torsdag den 1. maj 2014

Fiskelækkerier


Jeg har været inde på det før ..
Når man kender nogen, der kender nogen,
især med forbindelser til Læsø,
så kan man skaffe hummerhaler.

Jeg er så heldig at have en kollega med sommerhus deroppe,
og blev tilbudt at købe en portion hummerhaler.

Det er noget af det mest lækre - eneste ulempe er, at de skal pilles.


Men det går også.
Først koges de i præcis 2 min. med salt og dild,
og så knækkes halen af, og det lækre kød tages ud.
Samtidig var der kommet en kasse med lækker skærising fra Skagen Food.

Så det blev til denne ret:
hummerhaler og aioli, og dild.
skærising,
asparges og tomat.

Hertil små nye kartofler, eller ris, og grøn salat. Gerne fx ruccola.

bon appétit. 



Nb - senere tilføjelse, foranlediget af Kristines (anonyms) kommentar.
Alt er naturligvis gået lovligt til. Hummerhalerne (og de andre fisk) bliver vejet straks de bliver landet, og fiskeren gør rede for hvert et gram han sælger. Der betales både skat og moms. 
Fordelen ved at kende nogen (eller selv tage til Læsø og købe) er ,
at halerne er dugfriske og meget lækre og velsmagende. 
Mig bekendt kan man ikke få samme kvalitet i supermarkederne - ikke her i området. 
Med samme fordel kan man købe friske fisk fra Skagen Food.
Nu håber jeg denne misforståelse er rettet - jeg bidrager ikke til noget ulovligt.    :o)

12 kommentarer:

Merete sagde ...

Sidder og bliver lækkersulten. Jomfruhummer haler er bare noget af det bedste.

Anonym sagde ...

Til lykke med dit held, men jeg forstår ikke, hvorfor det er nødvendigt at kende en, der kender en, for at købe jomfruhummere. Mig bekendt kan de købes mange steder. Jeg går ud fra, at du har fået en kvittering hvoraf det fremgår, hvem der sælger og at der er beregnet moms af beløbet. Hvis ikke, så tænk på, at der kan være tale om momsunddragelse og/eller at jomfruhummerne er ulovligt fanget og derfor ikke indgår i kvoten, der er fastsat, for at forhindre rovfiskeri.
Mvh. Kristine

Mona Elisabeth Pedersen sagde ...

Jeg kan berolige Kristine (anonym) med, at alt er gået lovligt til. Fordelen ved at kende nogen er kvaliteten og friskheden. Jeg kender ikke umiddelbart nogle butikker her i området der sælger tilsvarende.

bente sagde ...

åhh, mine erindringer om jomfruhummere; et bryllup, hvor vi fik hummere til forret, hovedret og dessert! Bruden var fra Læsø, og det var en fest der går over i historien - senere på aftenen fik vi 3 slags røget whisky, brudens hofret indenfor alkoholiske drikke...
Tak for 'vejen til min erindring'
vh Bente

Lis sagde ...

Uhm hvor lækkert. Al fisk er godt og kan man få fisk direkte fra landingsstedet, er det bare lækkert.

Ja, man skal enten til Skagen eller købe som du og jeg hos Skagen Food, for at være sikker på friskhed og kvalitet.

God weekend til dig.

Kh. Lis

Lis sagde ...

Uhm hvor lækkert. Al fisk er godt og kan man få fisk direkte fra landingsstedet, er det bare lækkert.

Ja, man skal enten til Skagen eller købe som du og jeg hos Skagen Food, for at være sikker på friskhed og kvalitet.

God weekend til dig.

Kh. Lis

Lydert sagde ...

Mums, det ser godt ud. Jeg er helt vild med jomfruhummere, og jeg er så heldig at kende nogen i Skagen - også helt legalt - der kan købe de skønneste, friske af slagsen

Lilli sagde ...

Ihh hvor blev jeg lækkersulten af at se dine dejlige billeder og ord.....måske man snart skulle forkæles med den slags føde- det er længe siden;-) god appetit og god weekend:-)

Fru Knudsen sagde ...

uhm, lækkerier

Mette G. sagde ...

Nam, nam!

Strikkeheksen sagde ...

Det ser lækkert ud, Mona :-) Og det er et privilegie at have gode forbindelser, så de er totalt friske :-)

Hanne Rimmen sagde ...

Hvor ser det lækkert ud. Længe siden jeg har fået friske hummerhaler, men det er bestemt noget af det lækreste ;o)