søndag den 1. december 2013

Så er december skudt igang - og pakkekalendere


Jeg synes lige I skulle se, hvordan julen er skudt igang hjemme hos min yngste søster Ulla :o)

Julen betyder noget særligt for Ulla - og for vores efterhånden ikke helt unge forældre.
Derfor er det vigtigt for mig at hjælpe dem med at skabe rammerne for lidt julehygge,
få noget pynt op, lave pakkekalender, dekorationer og den slags.
Jeg ved, at det betyder noget for dem,
og jeg har glæde ved at tænke på, at de nu har tændt lys, eller er ved at åbne kalender, etc.

Pakkekalenderen har været en tradition siden år 2000, 
hvor jeg lige synes jeg ville gøre noget særligt. Noget ekstra nu da der var årtusindskifte.
Men lad mig sige det på den måde : det blev en succes, som de gerne så fortsatte  ;o)
Og nu er den lige så fast en del af julen som juletræ og nisser.
Og selvom de siger, at I år behøver jeg da ikke, så ved jeg at de vil blive voldsomt skuffede hvis jeg tog dem på ordet. Så jeg pakker gerne. 

Ok - flere har spurgt hvad jeg dog finder på at pakke til dem.
Og det er et rigtig godt spørgsmål, for gamle mennesker har jo alt, og ønsker sig ikke noget.

Derfor er selve pakkerne og det at åbne dem fokus.
Indholdet er mindre vigtigt - og dog. Der skal da være en motivation for overhovedet at åbne.


Som I ser på fotoet, er det lidt blandet. Der er hue sættet til min mor.
Så er der praktiske ting som shampo, brillepudseklude, lommetørklæder, lighter, batterier etc.
Ting, de bruger i dagligdagen, og som man måske ikke lige husker at få købt.
Så er der et par nisser og engle - og en masse chokolade julemænd og lidt andre spiselige ting.

Når der er fundet 24 ting, deler jeg i to bunker - en til hver.
Den ene får den ene farve papir - og den anden en anden farve.
I år har jeg købt tal mærker - og bagpå har jeg skrevet navn. 
De ulige er til min mor, og de lige til min far. Så kan jeg vist ikke helgardere mere ;o)

Til slut kommer pakkerne på en snor, der hænges på væggen i deres køkken.
Der har den nu hængt de sidste par dage, og er med til at skabe forventningens glæde.
Min demente mor er hele tiden ude at kigge.  :o)


I køkkenet står også et lyshus købt i Netto for den rørende sum af 40 kr,
og et par nisser. Det er da fint.  :o)



Ullas kalender er en mere traditionel vægkalender, fyldt med klippeark, limstifter, sokker, shampo, nisser, og andre ting hun kan bruge.  Hendes strikkede vanter må vente til juleaften. 
Undskyld den dårlige billedkvalitet  :o(



 Men så kom den helt store overraskelse her i min høje alder af 30 ++   ;o)

En pakkekalender lavet til mig !   :o)

Det er min mellemste søster, der har udfoldet sig. 
Hun kom i aftes med en fin lille kurv, fyldt med pakker der var påført tal, 
der passer lige til weekenderne i december.

Det var hyggeligt at stå op i morges, tænde adventskransen, og så åbne for den lille søde lygte, der ligger ved siden af pakkerne. Nu glæder jeg mig til resten.

Tak til Britta  :o)

Laver I også pakkekalendere til voksne ? og hvad finder I på at komme i dem ?

8 kommentarer:

unikarina sagde ...

Dejlig tradition som du har til dine forældre og Ulla. Som du skriver så behøver det jo ikke være store ting. Men små hyggeting eller praktiske ting, s om bruges i dagligdagen. Som oftes er det bare den varme tanke bag.
Min mor og jeg laver adventskalender til hinanden. Det har vi gjort de sidste 20 år. Det er rigtig hyggeligt.

Fru Knudsen sagde ...

Hvor er du og din søster betænksomme mennesker, jer var der mange som kunne lære af!
Jeg nåede at lave adventskalender een gang til min moster, som både var min moster, "søster", "reservemor", veninde og bedste ven. Desværre nåede jeg det kun den ene gang, pludselig blev hun ramt af cancer, og døde lige inden det var adventstid året efter, så mit råd er: vent ikke for længe hvis du vil glæde nogen med kalendergaver. God før juletid til dig Mona!!!

