fredag den 21. februar 2014

Brudepigens Stadstrøje godt igang.


Nu må tiden vist være inde til at vise jer status på 'Brudepigens Stadstrøje'
fra bogen Fanøstrik af Christel Seyfarth.

Jeg har strikket på den siden starten af januar, og kun i weekender og her i vinterferien.
Det er et langsommeligt stykke arbejde. Her i vinterferien har jeg nået det I ser efter den lyse bort.

Mønsteret er kompliceret, fordi det ikke umiddelbart giver sig selv. 
Man må holde vågent øje ..
De røde markeringstråde er sat som 'navigatører' - de markerer mønsterdiagrammets bredde,
så jeg kan følge med og tælle rigtigt. 


Dog bliver det først rigtig kompliceret, når jeg når til ærmegabene.
Jeg har lige til min gru læst, at jeg skal strikke frem og tilbage på vrangpindene,
og ikke rundt med opklip, som jeg havde forventet  :o/
Det kan jeg naturligvis bare vælge at gøre - men ærmet lukkes traditionelt med indtagninger,
så jeg tror det bliver svært med opklippet.

Jeg må derfor ruste mig, og kaste mig ud i vrangpindene med farveskifter når den tid kommer.
Står dagsformen på mangel på opmærksomhed og koncentration - og er man dertil lidt
rum-retningsforstyrret - ja så venter 'festlige' dage forude  ;o)


Jeg kan faktisk rigtig godt lide at strikke med farveskifte. 
Det giver mig fornemmelsen af at male med garn, og det synes jeg er sjovt.

Det er et projekt jeg har glædet mig til at komme igang med, og jeg har aftalt med mig selv,
at den godt må tage tid. Lidt a la Fuglejakken, som jeg strikkede for nogle år siden, hvor jeg også 
synes det var en fornøjelse at 'male' fuglene og hele tiden kombinere farverne.

Jeg har valgt at strikke i Shetlandsuld fra frujensensunikum.dk, og altså ikke Seyfarths originale.
Det betyder jeg måtte omregne i størrelsen, og landede i en størrelse small (hvor jeg normalt ville have strikket m/l). Den synes ualmindelig stor, da jeg startede op, 
men der er meget kraftige indtagninger hen mod taljen.

Farvevalget er græskarkerner, mellemblå, blågrøn og marine + et par ekstra nøgler fra 
garnblomsten (2 trådet uld) der er i turkise og lyseblå nuancer. De sidste var jeg i tvivl om.
Det er som om den farve stikker lidt af fra de andre, men jeg valgte alligevel at beholde den i farveforløbet.

Nå ja, og så nyder jeg jo at strikke med mine nye julegave-strikkepinde chiao-goo :o)

Rigtig god weekend.


20 kommentarer:

Camilla Bilgaard sagde ...

Jeg er simpelthen inponeret Mona, det er så fedt og følge med I dine mange forskellige strikkeprojkter (her tænger jeg for skelige typer af strik, og ikke antal påbegyndte projekter).. Jeg er helt sikker på det projekt du viser her bliver helt fantastisk flot - hatten af for det arbejde der ligger i sådan en trøje - dertil er jeg godt nok ikke nået endnu.. God ferie :)

Madame sagde ...

Hvor er den dog flot - sikke nogle vidunderlige farver sammen!

Mette G. sagde ...

Nøj! Jeg bøjer mig i støvet. Jeg ville gerne, men har ikke tålmodigheden mere :-( Pøj, pøj med vrangpindene!

Ellen sagde ...

Smuk trøje. Købte bogen på Fanø. Der skal helt sikkert strikkes fra den på et tidspunkt. Lige nu ryddes der op i igangværende projekter og der strikkes en fødselsdagsgave, og da der er meget mønstergarn til overs kommer det nok yngste barnebarn tilgode. God weekend.

Gitte K sagde ...

Hvor bliver den flot, og ja den slags tager tid, når du kommer til at ærmegabet, så tror jeg jeg ville vælge at strikke baglæns i stedet for vrang, det synes jeg er meget lettere når man skal strikke mønster med mange farveskift.
God weekend til dig også!

vibstrik sagde ...

Hvor bliver den bare flot. Kan godt forstå at du nyder at male med garn:-)

Annelise Jørgensen sagde ...

Hold da op sikke et arbejde. Jeg beundrer dig at du har mod på at gå i gang med en trøje hvor man skal strikke mønster på vrangsiden. Den bliver superflot og du har valgt nogle dejlige farver. Jeg tænker på om det ikke er muligt at strikke rundt selv om der er indtagninger til ærmekuppel. Jeg ved at Bodil Munchs mor har gjort det flere gange fordi hun ikke vil strikke vrang. Du kan jo prøve at forhøre dig der.
Jeg glæder mig til at se det færdige resultat. God strikkeweekend.

Lydert sagde ...

Det er altså et afsindig flot stykke arbejde, du laver der, jeg er imponeret

Uldbegavet sagde ...

Den bliver utrolig flot, farverne er så fine. Jeg er spændt på at se den færdig en dag.

Uldbegavet sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Lilli sagde ...

Det er godtnok et arbejde du er gået i gang med...den bliver flot og smukke farver du har valgt hertil. Men mønsterpinde frem og tilbage......uha...kan godt forstå du siger det må tage den tid det tager!!! Men med dit tempo skal det nok gå ;-)

Madam Munch sagde ...

Spændende arbejde, du er gået i gang med. den model har jeg ikke set før.
Du må i gang med mønster på vrangpinden, det er ikke så slemt som det lyder. Man kan strikke rundt, det har vi gjort i harlekinjakken, men så kommer der efterfølgende meget montering og belægninger, som skal dække opklipningen.

Vibekes lille ullne sagde ...

Den ser ut til å bli fantastisk vakker! Mye strev, men vel verdt det. Men, kjedelig å strikke mønster på vrangen! Du kan ikke vurdere å strikke raglanfellinger? Det blir vel vanskelig med mønsteret antagelig?

Pernille sagde ...

Det er et imponerende arbejde du er i gang med. Smukke farver du har valgt. God weekend

marion sagde ...

Den bliver da bare så flot :-) glæder mig til at se resultatet....

Der er en blog der hedder noget med at strikkebaglæns hun strikker ikke vrang med strikker baglæns det mener jeg burde være nemmere end at strikke vrang pinde....

http://nuukastrik.blogspot.dk/ her er der et link og ved hun har en video, men orker ikke lige at lede efter den nu, men den er på hendes blog :-)

Irene sagde ...

Den ser fantastisk ud, flotte farver. .. det tager tid at strikke mønster men det er spændenede.
De der vrangpinde i mønster er jeg godt nok heller ikke tilhænger af

Eva sagde ...

Sikke et smukt projekt.

Fru Knudsen sagde ...

Hold da op jeg mister næsten pusten!
Men øv med de vrang pinde. Men er sikker på du nok skal klare det

Strikkeglæde sagde ...

Hvor bliver den smuk! Hvor er du sej - det er også en af mine favoritter i Fanø-bogen, men jeg tror ikke jeg er klar. Jeg har faktisk gang i en farve skifte trøje, jeg har det med at hoppe forbi den ;-) Og den er nemmere. Måske MÅSKE jeg tager den frem igen når Tro flytter bjerge og mine prinsesser er færdige.

Jette sagde ...

Øj, den er bare så flot den trøje, har lige lånt bogen og skal da helt sikkert strikke noget fra den. Du kan sagtens lave klippemasker i ærmerne, det har jeg gjort før, bare tag ind indenfor den første/sidste maske.