søndag den 20. oktober 2013

Nyt på pindene - nu fra Island.


Lidt nyt skal der til  ;o)
- og jeg lod mig lige friste af en KAL på Ravelry, omhandlende mønsterstrik.
(hos Lindse, hvis nogen er interesserede).

Og hvad skulle jeg så lige finde på i mønsterstrik ?

Jeg er så heldig at have en kollega, der er bidt af en islandsk hest.
Hvert år tager hun til Island for at samle heste ind (de driver dem fra fjeldet og ned i en kæmpe fold).
Det er noget af en oplevelse for hende - og nu hun er der går hun gerne i den lokale brugs og køber garn med hjem. Lettlopi i massevis. 

Til mig købte hun de farver i ser ovenfor  - og nok til en ny sweater.
Mønsteret hedder Afmæli, og jeg fandt det på www.istex.is.
Her kan man finde gratis opskrifter - og man kan også købe garn
(hvis ikke lige man kan få bud med hjem ;o)


Jeg valgte damemodellen øverst til højre (på nederste billede).
Desværre har jeg kun 4 farver, hvor mønsteret angiver 8.
Det betyder at der kommer nogle af mine sædvanlige ændringer i programmet ;o)
Som I ser, har jeg ændret lidt i den nederste bort - og nu er jeg spændt på
hvordan kraveborten kommer til at tage sig ud.

De islandske modeller er superflotte - og meget farverige.
Der er lige kommet en ny bog, som jeg håber at komme til at skrive mere om.

fra www.istex.is

13 kommentarer:

Karin Grøn sagde ...

Hold nu op hvor er det nogle lækre ting du har fået lavet. Det er da helt vildt. Det Lett Lopi er lidt hårdt når man strikker i det synes jeg, men det bliver vildt lækkert blødt når det er vasket. Det er en meget smuk trøje du har gang i og en skøn trøje du har strikket til både din søster og dig selv.

Mie sagde ...

Åh den har jeg kigget langt efter mange gange - glæder mig til at følge din :-) Kh

Jette sagde ...

Oh, det har jeg tilgode endnu, at strikke af det garn, men har godt nok kigget på det mange gange. Den ser flot ud i de farver du har valgt at strikke den med.

Madam Munch sagde ...

Sådan er hestegal kollega har jeg også haft. Hun har også drevet heste sammen på fjeldet, men hun har aldrig haft garn med hjem.
Det er en flot opskrift du har gang i, det tegner til en spændende sweater. Hvor er du hurtig til at få noget færdig, inden vi ser os om, præsenterer du den på bloggen.

Karin Grøn sagde ...

Jeg kan ikke finde
den KAL på Ravelry under Lindse. Gider du smide et link

Madame sagde ...

Det tegner til at blive en spændende sweater!
De islandske mønstre er skønne at skue, og jeg havde en, da jeg var teenager.

Lilli sagde ...

Heldige dig :-) sikker på du bare laver nogle skønne ændringer...glæder mig til at følge den :-)

Lydert sagde ...

Islændingene kan altså noget med strik. Det er en rigtig fin model, du har fundet, og Lett Lopi skønt og giver rigtig god varme

laj [tulipan-hygge] sagde ...

Elsker de farver dejlig friske

Det skal nok blive godt når du laver om i programmet

Lis sagde ...

Hvor er det bare spændende. Jeg har også garn og bog liggende til en Islandsk sweater. Glæder mig også til det bliver den som kommer på pindene.

Kh. Lis

Strikkeheksen sagde ...

Med de fine farver gør det ikke noget, at der er færre - jeg er sikker på, den bliver superflot :-)

Håber, du er kommet godt i gang igen efter ferien :-)

Hanne Rimmen sagde ...

Glæder mig til at følge med i dit Mona-design ;o)
Den bliver sikkert lækker, varm og rigtig flot.

Citronmoster sagde ...

Dejlige friske farver - glæder mig til at se mere :)