søndag den 1. juni 2014

Lidt havesnak


Mine forældres rododendron står i fuldt flot.
Min far fortalte, at han plantede dem for 25 år siden som små planter,
og nu er det en kæmpe busk.
Og helt fantastisk ser den ud.

Min søster foreslår at vi skal have rododendron i vores udlejningshus,
og så er det mit spørgsmål, om man mon selv kan lave dem ?
fx som en 'aflægger' fra vores forældres ?
ja, I kan nok høre, at jeg intet aner om rododendron (andet end at de er flotte ;o).
hvis nogen har tips og trix hører jeg det gerne..


Haven er i fuldt flor lige nu,
og jeg har vanen tro tilplantet krukker.
Dog har jeg satset på mere vedvarende løsninger i krukkerne i år
- det er et monster arbejde hvert år at skulle plante og tømme krukkerne
for sommerblomster. 

Men petuniaer i hængeamplerne kan vist ikke være meget anderledes.
Jeg fandt nogle utroligt flotte eksemplarer på planteskolen,
og de kan sagtens holde hele sommeren, hvis de i øvrigt får vand  ;o)
(det kræver lige lidt ekstra når nu det er et sommerhus, hvor jeg ikke bor fast).

Så er der lidt for øjet, når jeg fx sidder på terrassen med strikketøjet.
God søndag til alle. 



8 kommentarer:

Aslaug sagde ...

Vi har lavet "nye" Rhododendron ved at bøje en gren (den kan være let knækket) fra busken ned og dække den til med jord (den kan holdes på plads med en sten) Grenen slår rødder og kan siden hen plantes ud.
Jeg ville nok købe mig en færdig busk - de kan af og til købes billige og så har man glæde af den med det samme :)
Ullas trøje er forøvrigt blevet rigtig fin :)

Mette G. sagde ...

Min mor gør det samme - også med Hortensia. Og Ullas trøje er blevet rigtig fin :-)

Karina Bunkenborg sagde ...

Hold da op en masse flotte blomster! Det har virkelig været et godt Rhododendron år i år. De har simpelthen været så flotte alle vegne!Jeg har desværre ikke rigtig nogen gode tips/fif jeg kan dele ud af, men jeg nyder lige som dig bare at se på alle de smukke blomster omkring mig! Rigtig god søndag!

Madame sagde ...

Sikke nogle vidunderlige rododendronbuske! Som Aslaug skriver, ville jeg også købe en færdig busk - de kan jævnligt fås meget billige :)

Gitte K sagde ...

Jeg aner ingenting om have, men i vores har vi også 3 store buske og når de blomster er de virkelig smukke, så jeg tænker at de også vil pynte ved sommerhuset. Da jeg ikke just har grønnefingre, så ville jeg nok bare købe nogle buske.

Strikkeheksen sagde ...

Tror nu også bare, at jeg ville købe et par buske, selvom det selvfølgelig ku være sjovt med en aflægger ;-) De er utroligt dekorative og kan pynte hvorsomhelst :-)

Anonym sagde ...

hej Mona.
Dejlige billeder; ja de er helt utroligt flotte i år - mon ikke det er den milde vinter?
Og hvor er din søster sød i din bluse; den står så fint til hendes smukke røde hår! kh Bente

Lilli sagde ...

Flotte blomster du har :-) jeg aner intet om aflæggere - vi har et stort rhododendronbed i haven og jeg har lige flyttet om på dem inde blomstringstid uden der skete noget....synes bla Plantorama har nogle flotte tilbud indimellem for ikke at forglemme Rema 1000...