lørdag den 1. marts 2014

Dayjob Dress nu færdig


Da jeg var inde på pickles.no for at købe opskrift til høstjakken,
faldt mit blik på denne skønne kjole, Dayjob Dress.

Jeg tænkte, at det lige måtte være sagen over et par rustikke strømpebukser eller gamacher,
og et dejligt nemt strikkeprojekt sammen med Brudepigens Stadstrøje. 
Jeg havde noget garn liggende, egentlig beregnet for et andet projekt.
Det var den fineste dueblå/akvamarin Drops Lace og tilsvarende Drops Alpaca,
som jeg lige synes kunne være så fin i denne kjole.


I kan måske se på opskriftens model, hvad det var jeg faldt for.

En fin kjole, der falder flot og som kan bruges i forskellige sammenhænge.
Jeg valgte (desværre) at strikke str. L, idet jeg tænkte den gerne måtte være lidt vid.


Strikkefastheden passede.  Selve kjolen er pind 6,5 og livstykket pind 4.
Garnet er lækkert og blødt - men desværre har det ikke samlet sig særligt godt i vask.
Det ses fx, hvor der har været samlet masker op - og det plejer ellers at rette sig efter vask. 

Lige efter livsstykket kommer der en ret kraftig udtagning til flagermusærmer,
og i halsen og ærmerne har jeg valgt at afsluttet med Icord (rullekant i opskrift)
 -

Som sagt: den blev lidt vid.  
Og den er heller ikke krøbet i vask, som jeg håbede den ville.

Lad mig sige det på den måde: modellen klæder nok en høj person bedst.
- eller i hvert fald en, der er højere end mine 163 cm. 

Flagermusærmerne gør mig meget bred på en lidt uheldig måde
- så jeg ved ikke rigtigt.
(Desværre har jeg ikke hof fotografen med, så jeg kan ikke illustrere hvad jeg mener.. )

Jeg overvejer lige om jeg skal  sætte til salg eller bytte.
For den rette (højere) person vil det være en rigtig lækker kjole  :o)

Fakta box:
8 ngl Drops Alpaca
2 ngl. Drops Lace 
Pinde 4 og 6 1/2
købt hos pickles.no
nem at strikke.





19 kommentarer:

Strikkeheksen sagde ...

Den er blevet utrolig flot, Mona, men især flagermusærmer kræver en meget tynd og høj person for at sidde pænt, synes jeg. De fleste af os ser hurtigt noget bredere ud end normalt med sådanne ærmer ;-)

Ingen grund til at ærgre sig, du har strikket en skøn kjole og har nu noget liggende på gavelageret - du skal nok finde en person, der vil se godt ud i den :-)

Tak, for sidst, det var som sædvanlig rigtig hyggeligt :-)

Helle sagde ...

Det er en rigtig flot kjole, kan godt forstå, at du faldt for det smukke design.
Den vil helt sikkert glæde en meget heldig person rigtig meget :-)

Fru Knudsen sagde ...

Hej Mona. Ja, sådan kan det gå, men mom ikke den kan sælges evt. byttes?
Hvad med Amio?

Mette G. sagde ...

Øv, men heldigvis har du haft fornøjelsen af at strikke den. Håber, at du finder en, der kan overtage den.

Madame sagde ...

Det er i hvert fald en yndig model, men synd at den ikke kom til at passe dig helt perfekt.

Annelise Jørgensen sagde ...

Det er da bare træls. Du har trods alt lagt et stort stykke arbejde i det. Kan godt forstå at du faldt for kjolen men de modeller som bruges er tit nogle tynde sild. Håber at du finder en aftager

Lydert sagde ...

Den kjole har jeg også haft kig på, mest pga den smukke talje. Og joh, jeg har højden men desværre også en bredde, der ikke gør sig med flagermusærmer
Surt, for skøn er den

Frk.Bogorm sagde ...

Jeg beundrer virkelig alle de ting du får strikket - jeg fatter ikke du kan eller kan nå det. Er du helt sikker på, du ikke har et par (eller 10) stakkels fanger i kælderen, der strikker for dig?
Desværre er jeg mindre end dig, så jeg vil ikke byde på kjolen, som ellers er smadder flot :-) Hav en dejlig weekend§

vibstrik sagde ...

Hvor er den flot din kjole. Jeg er kun 164 cm høj, så jeg forstår godt hvad du siger om pasform og flagermusærmer. Håber du finder en heldig aftager af dit flotte værk.

Marianne sagde ...

den er super super flot - men rigtig ærgerligt at modellen ikke lige passer dig - jeg er vild med farven og de to kvaliteter - passer måske også i højden -men er ikke kjole-pige ..
Håber du finder en glad aftager
kh

Lis sagde ...

Den ser så fin ud, og jeg kan godt se hvad du faldt for på billedet. Æv for den.

Jeg er ikke højere end du, så beklager, eller var jeg nok hoppet i den. Den er virkelig fin, og som de andre skriver, har du jo en smuk kjole at sælge eller give væk som gave. Jeg håber du finder en anden smuk kjole du kan strikke.

Kh. Lis

Eva sagde ...

Lige sådan en model, jeg altid falder for. Og som med mine 162 og brede skuldre kommer til at se "utilsigtet" ud ;)

Men den er SÅ flot. Find en med de rette proportioner, - så er den hjemme.

Irene sagde ...

Den ser eller rigtig go ud men jeg kan sagtens følge dig.
Med min 160cm må det heller ikke blive for vid.

Strikkeglæde sagde ...

Åh, det er bare så ærgerligt, men jeg har også lært at holde mig far flagermusærmer. Jeg er også kun lige over 160 cm, så det går helelr ikke får mig.

Er den strikket så man kunne pille op og ændre ærmerne?

Uldbegavet sagde ...

Superflot kjole og jeg synes at det ser ok ud, der hvor du har taget masker op.
Det er nok rigtigt at modellen er pænest til en høj person, men mon ikke der er en eller anden derude, som bare drømmer om sådan en lækker kjole.

Uldbegavet sagde ...

Superflot kjole og jeg synes at det ser ok ud, der hvor du har taget masker op.
Det er nok rigtigt at modellen er pænest til en høj person, men mon ikke der er en eller anden derude, som bare drømmer om sådan en lækker kjole.

marion sagde ...

Den er da drøn lækker er desværre ikke højere end dig :-) så nok ikke en model til lille brede mig hellere :-)

Fru Olsen sagde ...

Hold da op for et arbejde og for så bare opdage, at modellen ikke dur. Men spildt er det nok ikke - er sikker på, at der er en anden der kan bruge den. Jeg er jo heller ikke så høj, og elsker flagermuseærmer, men også jeg synes bredere.

mette sagde ...

SÅ fin!