Lydert sagde ...

Jeg laver pakkekalender til mit barnebarn. Jeg har ikke lavet en til voksne, siden min datter gik på efterskole, da lavede jeg til hende og til hende, hun boede på værelse med.
Når jeg har læst dine indlæg om kalendere til dine forældre og din søster, får jeg dog lyst til at følge dit eksempel, det er en rigtig hyggelig tradition

Madame sagde ...

Hvor er det hyggeligt, at du laver pakkekalender til dine forældre! Vi har desværre ikke vores forældre mere, men jeg nyder at lave pakkekalender til Bella hver jul.

marion sagde ...

Ej hvor skønt du også fik dig en pakkekalender, dig som altid er så god til at gøre så meget godt for de andre i familien du har sørme da fortjent den :-) og sidder og bliver lidt misundelig håber hvert år at der er nogen der laver pakkekalender til mig :-) he he....

Jeg begyndte jo sidste år at lave pakkekalender til mine forældre startede for år tilbage med adventsgaver, og da jeg så hvor meget de gik op i det og glædede sig til gaven om søndagen ja så blev det til en pakkekalender. Jeg går jo efter at det skal være hjemmelavet og helst af noget jeg har på lager... Pengebeholdningen er ikke så stor når jeg ikke har arbejde og derfor bliver det primært hjemmelavet og også fordi at jeg ved mine forældre godt kan lide at jeg selv har lavet tingene. Jeg syer hjerter, hækler hjerter i år har jeg lavet hjemmelavet flødekarameller, lakridskarameller, og brændte mandler. Sidste år var der også syede dækkeservietter og grydelapper. I år har jeg ikke været i så god tid så da er det mere blevet til småting og den er faktisk afleveret idag med mangel af to gaver som jeg lige må få fikset i næste uge og så puttet ved næste gang jeg kommer forbi :-)

Trillemus sagde ...

Hvor er det hyggeligt at du laver kalendergaver til dine forældre og din lillesøster. Jeg kan godt forstå at det er blevet en tradition og hvor er du heldig at der også blev en til dig i år. Da vi var i Kina i oktober havde jeg adventsgaver med til mellemste datter og yngste datter får også adventsgaver. Selv deltager jeg i en adventspakkeleg på Instagram så der var også en lille pakke til mig i morges. Det var så hyggeligt.

Kh Mette

Lilli sagde ...

Hvor er det nogle dejlig julebilleder og en dejlig tradition du har. Du er en af dem, som har inspireret mig til at lave pakkekalendere igen.....til min mor, som er 75 er det små lækkerier som specielle mini-marmelader fra Liedl, sæbe, gavemærkater, julekort, håndcreme, lys, servietter og lignende...hun blev så glad for den!!! Til min søn på 21 og som læser på AAU blev det lidt lækkerier som pesto, små kiks, tyggegummi, kort og chokolade og til Emma på 19 er det nogle bageting, slik, hårelastikker, shampoo og den slags...hun planlægger at flytte hjemmefra til april, så der var også lidt dertil...hyggeligt har det været og jeg håber de bliver glade for det :-)
Og hvor er det dejligt der er en som har tænkt på dig :-) god 1. Søndag i advent...

Camilla Bilgaard sagde ...

Jeg lavede for efterhånden nok 10 år siden (det vil sige jeg var omkring 13) julesokker til mor og far, da jeg syntes det var synd de igen pakker fik. Så fik jeg lidt penge til og købe gaver til dem. dog kun søndagspakker, for det fik vi også kun selv ( eller det vil sige jeg fik godt nok pakke hver dag da jeg gik på efterskole ;) ) Så var det lidt chokolade, eller sådan noget der var i eller en lille nisse. Efter jeg er flyttet hjemmefra har Mor, far og Mikel lavet en fordeling så de skiftet til og købe til hinanden.. Min julesokker bliver kun fyldt om søndagen hvis jeg er hos mor og far.. eller må jeg selv fylde i den.. - Så var det godt jeg var hjemme hos dem i dag. og fik en Toms Chokoladejulekalder.. :) Rigtig god jul til dig Mona..