lørdag den 13. juli 2013

Roser fra haven


Da jeg for ca. 7 år siden købte sommerhus,
var det første jeg gjorde at plante roser.
Hos rosenposten.dk havde de nogle særligt hårdføre sorter,
der egnede sig ved fritidshuset - og jeg plantede dem på barrod.

Hver sommer nød jeg at kunne tage buketter ind i stuen, 
og at se roserne blomstre.

Lige indtil sidste år, hvor jeg længe undrede mig over, at min roser ikke rigtig blomstrede.
- og opdagede, at 'nogen' havde bidt rosenknopperne af !! 

Gode råd var dyre.
Hjortetaksolie blev indkøbt - men det var en grim lugt, også for mig.

Lametta måtte være løsningen, og i foråret draperede jeg (til naboernes undren)
min have med lametta.


Men - det kan godt være det så dumt ud - men rådyrene brød sig åbenbart ikke om det.
Jeg har i år haft fornøjelsen af storbomstrende roser - den ene flottere end den anden.
Og buketter har jeg kunnet plukke masser af.
(den opmærksomme læser aner måske dukke Ulla i baggrunden?)
hun er skam også på sommerferie.


 Navnene på roserne husker jeg ikke så klart.
Der er Indigo roser, klosterroser, Chianti, og lidt andet.
Ind imellem buketterne har jeg brugt løvefod - en taknemmeligt voksende staude,
der med sit gule løv passer fint i buketter. 


Fortsat god sommer til jer. 


9 kommentarer:

Strikkeheksen sagde ...

Hvor er de skønne, dine roser, Mona - jeg håber, jeg når at se dem "live" :-)
På Barritskov - hos Aarstiderne har jeg set, at de bruger menneskehår fra de lokale frisørsaloner til at holde rådyrerne væk - så ved du det, hvis du har brug for andre metoder ;-)
Hun er så fin dukke Ulla, jeg bliver nok nødt til at bide i det sure æble og strikke en til Lillefrø på et tidspunkt, men det er ikke en opgave, jeg ser frem til ;-)

Kirsten Søeballe sagde ...

Skønne skønne roser. Og sikken duft der må være i din have :-)

Madame sagde ...

Sikke nogle vidunderlige roser - hvor er det dejligt, at du igen har fået fornøjelsen af masser af blomster!

marion sagde ...

sikke nogle smukke roser, rosen er jo min ynglingsblomst og sikke nogle smukke buketter du får lavet:-) Jeg tænker at der må dufte vidunderligt i din have af alle de skønne roser :-)

mona sagde ...

Dejlige buketter i helt vidunderlige farver, man føler sig rig, når man bare kan gå ud og tage løs af dem, synes jeg :-)
- og Ulla nyder det helt åbenlyst ;-)

Mette G. sagde ...

Hvor bliver man bare glad af at se på sådan et farveorgie - godt du fandt en løsning!

Lydert sagde ...

Sikke mange skønne roser, det er da skønt, du atter får blomster fra dem

Uldbegavet sagde ...

Sikke nogle dejlige roser, de må dufte helt fantastisk. Sikke et farve spil du har i haven.

Karin Grøn sagde ...

Hvor er dine roser dog skønne. Navnene på roserne du nævner kender jeg ikke, men det er jo ligemeget hvad man kalder dem. De kommer jo alligevel ikke--- men skønne er de. Herligt med den lille dukke Ulla.