søndag den 20. juli 2014

Bluse med snoning


Sommerferie og sommerstrik. 

Ideerne og modellerne står i kø - og garnlageret er ikke blevet mindre i takt med at planerne
greb om sig. Og så sker der alligevel det, at jeg synes jeg lige vil lave en lille ting til min gamle mor,
der altid interesserer sig meget for, hvad jeg nu har gang i. Trods demens og alting.

Jeg kiggede mig lidt omkring efter en egnet model - der er mange krav, der skal opfyldes.
Ærmerne skal være lange, halsen høj. Ellers vil hun ikke gå med den. 

I et tillæg til Ude og Hjemme 22/2014 fandt jeg denne model, designet af Stine
Dvs. det gjorde jeg ikke.
Jeg fandt en sød, hvid sommerbluse med 3/4 ærmer og dyb hals,  strikket i Hjertegarn Arezzo lin, 29 % linen og 37% cotton og 34% bamboo.  Den var fin, synes jeg. Min mor er vild med mønster, snoninger og andet, så det kunne næsten ikke blive bedre. Jeg var dog nødt til lige at tilpasse lidt for at den kunne komme gennem 'nåleøjet'


Fordi modtager er en notorisk frysling valgte jeg at strikke i 2 tråde højlandsuld fra lager.
Ja, jeg ved godt det er sommer … og at det skulle være en sommerbluse. 
Men hun får nu engang mest glæde af den, hvis det er uld. 

Det nederste stykke strikkede jeg i rib på rundpind. På originalen er bagstykket længere end forstykket og der er en slids. Den egner sig bedre til bomuldsgarn end uld, og af hensyn til 'nåleøjet' osv valgte jeg som sagt en rib. Det var dog en dumhed at jeg nærmest pr automatik strikkede 2 r 2 vr. Havde jeg 
fulgt Stines model, ville 6 r 3 vr have passet perfekt med snoningerne. 
Ærmerne strikkede jeg længere, og halsen højere. Så passer den perfekt til modtagers behov.

Og modtager er glad. Hun har siddet og mærket på den og kigget på den mens jeg strikkede - hun mangler bare at se den helt færdig og prøve den på. Det kommer en af dagene.

Jeg er vild med detaljerne.
Blusen bliver aldrig kedelig at strikke - der er en rig variation af mønstre.
Dobbelt perlestrik, en flette-snoning - og striber på tværs for og bag.


Det kan være jeg får held med at fotografere blusens rette indehaver når hun får den,
men indtil da må I nøjes med et foto af mig med den på.

Nå ja - Sommer og sol. Det rimer på strandtur.
Nedenfor et par skud fra aftenens gåtur igår.
Jeg er ikke vild med de slimede gopler - men denneher var egentlig flot i sit mønster  :o)





11 kommentarer:

Merete sagde ...

Sikke en flot trøje du har strikket til din mor. Godt at du fortælle hvordan er opskrift, kan laves om, så den passer til formålet

Susan sagde ...

Flot trøje. Og godt, at du selv kan redigere opskriften, så den slipper igennem nåleøjet. Det er utroligt, så meget du får af pindene :-)

Lydert sagde ...

Hvor er det en dejlig trøje, jeg er helt vild med de brede snoninger

Merete sagde ...

Din mor er heldig, at du strikker så fine trøjer til hende. Dejlig farve.

vibstrik sagde ...

Hvor er den bae fin. du har en heldig mor:-) som har en meget dygtig datter.

Jette sagde ...

Kan lige forestille mig at hun bliver rigtig glad for den trøje, for den er godt nok flot. Jeg elsker jo også snoninger og er også en frysling.....

Eva sagde ...

En rigtig fin bluse, strikket med kærlighed. Men hold op, hvor jeg "sveder", når jeg ser dig med den på i denne varme ;)

mona sagde ...

Den er godt nok blevet fin ,din mors trøje, det er nogle smukke snoninger som giver en fin facon.

Mette G. sagde ...

Wauv - I er gode sammen dig og Stine ;-) Mon ikke din mor bliver rigtigt glad for den.

Britt sagde ...

Trøjen ser rigtig sød ud med snoningerne og det vandrette mønster. Jeg håber, din mor bliver glad

Strikkeheksen sagde ...

Lige kort - jeg er på vej ud med kanoen: Superflot trøje - den tror jeg godt, jeg ku tænke mig at lave :-)