lørdag den 28. juni 2014

Fra en gåtur


Jeg fik lige lyst til at vise jer lidt billeder fra det område jeg ofte benytter til gåture derhjemme, 
og som ligger lige 'i min baghave'.
Området ligger ud langs Limfjorden på Nørresundbysiden, hvor der er blevet anlagt en strandpark.
Det er et stort rekreativt område med stier, bænke, motionsredskaber, etc, 
og benyttes af rigtig mange, unge som gamle, med og uden hund.

Området strækker sig stort set helt ud til lufthavnens arealer, dvs. ca 7-8 km fra centrum (Limfjordsbroen). Det fjerneste område er det mindst trimmede, og der er masser af dyre- og planteliv,
bålplads og shelters. Der er kig over til øen 'Egholm', der først efter jeg blev voksen fik færgeforbindelse til  Aalborg Vestby.  

Da jeg var barn gik jeg i skole sammen med 'egholmbørnene', og skulle man besøge dem foregik det med postbåden, og vi kunne først komme hjem næste dag når postbåden igen sejlede.  Egholm er en perle - stadig (næsten) uberørt. Aalborg Kommune har idag etableret lejrplads hvor skolebørn og mange andre har herlige dage. Det er som  træde ind i en helt anden verden, der er der, kun et par minutter med færge fra en af landets største byer.

På den anden side af Aalborg lufthavn er Gjøl og Øland med dæmning og 'Ulvedybet',  der idag er fuglereservat. Der er engområder - og bedst af alt : stilhed.


Går man ud langs fjorden, som jeg gjorde forleden, er der langt til horisonten.
Jeg gik så langt som ud til Lindholm Å, hvor jeg kunne kigge på 
kajakroere der var på vej tilbage til Lindholm Kajakklub. Det eneste der brød stilheden var deres snak ude på vandet. Og det var et hyggeligt brud på stilheden, om jeg så må sige. 

Jeg kunne kigge over på Egholm, og færgen, der sejlede derover.
Kom så i tanker om snakken der havde været om, at den nye større færge kom fordi der nu skal til at fragtes store entreprenørmaskiner derover.  Den nye færge kom for et par år siden - og den nye 3. limfjordsforbindelse blev (formelt) vedtaget på Christiansborg i tirsdags. 

Der er ofte kø ved Limfjordsbroen og Tunnelen, og det kan spare kø og transporttid,
hvis/når der laves en motorvejsbro og motorvej hen over Egholm, Aalborg Vestby og naturområderne ved lufthavnen. Jeg ved ikke hvor længe der går inden motorvejen er en realitet og stilheden og den afstressende stemning for altid vil være brudt,
men jeg er bestemt ikke glad for , at den 3. forbindelse nu er vedtaget  med placering der  :o(
 Det er ikke det store hensyn til naturværdier, der har præget beslutningen.  
(Dette sagt med fare for at denne ellers så politikneutrale blok med dette har fået et andet islæt
 - håber I bærer over med mig)


 De nederste fotos er med vue til giftig bjørneklo (dem plejer kommunen nu at klare ved hjælp af får og ikke motorveje  ;oD ), samt udsigt til Aalborg Vestby med Roklubben Ægir og Fjordbyen fremme i front. Fjordbyen er en skurby, der oprindelig var bebeboet af et helt anden klientel end dem, der nu ser charmen og flytter ind i de små hjemmelavede træhuse. 

Jeg vender tilbage med strik i løbet af ugen  :o)  
god weekend til jer 


10 kommentarer:

Strikkeheksen sagde ...

Ja, det er et dejligt område at gå tur i - vi ser det jo ofte fra vandsiden, sætter tit kanoen i ovre på Nørresundby-siden :-)

Det er fuldstændig uhørt tåbeligt at placeringen skal gå henover Egholm, vi må egentlig bare håbe på, at det tager 100 år før finansieringen kommer på plads - den er nemlig slet ikke vedtaget endnu!

Merete sagde ...

Hvor er det dog et dejligt område - så synd at det muligvis bliver spoleret. Fine fotos du har taget.

Eva sagde ...

Hyggeligt med denne lille naturvandring.
Ja, det er svært med alle disse trafikplaner. Mon ikke det går, at du bliver lidt politisk imellem alle strikke-fremvisningerne?

Lydert sagde ...

Sikke dejlige billeder. Jeg går ofte tur med hund langs fjorden, dog på Aalborg-siden.
Selvom 'mit' parti har været med til at beslutte motorvejen skal gå over Egholm, er jeg mere end uenig med dem, det er en rigtig kedelig beslutning, synes jeg

Lilli sagde ...

Jeg er så enig med dig, Mona...forkert beslutning med sørgelige konsekvenser for vores dejlige by:-(( håber der må gå mange, mange år......

Jeg var faktisk på Egholm i mandags i Skoletjenesten med min klasse...havde en fantastisk og nød denne lille perle....
Skønne billeder - vi har så megen smuk natur omkring os som vi skal huske at bruge og nyde...

Anonym sagde ...

hej Mona. Så fandt jeg da ud af hvorfor der er så langt til Brande - men der er jo motorvej hele vejen ;0) Der er smukt på dine kanter, og dejligt at lære lidt om geografien ved Limfjorden.
kh fruhein.dk

Madame sagde ...

Det er nogle dejlige billeder, Mona, og jeg forstå din modvilje mod en motorvejsbro og motorvej hen over Egholm og naturområderne ved lufthavnen.

Fru Knudsen sagde ...

Det er et dejligt område du har i baghaven. Det frister jo til at komme udendørs

Mette G. sagde ...

Dejligt område og frygteligt synd, at en motorvej absolut skal den vej!

Frk.Bogorm sagde ...

Hold da helt op, hvor er der smukt. Måske skulle man alligevel flytte til Jylland? :-) God sommer til dig :-)