mandag den 21. april 2014

Så blev den færdig - i min egen version.


Endelig, endelig, endelig blev jeg færdig med 'Brudepigens Stadstrøje'.

Kender I ikke det ? et strikkeprojekt kan komme til at fylde og blokere for andre ting man også gerne vil starte op - og så er det bare med at få det færdigt.
(jeg havde af en eller anden grund udset mig påsken som mål - 
og jeg nåede det lige akkurat). 

Nu er den færdig - og lige som den skal være...
- og jeg kan begynde på mit forårs- og sommerstrik  :o)

De af jer, der har fulgt  projektet undervejs, ved, at den har voldt mig visse kvaler.
Fx som da jeg var nået til ærmegabet og opdagede at farverne var strikket omvendt (figur/grund).  :o(
(Jeg fandt ud af, at det skyldtes en fejl i mønsteret 
- men her er så forklaringen på, hvorfor mine blomster er gyldne, mens de er blå hos Seyfarth). 

Det er heller ikke originalgarnet, jeg har brugt,
men derimod den lækreste shetlandsuld fra Jane s skønne garnbutik.

Det havde en lidt længere løbelængde end originalen (450 m /100 g) 23 m = 10 cm,
så jeg regulerede ved at strikke en str. small i stedet for en m/l.
Og den kom heldigvis til at passe helt godt. 



Jeg har aldrig helt kunnet forlige mig med sløjfer til mig selv, 
så min version blev uden sløjfe. 
En hurtig rundspørge på IG bekræftede, at den skulle være uden  ;o)

I får mig lige fra alle hjørner, så I kan se hvordan modellen sidder.
Ærmerne blev lidt lange - og så kortede jeg dem endda ifht. opskriften.



Faktabox (tilnærmelsesvis)

Opskrift fra bogen Fanøstrik af Christel Seyfarth.
Pinde 3,5 og 4
Garn  - shetlandsuld fra frujensensunikum.
Svært at angive mængden, da der kun er brugt noget af flere af farverne. 
Tror der er gået 3 x 100 g af den gyldne, og under 1 ngl af hvert af de andre.
Den var sjov og udfordrende at strikke - især da mønsteret skulle strikkes på vrangpinde.
jeg fandt ud af en teknik, hvor man 'strikker baglæns' -jf tidligere blogindlæg.
- og den teknik var hjælpsom.
Opskriften var let at følge - lige indtil det viste sig der var fejl i diagrammet (omvendte farver).
Den har taget mig 2 mdr., hvor jeg kun har strikket på den i weekender og nu i ferien.
Man skal holde af fair Isle strik - ellers bliver man nuts  ;o)

Hit or shit - helt sikkert et hit!

- og den kan sagtes strikkes i noget, der ikke er originalgarnet ..
Shetlandsulden har samlet sig flot efter vask, og er dejlig blød og lækker. 
Kan anbefales. 





25 kommentarer:

Eva sagde ...

Den er blevet fantastisk. Alle kvalerne værd!

Merete sagde ...

Den er godt nok flot til dig. Sikke et arbejde, men dejligt når det så er færdigt og det giver plads til noget nyt.

fru westerskov sagde ...

Du skriver endelig. Jeg synes det er gået fantastisk hurtigt ;)
Den må da også have været værd at vente på, for skøn er den :)

Pernille sagde ...

Den er MEGET pænere i omvendt farve sammensætning. Dejligt at vide shetlandsuld passer til opskrifterne.
Det er et imponerende arbejde, du har lavet. Jeg syntes det er meget tidskrævende at strikke fair isle, så stor respekt for du har arbejdet så målrettet :-)

Madam Munch sagde ...

Hvor er den blevet flot, siger jeg bare! Godt du strikkede omvendt, så den kommer til at se blå ud.
Det er et arbejde du bestemt kan være stolt af.

Lis sagde ...

Den er blevet enorm flot. Mønster og farver er flotte og gyldent mønster er altså også flot.
Du må være en mega hurtig strikker, med den korte tid du har brugt.

Kh.Lis

Pia sagde ...

SÅ FLOT! Fantastisk godt gået. Godt du ikke gav op undervejs....

Lydert sagde ...

Fantastisk arbejde, hvor er den dog smuk, og den sidder jo helt perfekt på dig

Karina Bunkenborg sagde ...

wauw hvor er den bare flot! Lækre farver og mønster! Den klær´dig rigtig godt!

Jette sagde ...

Jamen hold da op hvor er den flot, dine farver er da meget pænere end Seyfarth's. Helt enig med dig i at den er bedre uden sløjfe. Og synes da det er gået hurtigt med at få den færdig, men kender godt det med at man synes det varer en evighed.

Uldbegavet sagde ...

Superskøn er den blevet. Sikke et kæmpe arbejde det har været. Det er virkelig imponerende arbejde, den kan du godt være tilfreds med.

AC sagde ...

Tillykke, den er blevet meget smuk - og farverne er skønne. Jeg er heller ikke til sløjfer:-)

Anette sagde ...

Den er så flot! Og sikke da et arbejde.

vibstrik sagde ...

Hvor er den bare smuk. Fantastisk arbejde. Tillykke med den:-)

Aslaug sagde ...

Din "brudepige" er blevet så flot og har været alle anstrengelserne værd :) Jeg kan kun tilslutte mig alle de andre angående sløjfen, den er meget flottere uden :)

Lilli sagde ...

Jamen hvor er den da bare blevet flot!!! Den klæder dig smukt - og dine ændringer gør den endnu smukkere en CS' ... Tillykke med brydepigen:-)

Lilli sagde ...

Mona hvor er den blevet flot!! Den kan du godt være stolt af;-) og synes den er endnu flottere med din redigering;-)
Tillykke med den - et kæmpe arbejde...

Strikkeheksen sagde ...

Altså, altså Mona - den er blevet fuldstændig, forrygende flot og jeg vil sige som Bodil - det er faktisk godt, du byttede om på farverne :-) Ligesom det er godt, du udelod sløjfe :-) Flot arbejde - jeg kan godt forstå, du ser frem til forårs- og sommerstrik :-)

Madame sagde ...

Wow, hvor er den dog smuk - det er nogle skønne farver og mønstre, og den klæder dig ualmindeligt godt. Tillykke!

Strikkestedet sagde ...

Den er helt fantastisk smuk....Flot arbejde
Hilsen Gitte

Irene sagde ...

Hvor er den fantastisk flot og absolut ikke dårlige af at det blev din egen udgave. Den er helt sikkert et hit !!!

Annelise Jørgensen sagde ...

Hvor er den blevet flot din trøje. På trods af de problemer du stødte ind i undervejs har du heldigvis fået den færdig. Godt gået. Den kan du godt være stolt af.

bente sagde ...

hej Mona. Hvor er din trøje dog flot, og den sidder bare! det er meget inspirerende at se så smukt et arbejde - jeg vil snart igen strikke fair isle!
vh Bente

Strikkefuglen sagde ...

Hvor er den flot, det gyldne mønster træder så smukt frem. God dag
Majbritt

Fru Olsen sagde ...

bitsolviHvor er den flot - kan godt forstå, at det har taget lang tid.