søndag den 28. juli 2013

Sommertop


En dag for ca 14 dage siden havde jeg besøg nede i sommerhuset af en veninde.
Vi sad på terrassen i det gode vejr, drak kaffe og sludrede,
Snakken faldt på strikketøj og garnlager.
(jeg tror hun var ret imponeret over omfanget af mit lager  ;o)

Veninden strikker ikke selv, og jeg tilbød at lave et eller andet sommeragtigt til hende. 

Vi kiggede i lageret, og valget faldt på 3 nøgler rød bomuldsgarn i drops,
som jeg købte på udsalg hos Kre-stoffer sidste år.
Det var kun den bestemte farve, der faldt i smag, og der skulle hverken være strib eller andre mønstre.


Så lige pludselig var det en udfordring jeg stod overfor.
En top af kun 3 ngl garn, der skulle passe til en voksen kvinde. 
Høj og slank, ganske vist - men toppen skulla da gerne kunne dække så nogenlunde ;o)

Jeg lavede den derfor taljeret, længden blev ca 22 cm,
3 rk ret strik, og luk af hen over ryggen (der herefter bliver bar).
til forstykket fandt jeg inspiration i Kreativ Strik -
stykket strikkes 5 p ret, 5 p vrang a 3  gentagelser (og der laves et hul af 4 aflukninger)
derefter strikkes et 'bånd' i 6 m ret - ca 12 cm (som det nu passer).
Der samles masker op fra siden, og slås 60 op - strikkes i 5 rækker ret 
(gentag på den anden side). 

Og Voila ! 

Nu håber jeg bare den passer hende ! 
(jeg har nok været lidt optimistisk med taljemålet for at få garnet til at række) 
den er netop afsendt i posten, så hun forhåbentlig kan nå at have lidt glæde af den her i sommervarmen. 


10 kommentarer:

Madame sagde ...

Hvor er den sød - du er fantastisk med et par strikkepinde!

Lydert sagde ...

Det er da helt utroligt, hvad du kan få ud af tre ngl. garn. Toppen er blevet superflot

Uldbegavet sagde ...

Det er da vildt at du har kunnet strikke den med kun 3 nøgler, hvor er du kreativ.
Heldigvis plejer garnet at give sig, så mon ikke den passer perfekt.

Fru Knudsen sagde ...

Som sædvanlig kreativitet fra din side. Det har måttet være spændende om garnet slog til

Gitte K sagde ...

Hvor er du bare god, den er blevet rigtig fin, håber den passer.

marion sagde ...

hvor er den altså bare blevet flot... ville være fedt at se den på :-) men super godt gået og heldigt der var garn nok :-)

Eva sagde ...

Sikke da et strikkedesign! Den er blevet så flot.Vi må jo lige opdateres på, om den passer :)

Strikkeheksen sagde ...

Jeg krydser fingre Mona, for den er godt nok blevet fin :-)

Citronmoster sagde ...

Hvor er den sød. Håber den passer :)

Frk.Bogorm sagde ...

Hvor er den superfin! Jeg imponeres altid over dine kreationer:-)