søndag den 28. december 2014

Et klenodie


Mine forældre er, som jeg vist har nævnt, for nylig flyttet på plejehjem.
De sidste par måneder har jeg derfor haft travlt med at rydde deres store hus,
og det har til tider været en tur ned ad 'Memory Lane'.
Sjove ting er dukket op af gemmerne - som fx denne lille bog
'Vi strikker og syr til Dukke Dorthe'.


I den har min mor samlet alle mulige strikkeopskrifter til mine dukker.
Noget af det kan jeg se hun har været igang med at strikke.
Fx er jeg temmelig sikker på at sættet til ønskedukken er et vi har haft.

Husker I ønskedukken ? den var et hit dengang ..
- og man kunne vist få den som både pige og dreng.


Det er også lidt sjovt at se de gamle fotos - og ikke mindst den mode der var dengang.
Min mor gjorde virkelig meget ud af det.
Hun syede og strikkede, både til dukkerne og til os.


Elefanten her synes jeg også jeg kan huske 
- og i hvert fald er den moderne igen idag. 
Mon ikke opskriften må deles, nu den er så gammel ? 


ps. - jeg har startet op på et strikket halstørklæde/sjal … mere følger… 


10 kommentarer:

Berit sagde ...

Ih, sikke nogle fine skatte, du har fundet i dine forældres gemmer! Søde og sjove!

Madame sagde ...

Ja, sikke skatte du har fundet - og elefanten er da slet ikke til at stå for.

Annes indfald sagde ...

Sådan en sort ønskedukke har jeg også haft, med fine sæt som min bedstemor havde strikket ...
Det er underligt og vemodigt sådan at gå ned ad mindernes allé.....

Fru Knudsen sagde ...

Ih, det er lige som når man kommer til at kigge i gamle fotoalbum, så går man i stå, og tankerne går tilbage. Det er jo ikke fra fremmede du har dine gener, med at kreere kan man se.
Godt du fik startet et strikketøj op!

Mette G. sagde ...

Fantastisk :-) Så sjovt at se. Pas godt på dem.

Eva sagde ...

Herlige fund. Jeg havde også en ønskedukke, - måske endda to.

Lilli sagde ...

Hvor er det sjovt at se sådanne billeder - og du er da virkelig på Memory Lane både med det og hele oprydningen i dine forældres hus. Min mor har også syet og strikket til mine dukker, og heldigvis kom Baby Born til min datter, så jeg har virkelig også lavet meget - og det er jo netop et spejl af tidens mode..:-) og godt der er kommet nyt på pindene...Du må ellers gerne låne et af mine mange projekter ....;-)

Strikkeheksen sagde ...

Det ser ud til at være en rigtig fin bog, Mona og sjovt, at se hvordan dukkerne afspejler idealet dengang :-)

Lydert sagde ...

Det er bare så sjovt at finde de gamle strikkebøger. Jeg fik min første ønskedukke som bestikkelse efter et tandlægebesøg :-)
Min mor holdt op med at strikke, da jeg var ca 7 år, så jeg strikkede og syede selv til mine dukker

Strikkeglæde sagde ...

Skønne opskrifter du har fundet - jeg husker ønskedukken, jeg har stadig negerdukken. Min mor strikke for ca. 20 år siden nissetøj til de af mine dukker der lå på deres loft. Bl.a min lille ønskedukke. Nogle af dem har været med på arbejde, hvor vi pyntede op...
Måske jeg skulle lave en lille nisseparade af de gamle dukker i nissetøj på bloggen.
Godt nytår!