lørdag den 12. april 2014

Strikket billedramme


Torsdag aften var vi i strikkecafé hos Hønsestrik i Aalborg.
Det var sidste gang i denne sæson, og vores cafebestyrer Anette 
havde forberedt en lille opgave.

Vi fik udleveret en opskrift:
slå 40 masker op - 1 p ret. 
2. pind 5 r, slå om, 10 ret, slå om, 10 slå om, 10 ret slå om og 5 ret.
3. pind - 6- 12-12-6 og slå om mellem hvert afsnit. 
Man kan vælge dr. ret i slå om maskerne, så bliver der intet hul.
Således fortsætter I til der er i alt 6 rækker. Luk af. 

Vi strikkede og strikkede - stilheden var larmende. Ingen anede hvad det skulle blive til.
En ring ? nå ???  en fælles guirlande, måske ? eller  bogstavet O  ?
Nej - det var en billedramme
Anette viste os eksemplet på, hvordan den kunne se ud i monteret tilstand.

Det gav mig en idé.
 Min mor fylder 85 år i morgen, og det er ved at være svært at finde på gaver.
Det gør ikke opgaven lettere, at hun er meget dement.
Hun plejer at få en hjemmestrikket trøje - men dem har hun efterhånden mange af.
(forfængeligheden er i behold, og hun sætter stor pris på lunt strik).

Sidste år var det en 'dukke Lillian' fra Arne og Carlos' opskrift.
I år bliver det kæmpe buket blomster, luxus chocoladeæg, lækker håndcreme og pyjamas.
Men hvor meget forstår hun selv af disse ting ? (jo buketten bliver værdsat).
Så jeg måtte lige tænke i lidt ekstra som fødselaren kunne have fornøjelse af.
Derfor fandt jeg et par søde påsketing i Netto. 
Glaskuglen med kyllingen glimrer når den rystes - den skal nok vække glæde.

Og så dumpede idéen med en strikket billedramme med foto af den søde Ulla ned i hovedet på mig.
Den er jeg sikker på hun nok skal  blive glad for. Fotos betyder rigtig meget.


Bagsiden er filt - jeg skal lige have kastet over kanterne, så den ikke går fra hinanden.
Den er limet med tekstillim - mon ikke det holder ?

I øvrigt nævnte Anette også, at rammerne fx kunne bruges til bordkort.
Så nu har I den idé også  :o)

Blomsten ved siden af er fra min have. Det hele kommer bare så flot nu.
Nu kan jeg rigtig nyde det - for de næste 10 dage er der en hårdt tiltrængt påskeferie :o)



9 kommentarer:

Strikkeheksen sagde ...

Ja, jeg måtte jo lige smage dem allesammen ;-) heldigvis sker sådan noget kun 1 gang hvert 10. år ;-)

Håber, du/din familie og mor får en rigtig dejlig fødselsdag - fotos er jo gode til at igangsætte erindringer :-) Betænksomme gaver, du har fundet til hende :-)

Håber, du får en rigtig dejlig påskeferie - kan lyde som om den er velfortjent og tiltrængt :-)

Aslaug sagde ...

Sjov ide med strikkede billedrammer:)lys fårene ville jeg ikke nænne at tænde ;)
Ønsker dig en god ferie

Fru Knudsen sagde ...

Hvor er det godt at du tænker på demens i dit gavevalg, billedrammen vil sikkert gøre lykke (ihvertfald billedet). Tillykke med din mor!

Camilla Bilgaard sagde ...

Ej hvor sjovt - hende Anette er altså bare fuld af sjove ideer :) Jeg ville SÅ gerne have været inde til strikkecafe sammen med jer, men jeg kunne simpelthen ikke nå det pga arbejde.. Æv også..

Lydert sagde ...

Tillykke med din mor i morgen. Det er rigtig finde gaver, du har fundet til hende, og jeg er sikker på, hun bliver glad for dem alle
Håber, I får en dejlig dag :-9

Uldbegavet sagde ...

En rigtig fin gave til din mor. Du er så god til at finde på. Hjertelig tillykke med hende.

Uldbegavet sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Strikkefuglen sagde ...

Tillykke med din mor. det er nogle dejlige gaver hun skal have :-) Sjov med strikket ramme, den kan bruges til meget.
God søndag

Madame sagde ...

Dejlige gaver - dem tror jeg bestemt, din mor bliver glad for. Jeg håber, I får (eller havde) en hyggelig dag sammen :-)