onsdag den 23. oktober 2013

Boganmeldelse Islandsk Strik


Der er lige udkommet en ny bog for strikkere med hang til de islandske modeller,
nemlig 'Islandsk Strik', Turbineforlaget, redigeret af Oddn´y S Jónsdóttir,
oversat af Sidsel Sangild. vejl. udsalgspris kr. 349,-

Er den ikke allerede på ønskesedlen til jul, vil den nok ret hurtigt komme det ;o)
for det er nemlig en lækkerbidsken.

Bogen har et lækkert layout, 
indeholder mønstre og opskrifter på 65 spændende modeller 
- alt fra dametrøjer, kjoler, barnetrøjer, herretrøjer, vanter,
sokker, benvarmere, og cardigans - alle i traditionelle islandske mønstre, både gamle og nye.

Jeg fristes til at bringe et par fotos - som sædvanlig de modeller jeg umiddelbart selv faldt mest for,
(samtidig med at jeg beklager den dårlige billedkvalitet, der skyldes, at de er skudt med mobilkamera i alm. lampebelysning). Bogens billeder er af høj kvalitet.


De islandske mønstre er farverige og flotte. 
En del af dem er ud fra en helt traditionel grundmodel, hvor man kan ændre mønsteret,
hvis man har det behov. Modellerne kan også forlænges eller forkortes, alt efter hvordan man vil have dem. En styrke er, at alle modeller er vist i mini-foto med målangivelser, som i billederne herunder.

Læg mærke til den skønne barnetrøje - og spenceren som er rigtig flot.


Og så synes jeg det er meget tiltalende, at bogen også understreger, at islandske sweatere er for alle aldersgrupper. Der er skønne børnemodeller, mange flotte dametrøjer, kjoler etc i varierende garntykkelser - og herremodellerne er lige i skabet. 

Mønstre og diagrammer er let læselige og let forståelige.
Der er en god oversigt over materialer, og målangivelser, så jeg vil mene,
at bogens modeller er let tilgængelige. Eller at de fleste af dem er det. 
Selvom mønsterstrik kan virke kompliceret, er det her præsenteret på en letforståelig måde.
Relativt uerfarne strikkere vil også kunne strikke de fleste af bogens modeller.

Bogen 'Islandsk Strik'  indeholder et afsnit om teknikker, og som noget helt særligt er der et kapitel om strikketradition i Island gennem tiderne, ("den islandske striks oprindelse") der sammen med 
 historien om Islands uldindustri er med til at give en fornemmelse af Islandsk Strik.

Til sidst et overblik over alle bogens modeller - og (herligt) nogle blanke sider til noter. 
Alt i alt en meget alsidig og spændende strikkebog.


Som det måske fremgår er jeg ret begejstret, og er allerede igang med at tænke på hvem i min familie der trænger til varme trøjer - og finde på undskyldninger for hvorfor jeg også selv lige trænger ;o)
Der er bestemt nogle ting jeg har kig på.

Og så er jeg jo allerede igang med at strikke en islandsk model - det går hurtigt på de tykke pinde,
så det kan ikke vare længe før den præsenteres her på kanalen.  



10 kommentarer:

Lydert sagde ...

Jeg havde ellers lige overbevist mig selv om, at jeg ikke behøver denne bog, men jeg kan da læse, at jeg tager helt fejl - jeg er faktisk ret vild med de smukke islandske trøjer

Mette G. sagde ...

Suk, jeg får da virkelig lyst til at strikke islandsk.

Merete sagde ...

Den ser godt nok spændende ud den bog. Jeg vil se om jeg kan finde den på kreativ messen i Fredericia her i weekenden

Asli sagde ...

Jeg har godt set bogen hos Fox og Jane - og forelsket mig helt og aldeles i den. Den er kommet på ønskesedlen til jul :-)

Fru Knudsen sagde ...

Det lyder til en bog som skal på ønskelisten

Madame sagde ...

Den ser skøn ud - sådan en bog kunne jeg finde på at låne på biblioteket og læse, selv om jeg jo desværre ikke kan strikke. Hvis jeg var din nabo, ville jeg spørge dig om råd til at komme i gang :O)

Vibekes lille ullne sagde ...

Takk for tips, den ryker rett inn på ønskelisten! Flotte farger på den islandske genser du har startet på også, den blir nok superflott! Datteren i huset ønsker seg noe lignende, så jeg må vise henne denne modell. :)

Aslaug sagde ...

Den farverige trøje - Endurreisn - på billede nr. 2 er jeg meget vild med. Var lige ved at købe garn og mønster til den sidst jeg var på Færøerne. Måske skal jeg have fat i den bog - den ser fristende ud :)

Strikkeheksen sagde ...

Jamen der er jo både Endurreisn og Klukka spenceren (som jeg havde på hos dig i lørdags) - det ser ud til at være en fantastisk dejlig bog. Selvom jeg jo så allerede har to af opskrifterne, kunne jeg godt finde på at købe den :-)

Lea sagde ...

Jeg har ikke bogen, men har kigget i den hos en veninde - og du har ret: det er en meget smuk bog med skønne billeder og modeller!