tirsdag den 14. oktober 2014

Kræs for alle strikkenørder - boganmeldelse, 2 stk.


Her er bogen til den, der gerne vil præge/designe sit eget strik ! 

150 Nordiske Strikkemønstre -
Smukke mønstre med strikkeprøver i naturlig størrelse, idagrammer og farvevariationer,
af Mary Jane Muclestone, dansk oversættelse af Sidsel Sangill, 160 sider.
udkomer på Turbine Forlaget den 22. oktober 2014 - vejl. pris kr. 249,95.

Fantastisk, siger jeg bare ! 
- ok, og så hjælper det naturligvis hvis man som jeg er vild med jaquardstrik.


Og naturligvis også, hvis man er til det nordiske strik.

Har man ikke tidligere kastet sig ud i flerfarvestrik er der hjælp at hente.
Bogens første kapitler giver en grundig indføring i teknikker,
både selve strikningen og opklipning, opspænding og montering. 
De er et kort, men interessant, kapitel om traditionel strik i de forskellige nordiske lande 
og gennemgang af brug af mønstre.

Sidst, men ikke mindst er der et fint kapitel om design af nordisk strik. 
Her er der tips og ideer, samt gennemgang af måltagning og beregning og tilpasning af mønstre.


Hovedparten af bogen indeholder flotte fotos og dertil hørende diagrammer
(ja, beklager kvaliteten af gengivelsen her, som er affotograferet fra bog)


Jeg er helt oppe at ringe over de mange valgmuligheder og smukke mønstre.
I kan blot få et par smagsprøver at se, men jeg lover jer, at der er smukke ting i den bog ! 


Og synes man ikke der er nok valgmuligheder alligevel, komme her en med endnu flere !
For den begrænser sig ikke kun til det nordiske, og til jaquardstrik.

300 Strikkemønstre
af Lesley Stanfield og Melody Griffeths, 
på dansk ved Helle Benedikte Neigaard, udgives på Turbine Forlaget den 20. oktober 2014
vejl. pris kr. 299,95

må simpelthen være en ny strikkebibel. Og jeg vil sige de 2 bøger supplerer hinanden godt.

Bogen henvender sig til strikkere på alle niveauer, men også her vil jeg mene den er et must for den,
der går med ønsket om at kreere egne modeller og design.


Der er en stor mønstersamling, både med de traditionelle mønstre
(perlestrik, omvendt glatstrik, rib, etc)
men også med mere avancerede ting (ruder, brombær, forskellige snoninger, keltiske mønstre etc).
Alle er niveaudelte med et lille tal, der angiver sværhedsgraden. 

For alle mønstres vedkommende er der tydelige diagrammer med beskrivelser. 
Igen et lille udsnit af de billeder, der er i bogen
Bogen er (som titlen antyder) fyldt med mønstre, det ene smukkere end det andet. 

Der er også billedmønstre, der kalder på en gammel 'hønsestrikker' som jeg. 
(der udkommer i øvrigt snart en bog om hønsestrik på samme forlag 
- som jeg også håber at anmelde)

300 mønstre er en helt vildt flot bog !

Bogen slutter med et afsnit om strikke know-how, med basisteknikker, strikkematematik,
idégalleri, og en fin lille forkortelses 'ordbog' som folde-ud-side.


 Jeg er rigtig glad for at disse bøger nu pryder min reol :o)
- og håber jeg har givet jer ideer til juleønskesedlen. 


11 kommentarer:

Mette G. sagde ...

Mona altså! De der Nordiske Mønstre lokker jo helt vildt!

Annelise Jørgensen sagde ...

Tak for tippet til lækre gaveønsker.Det ser ud til at være nogle lækre bøger som man må eje.

Fru Knudsen sagde ...

Allerede da jeg begyndte at læse dit indlæg, tænkte jeg på juleønsker.
Gid jeg var anmelder! Så lækre bøger!!!

Lydert sagde ...

Ak ja, Nordiske Mønstre mangler allerede på mit hylde, kan jeg se :-)

Strikkeheksen sagde ...

Ja, du er skisme heldig, Mona - de ser begge meget spændende ud :-)

vibstrik sagde ...

Tillykke med dem. De kom straks på min juleønskeseddel:-)

Lilli sagde ...

De ser skønne ud - tak for flotte billeder ....Tror jeg er med på ønskeseddel ...jeg har nemlig ingen mønsterbøger;-)

Annes indfald sagde ...

Jeg har skulet til de nordiske mønstre.... De ser spændende ud! Hæklebøger og sokker kommer jeg ikke igang med!
Mon bøgerne er med på Kreative Dage i Fredericia???
Jeg har lige forhåndsbestilt Koftebogen hos Sommerfuglen... Det er min julegave fra manden! Glæææææder mig til jul!

Irene sagde ...

Den der med de nordiske mønstre er da vild fristende

Hanne Rimmen sagde ...

Det er da et pat skønne bøger. Særligt den med de nordisk mønstre. Den kommer helt sikkert på min ønskeseddel i år ;o)

Madam Munch sagde ...

Jeg har vist overset dette indlæg. Hvor viser du mange flotte mønstre og farver, det er jo lige kræs for mig. Hold op hvor kommer der mange bøger for tiden, det er jo slet ikke til at følge med.