onsdag den 2. oktober 2013

Æblesmør


Æblesmør lyder egentlig mærkeligt ...
Men det er noget af en delikatesse.

Sidste weekend kastede jeg mig ud i at kreere æblesmør.
En mængde æbler blev skrællet, kernehuse fjernet og resten skåret i kvarte.
De kom i gryde sammen med vand og lidt hvidvinseddike.
Så blev de sat til at koge i laaaaang tid - sammen med revet ingefær og kanel.
Jeg vil anslå de kogte på lav varme i henved 8 timer, inden æblemosen var så tyk at den var smørbar.
Og meget, meget kraftfuld i smagen.

Jeg har smagt den på rigtig godt brød,
men så fandt jeg på, at den også kunne bruges i dessertsammenhæng - her sammen med is.
Æblesmør i bunden, is ovenpå, og smeltet chocolade hen over 
+ evt. hjulkrone, morgenfrue eller anden spiselig blomst. 

Simpelthen så godt.
Jeg ved at Doreen har planer om at bringe en anden opskrift på æblesmør med andre krydderier,
så hold øje med det - eller med nogle af de andre lækre opskrifter hun bringer.

Lige nu er der dømt strikketid og opvarmning til strikkecafe i morgen. 
Min første - så det er jeg spændt på  :o)
Ønsker alle en god aften. 


11 kommentarer:

Mette G. sagde ...

Uhm lyder lækkert. God fornøjelse med strikkecafe.

Strikkefuglen sagde ...

Nøj hvor lyder det lækkert, jeg må på æblejagt i weekenden for det må jeg også have :-) spændende strik du har liggende, hvad mon det er?
Din zigzag nederdel er så flot.
Majbritt

Lydert sagde ...

Jeg har aldrig hørt om æblesmør, men det lyder rigtig lækkert.
God fornøjelse i strikkecafé i morgen

**Perler på snor** Dorthe sagde ...

Det lyder vildt dejligt, det må jeg prøve!
Ønsker dig en fin strikke café :-)

Fru Knudsen sagde ...

glæd dig strikkecafe er noget af det bedste

Lis sagde ...

Det lyder som en opskrift jeg må prøve. Dessert på en ny lækker måde er altid velkommen.
God tur i strikkecafe. Husk nu at hygge.

Kh. Lis

Madam Munch sagde ...

Godt indlæg med nye ideer til alle de æbler vi har lige nu.

eKirsten sagde ...

Æblesmør er bare godt, jeg er lidt afhængig. Indtil nu har jeg dog kun spist færdiglavet fra Sidinge gårdbutik, men jeg vil prøve at lave den selv.

Stine Hoelgaard Johansen sagde ...

mums, det lyder godt:))

Gitte K sagde ...

Det lyder godt nok lækker. Og så er dit nye cover billed da bare skønt.

Lilli sagde ...

Uhmmm...det lyder vildt lækkert!! Det skal jeg da prøve...