søndag den 29. december 2013

Turbojulegavestrik - og lidt nyt og lidt gammelt


Fra uge 42 og frem til jul
havde jeg ikke mindre end 4 trøjer (3 Redy og 1 'Rester')
2 par vanter, 1 sæt håndledsvarmere, 1 hue (Rangoli) og tilhørende halsedisse,
der skulle være klar til hhv. Jule og kalendergaver.

I har selv fulgt den åndeløse opløbsstrækning, og jeg nåede målstregen i god tid til at den sidste trøje kune nå at blive monteret, vasket og tørret.

Vanterne på billedet var et ekstra projekt, som jeg ikke nåede at få færdig inden jul.
Men det gjorde heller ikke noget, for det var en del af prioriteringen.
Det var kun en 'kan' og ikke en 'skal' strikketing.

Vanterne med tilhørende pandebånd var en gave til en god veninde,
jeg ellers ikke er på julegave med. Men jeg ville gerne benytte julen til at overraske hende.


Veninden cykler en del, og derfor har jeg lavet vanterne ekstra lange ved håndledet.
Den mørke ribkant kan dog bukkes om, så armstykket bliver kortere.
Vanterne er strikket i lett-lopi (jeg brugte rester op), og mønsteret er fundet
i bogne 'Islandsk strik'. Jeg har brugt grundmodel, og ændret på selve mønsteret,
der er et klassisk nordisk mønster. 
Det tofarvede strik gør vanten tykkere, og dermed varmere. 
De er nu på vej i posten, og så er det spændende om hun synes om dem.


Til mig selv tillod jeg mig i juledagene  den luksus at gennemtrawle div. strikkebøger for at finde på en model jeg lige nu havde lyst til at strikke.

Helt ærligt har jeg så riiigeligt med strikkede trøjer. Så det måtte blive en kjole.
Jeg fandt en flot model i bogen 'Naturlig Strik' (på side 94).
Jeg tror Lene har strikket den samme kjole.

Den er fin og enkel. Og meget nem at strikke.
Jeg dykkede ned i lageret og fandt 4 ngl af garnet på billedet.
Kan nogen hjælpe med at identificere ? det er fra frujensensunikum, købt for et par år siden.
Det bruger jeg sammen med en tråd Knoll, og sammensætningen finder jeg flot.

Rækker garnet ikke, har jeg en nødplan. Fandt nemlig et par nøgler Geilsk der kan bruges 
sammen med Knoll garnet. Det  må kunne bruges som en anden nuance i ærmekanten,
eller på hele ærmet. Nu får vi se. 

Jeg har nogle flotte knapper fra Birthe Sahl der skal på som pynt. 


14 kommentarer:

vibstrik sagde ...

Spændende projekt:-) Kjoler er skønne at strikke, og senere at have på. God fornøjelse.

Pia sagde ...

Dejligt sæt du betænker din veninde med. Kjolen ser spændende ud.

Uldbegavet sagde ...

Et fint sæt du har strikket til veninden og gennemtænkt med den øgede længde til cykelturen. Dem bliver hun glad for tror jeg.
Du har i det hele taget været utroligt produktiv med julegaverne, så det må klart være din tur til at få lidt nyt og strik kan man aldrig få for meget af.
Kjolen er superflot, jeg kan desværre ikke identificere garnet, men synes godt det kunne ligne en silkeuld i farven denim, evt. Sarmakand, det er dog svært at sige, når man ikke kender løbelængden.
Jeg glæder mig til at se kjolen.

Merete sagde ...

Sikke et spændende projekt du har gang i. Dejligt at kunne bruge af lageret.

Lydert sagde ...

Jeg får da helt sved på panden over alle de lækre ting, du har nået at strikke til jul.
Vanterne er også skønne, de kan da kun blive modtaget med kyshånd
Jeg glæder mig til at se din kjole

GitteBlinkilde sagde ...

Utroligt hvad du kan trylle frem med dine strikkepinde og oveni købet går det lynhurtigt :-)
Håber at du har haft en dejlig jul <3

Mette G. sagde ...

Mon ikke din veninde bliver lykkelig for sådan et lækkert sæt? Er spændt på kjolen.

Lilli sagde ...

Du er bare en vild turbostrikker!!!! Imponeret over hvor meget du har nået siden efterårsferien....fint cykelsæt-sikker på det bliver modtaget med glæde;-)
Godt man har lidt lager, når der skal findes på nye ting.....glæder mig til at se dit nye kjoleprojekt. Godt nytår:-)

Fru Knudsen sagde ...

Tror bestemt din veninde bliver glad.
Venter spændt på at se kjolen

Madame sagde ...

Sikke et yndigt sæt du har strikket til din veninde. Jeg er spændt på at se kjolen - strikkede kjoler er bare skønne at have på :o)

Annelise Jørgensen sagde ...

Jeg er imponeret over alt det du får fra hånden selv om du er arbejdsramt. Disse dejlige vanter har jeg også strikket til min svigerdatter.
Er spændt på at følge dit kjoleprojekt.

Susan sagde ...

Det er da helt utroligt, hvad du har fået produceret i løbet af det korte stykke tid. Og et dejligt varmt hue/pandebånds-sæt er et godt restegarnsstrik.

Irene sagde ...

Der har godt nok været turbo på hjemme hos dig.
Fin kjole, spændende at se den færdig.

marion sagde ...

glæder mig til at se dit strik det ser spændende ud... flotte vanter og du har da virkelig haft turbo på pindende :-)