torsdag den 26. december 2013

En dejlig juleaften


Vi havde en dejlig juleaften hjemme hos vore forældre.
De er gamle nu - hhv. 84 og 82 år, og kan ikke længere selv magte at stå for juleforberedelserne.
Men de vil meget gerne holde jul - og allerhelst som vi plejer.
Og det er hjemme hos dem.
Derfor har mine 2 søstre og jeg haft travlt her op mod jul med at pynte op og forberede julen. 


Juletræet er nok det allervigtigste hvad angår traditioner.
Det skal pyntes på en helt bestemt måde,
og der er masser af gammelt, fint pynt, der hvert år kommer til ære og værdighed.

De fine papirdanserinder lavede min mor, da hun var ung. Deres plads er tæt på stammen,
sammen med alt det andet hvide.
Lametta må der også på - det hænger yderst på grenene sammen med lysene.


Den gamle nisse møder den nye Georg Jensen (mors kalenderpakke fra i år)
De hvide stjerner flettede jeg for mange år siden. Kuglerne er ældgamle.
Træet blev pyntet den 22., og får lov at stå til efter nytår. 
Så kan de hygge sig med at gå og kigge på det, også når julegæsterne er rejst hjem.


Trøjen til min mor faldt i særdeles god jord.
Hun blev superglad - og den passede hende perfekt. Også i længden.
Jeg tager billeder af hende senere - så det må I have til gode.

Til gengæld fik jeg fotograferet min søster Ulla i hendes nye Redy,
- et af mine mange julegave-strikke-projekter.
Som I kan se, sidder den perfekt på hende.
Og hun blev rigtig glad for den.


Også jeg fik julegaver.
Af de mere strikkerelaterede kan nævnes 'Østen for Solen'
og et sæt 'ChiaoGoo' strikkepinde - de mindste str.

Lige nu har jeg et luksusproblem - jeg skal have fundet ud af hvad der skal på pindende,
efter alle julegave projekterne. Dennegang skal det være noget til mig selv .. 






15 kommentarer:

Madame sagde ...

Hvor er det dejligt, at de to trøjer faldt i god jord - Ullas er virkelig flot til hende. Og sikke smukt I har pyntet juletræet! Papirdanserinder er vel nok fine.

Pernille sagde ...

Dejligt at dine julegaver passer og blev modtaget med glæde :-)
Skønne gaver, du har fået, og nu er det da velfortjent at du selv skal have noget, efter al det du har fået strikket til julegaver.

Fru Knudsen sagde ...

Dejligt at begge ting passede modtagerne. Så dejligt for de 2 ældre, at i "nusser" om dem med bl.a. det traditionsrige juletræ

Lydert sagde ...

Der er nu ikke noget som en traditionel jul, jeg sætter selv stor pris på, at juleaften er, som den altid har været, og med pynt der vækker minder
Hvor er det dejligt, at dit julegavestrik passede. Mon ikke du finder noget spændende at strikke til dig selv

Uldbegavet sagde ...

Hvor er det dejligt at du stadig har dine forældre og mulighed for at holde jul med dem. Det er nogle fine traditioner i har med pyntning af juletræet.
Trøjerne til din mor og søster er superflotte, dem kan jeg godt forstå de er glade for.
Jeg fik også østen for solen i julegave, der er mange fine opskrifter i.

Trillemus sagde ...

Sikke dejlige strikkede gaver til din mor og søster.
Jeg kan godt forstå at de blev glade for trøjerne. Jeg glæder mig til at se hvad du finder på af strik til dig selv. Forsat god jul.

Kh Mette

Merete sagde ...

Det er bare så skønt når hjemmestrikket gaver falder i god jord. Og sikke mange smukke ting der er på jeres træ

Lilli sagde ...

Hvor er det nogle smukke julebilleder:-) og dejligt I stadig har jeres forældre og at de har lyst til at holde en skøn og traditionsfyldt jul sammen med jer. Skønne gaver - både de strikkere og dine....jeg er sikker på du finde et spændende projekt....fortsat glædelig jul :-)

Mette G. sagde ...

Traditioner er vigtige og skønt med julepynt fyldt med minder. Dejligt at gaverne skabte glæde. Glæder mig til at se din mor i trøjen.

Emmy sagde ...

Hvor er det et smukt træ I har pyntet med julepynt der vækker minder. Fantastisk at have begge sine gamle forældre og at de stadig har lyst til at holde juleaften.
Det er flotte julegaver du har strikket og en rigtig god ide at der nu skal noget på pindene til dig selv.
Glædelig jul og godt nytår:-)

vibstrik sagde ...

Hvor er det dejligt med nogle gode juletraditioner. Jeg kan godt forstå at dine strikkede gaver faldt i god jord. De er super flotte. Er spændt på, hvad der kommer på pindene.

Fru Jensens unikum sagde ...

En vidunderlig ting at I stadig har jeres forældre og at I holder traditionerner i hævd selvom de ikke magter så meget mere, jeg er sikker på at både jeres omsorg og det flotte strik bliver højt skattet.
Fine gaver du har fået ......mon ikke også du fortjener lidt strik til egen krop nu.....;-))

Strikkeheksen sagde ...

Ork, du skal nok komme på noget, Mona - det er jeg ret sikker på ;-)

Sikken et hyggeligt træ - dejligt med al den gamle julepynt. Vores træ har næsten ene nyt julepynt, fordi én af vores katte for år tilbage klatrede op i juletræet, så det væltede og dermed røg også al min gamle julepynt fra mine forældres tid!

Hvor er det dejligt at gaverne bliver påskønnet - du har godt nok også haft travlt :-)

Gitte K sagde ...

Sikke et smukt træ, for nogle år siden arvede vi min mands bedsteforældres juletræspynt, der var der også en masse gamle kugler og de er bare så smukke, man kan slet ikke få nogle af samme slags i dag. Jeg var også heldig at få Østen for solen, hvor er der bare mange lækre modeller, det er slet ikke til at vælge, hvad der skal på pindene først, glæder mig til at se hvad du vælger.

marion sagde ...

sikken en smuk indpakning du havde lavet til din mor, det er jeg ikke så god til at få brugt tiden på :-)

Juletræet ser dejligt smukt ud vores er lige blevet båret ud idag plejer ellers at have det noget længere men i år orkede vi det ikke...

skønne gaver du har fået... ja den østen for solen skulle jeg måske også ønske mig i fødselsdagsgave :-)