torsdag den 17. oktober 2013

Hvor skal mærket sidde ? + lidt a la carte II.


Jeg synes det er et interessant spørgsmål: 'hvor skal mærket sidde'?

Lis inspirerede mig forleden, og jeg har siden tænkt lidt over det.
 Mærket er for mig det sidste finish - prikken over i'et.

Idag fik jeg endelig syet mærke på min nederdel. 
Det kom til at sidde til venstre lige under linningen,hvor der var plads. 
En mulighed kunne også have været forneden på sømmen, eller bagpå på indersiden.  
Jeg har også set smarte løsninger på ærmet - enten langs ærmekanten,
eller helt forneden, ombukket om kanten.


De fleste gange havner mit mærke i nakken. Så kan jeg også se hvad der er for og hvad der er bag ;o)
men det går bedst på bluser, hvor der er en eller anden form for halskant.
På fx Redy, og på denne sommertop hvor der ikke er en decideret halskant, ville den kun komme til at genere og evt. kradse på hhv ryg og nakke. På disse modeller blev mærket derfor sat lige over den nederste kant til venstre.

Hvor sætter I jeres mærker ?
jeg ved der findes rigtig mange, sjove, anderledes og alternative løsninger,
og jeg lader mig gerne inspirere  :o)


Som jeg skrev forleden, er jeg blevet begavet med nye strikkebøger.
Strik a la carte II har jeg tit haft hjemme fra biblioteket og genlånt og genlånt.
Derfor røg den på ønskesedlen - nogle bøger er rigtig rare at have på reolen.
Det første jeg gør er at sætte en masse mærker ved modeller, der kunne være gode at strikke.
Uhh - hvor kom der mange mærker ;o)


a la carte modellerne er klassiske og tidløse, og meget anvendelige.
I ser her et lille udpluk af dem, jeg har sat mærker ved.

Det er en rigtig god opslagsbog med masser af flotte modeller.
Og jeg vil mene de sagtens kan strikkes i højlandsuld  ;o) - og andre kvaliteter.






13 kommentarer:

Mosekonen morgendug sagde ...

Godt spørgsmål, synes jeg :)
Har flere slags mærker, men får dem ikke brugt, desværre, men det kommer måske :)
På en eller anden måde, synes jeg kun de virker for mig på stof og symaskinen har ikke lavet noget i lang tid.

Merete sagde ...

Det med mærker er et godt spørgsmål. Jeg sætter altid mine dobbelt og gerne i en sammen sygning. Hvis der ikke er nogen så for neden på en ribkant.

Pia sagde ...

Mine bliver altid sat indvendigt. Aldrig udvendigt syntes ikke det "passer" sig men det er jo slvfølgelig en smagssag.

marion sagde ...

jeg har ingen mærker eller dvs. havde bestilt nogle og har dem også liggende et sted, men synes ikke om det da de kom, så derfor bruger jeg dem ikke, havde overvejet om jeg skulle bestille nogle nye, men vil jo gerne have nogle ordentlige denne gang.. så nu må vi se...

så ved faktisk ikke hvor jeg ville sætte mit mærke...

men flotter sager du viser frem og må igen sige, at jeg er ret vild med din nederdel...

Madame sagde ...

Det er nogle skønne modeller, du har sat mærker ved! Jeg er nok lidt gammeldags, men synes at mærker skal sidde i nakken, så man kan se, hvad der er for og bag :o)

Pernille sagde ...

Jeg syntes det er sødt du varierer, flot man kan se mærket på Redy.
Jeg sætter slet ikke mærker i, men overvejer at få lavet nogle. Kan du anbefale et godt sted ?

Lydert sagde ...

Jeg er så kedelig at mine mærker sidder i nakken,(når jeg ellers husker at sætte dem i); måske skal jeg prøve mig lidt frem

Lis sagde ...

Puha vidste ikke at jeg lige inspirerede dig med hensyn til mærker. ti hi.

Jeg elsker også bøger med strik og kan bladre dem igennem den ene gang efter den anden. Især de gode bøger med masser af inspiration og det kan være hvilken som helst.

A la carte bøgerne er også skønne, så kan sagtens følge dit ønske om at eje.

Kh. Lis

Lilli sagde ...

Sætte ikke mærker i....og hvis jeg gjorde ville de nok sidde i nakken...men sjov ide med at sætte dem udvendig...
Smukke billeder og altid dejligt med strikkebøger....

Eva sagde ...

Jeg sætter mærker på alt, hvad jeg laver, - det må modtageren så døje med ;)

Når jeg strikker babytøj sætter jeg tit mærket på langs med sidesømmen, så det ikke virker for dominerende, men det kan også være sødt udvendigt i nakken (hvis det altså er en RIGTIG pæn trøje).
Når jeg syr bliver det ofte sat lidt asymmetrisk.
Jeg er så glad for mine mærker.

Pernille sagde ...

Hej Mona
Tusind tak for link til ikast etiket. Nu har jeg fået bestilt mærker, spændende at se udfaldet :-D

Karina Bunkenborg sagde ...

Det er lidt forskelligt hvor jeg sætter mit mærke for jeg synes egentlig at det skal kunne ses så alle kan se at det er hjemmelavet/strikket. I øvrigt flot nederdel!

eKirsten sagde ...

Jeg har altid et farligt besvær med at fjerne mærkerne i nakken det tøj, jeg køber. Kan simpelthen ikke gå med det, så længe de sidder der.
Hvis jeg skulle sætte mærker i mit strik, ville det altså komme til at sidde udvendigt, men jeg vil kun bruge mærker, hvis jeg finder på noget helt specielt - og det har jeg ikke gjort endnu.