flotte og talrige dekorationer du har kreeret?... Sikke et arbejde!!
Jeg er vild med ideen om LED lysene - både ift brand og for dem der ikke tåler røgen. Jeg har kigget efter dem til min mor, som har KOL men synes det er svært at vælge da priserne ligger fra 50 kr til 300-400 kr for et lys... Hvor køber du lysene?

Pernille sagde ...

Hvor er du flittig og kreativ :-) smukke dekorationer din familie kan nyde godt af. Jeg har også købt LED lys til min mor, jeg kan godt lide tanken at der intet sker, hvis hun glemmer at slukke.

Frk.Bogorm sagde ...

Hold nu op! så er der ikke noget at sige til, at weekenden med Ulla var tiltrængt :-) Glædelig jul