tirsdag den 30. december 2014

Gaver, der faldt i god jord - og flere valgmuligheder udi strik


Det var godt vi kom ud af det grå og triste regnfulde vejr 
- det hvide klæder nu både haven og landskabet.
Dog ændrer jeg måske mening om nogle dage,
når ferien er slut og skal ud at køre bil.


Juleaften bød på mange hjemmestrikkede gaver fra min hånd.
Her ser I et par af de glade gavemodtagere.

Min mor fik juletrøjen fra Kreativ Strik, som jeg skrev om forleden,
og her ses hun i fuld fart med sin julepyntede rollator. 
Der har virkelig været gang i julen ude hos dem på plejehjemmet.
Min søster Ulla fik denne stribede mohairtrøje, som jeg også har skrevet om før.
Også hun var super glad for gaven - den er både indviet og i brug.
(hun var faktisk gladere end hun ser ud på billedet ;oD)

De andre hjemmestrikkede, jeg har lavet, er en 'Redy' til min anden søster
samt sjalet Color Affection til min veninde Hanne.
Der er blogget om begge dele - dog uden at nævne hverken navn eller formål  ;o)

Så snakkede jeg lidt om en stor ubeslutsomhed jeg havde i forhold til hvad jeg nu skulle begynde på.
for lissom at give mig selv endnu en valgmulighed købte jeg nedenstående kit af Bodil Munch :o)
Jeg har længe haft øje på det smukke sjal. 
Men det er nu skudt til hjørne lidt endnu, for nu har jeg bestemt mig.
Det bliver Ormegraverens Nattrøje fra Christel Seyfarths bog, jeg nu kaster mig ud i
(når jeg lige om lidt er færdig med det Kim Hargreaves tørklæde i mohair jeg har gang i).

Dejligt med en god lang ferie.



14 kommentarer:

Lilli sagde ...

Kan da godt forstå dine flotte gaver faldt i god jord!! Heldige asner :-)
Godt du fandt nye projekter - spændt på at følge Ormegraveren ;-)
Ja det er skønt med sneen og som det pynter og lyser op!! Mon ikke det er væk på mandag ;-) håber jeg for din skyld mht kørsel...men må vi beholde det her syd for fjorden, tak ;-)

Fru Knudsen sagde ...

Så dejligt, at dine gaver blev vel modtaget! Ormegraveren, glæder jeg mig til at se. Har du tænkt på, at hvis nu der kommer sne nok, så sneer du jo inde, og kan strikke

Anonym sagde ...

God fornøjelse med Ormegravens nattrøje. Måske kan du bruge mine erfaringer: Har du bemærket, at det er knaphullerne, der er midt for, så den stribede belægning er forskudt til venstre, hvilket giver et noget skævt udseende i lukket tilstand og understreges yderligere af lommeklapperne + MANGE lag strik midtfor, nærmest skudsikker :-) + barmsvær = 😱😱😱😱
Bemærk at CF har valgt IKKE at vise et eneste billede af trøjen direkte forfra i sin bog, hvilket nok har sin årsag!
Jeg har valgt 2. Gang (1. gang blev redesignet via bortklip af knaphuller og tilsvarende på det andet forstykke og en ny og bredere kantbort) at udskifte knapper og knaphuller, der iøvrigt var besværlige at få til at være lige over hinanden (yderside og indvendig belægning) og sy sammen pænt, med store hægter på indersiden, så kanterne støder sammen i lukket tilstand.
Mængden af montering gør, at det næsten mere er et sytøj end et strikketøj! Jeg anvendte 5 klippemasker i ærmegabene og brugte hæklemetoden, hvorved jeg slap for grimme klippekanter og dermed behov for at strikke og sy belægning på. Du kan med fordel også vente med at strikke skulderne sammen til du har hæklet eller syet i ærmegabenes klippemasker, da der ellers ikke er meget plads at "fumle" på, men klip til sidst.
God fornøjelse fra Kristine

Annes indfald sagde ...

Dejlige gaver...
Ja ubeslutsomhed har somme tider en "ketchupeffekt" på projekterne!
Dejligt tørklæde du har købt. Og god strikkefornøjelse med Ormegravepigens trøje...
Tak til Kristine, de noter bliver lige lagt ind i bogen.

Mette G. sagde ...

Skønt med glade gavemodtagere :-) Nyt strik må af og til indkøbes for, at man kan finde ud af, hvad man har lyst til at strikke :-)

fru westerskov sagde ...

Dejligt at din strikkekrise er ovre for denne gang.

Fru Jensens unikum sagde ...

Som altid flotte julegaver du har produceret er sikker på de har bragt glæde og tilfredshed.
Sjovt som strikkekrisen rammer lige nu, jeg har selv været en af de rodløse.....har slået op .....og senere forkastet i en uendelighed
Et forsinket god jul og et rigtig godt nytår til dig og dine.
De bedste hilsner
Jane

Eva sagde ...

Så fine gaver, - du har godt nok været flittig.
Godt nytår.

Lydert sagde ...

Det er nogle skønne julegaver, du har strikket, jeg kan godt forstå, modtagerne er glade
Jeg glæder mig til at se mere til Ormegraverens trøje
Rigtig godt Nytår :-)

Madame sagde ...

Dejligt at dine gave vakte glæde - de er også superflotte!
Ormegraverens trøje lyder spændende :-)

Rigtig godt nytår, Mona.

Madam Munch sagde ...

Du er så god til at strikke til din familie, og I har sikkert haft dejlige dage i sommerhuset.
Fint med lidt anvisninger på Ormegraveren, jeg håber du klarer det prikkede tørklæde efter opskriften :-) ellers ved du hvor du kan hente hjælp.
Godt Nytår!!

Strikkeheksen sagde ...

Hi, hi - jeg købte opskriften til det sjal hos Bodil for længe, længe siden, men kan vist bare konstatere, at jeg ikke får det lavet. Flot er det nu :-)

Klart, at gaverne blev godt modtaget, så dejligt strik. Og så fin din mor er - hvor er de flotte valmuerne i baggrunden :-)
Godt nytår :-)

GitteBlinkilde sagde ...

Flittig med pindene, som altid og skønne gaver som kom ud af de pinde :-) Godt nytår <3

Jette sagde ...

Godt nytår og som altid har du været særdeles flittig i året der er gået. Sikke fine trøjer til gaver og alle de skønne projekter du har gang i, kan læse at strikkeglæden lyser ud af dig.