fredag den 24. maj 2013

På vej ud af en tangent


Hvorfor kan jeg egentlig ikke forstå ordet 'rullekant'?
og hvorfor kan jeg ikke bare følge en opskrift ?

Jeg ved det ikke. Men jeg må konstatere, at jeg vist lige nu er ved at redesigne den orange sag
'Asymetrisk jakke med halsedisse' af Chrissie Day.
Jeg tvivler i hvert fald på, at designeren selv ville kunne identificere den som hendes værk,
hvis hun en dag skulle møde mig i den.

Først og fremmest : lommen ! 
Den skulle egentlig løbe over hele venstre forstykke. 
Det kom den ikke til - for jeg synes sørme det var nogle lange rækker at strikke,
og at en stor lomme ville komme til at hænge. 
Så den blev forkortet - hvilket tvang mig til at skulle tænke i kant ned langs siden.
Eller gjorde det ? kanten voksede vist frem af sig selv..
Jeg synes egentlig, at det ser ok ud, og det er ikke det, der er mit problem.


Næh - mit problem er RULLEKANTER ! 
Rulningen optrådte nemlig ikke helt efter bogen,
så jeg hæftede på bagsiden, således at det er en kant der ruller sig rundt om kanten,
men som altså er hæftet. (det er nok her, jeg uforvarende kom til at afvige mest fra opskriften).
Ulempen er, at kanten kommer til at flanre som på billedet nedenuder til venstre.
Og den er presset - men ikke vasket og presset. 

Og så er der lige det med knaphullet, der er alt for småt.
Jeg vil vælge en knap på størrelse med den jeg viser på fotoet -
vil finde en hos Birthe Sahl, der matcher kantfarven. 
What to do ? skal jeg påsy den som pynteknap, sy knaphullet sammen og erstatte med tryklås?
eller have en lille keramikknap og bruge det knaphul der nu engang er ?

Og den sidste kant, jeg skal igang med nu : skal jeg vælge at lade den følge både rygstykke og hele højre forkant således at der bliver turkis kant hele vejen rundt ?
eller følge opskrift og kun lade den være på forkanten ? 
(og lade selve rygkanten slutte lidt 'umotiveret' ) hmmm .. 
(jeg kan egentlig bedst lide, når der er synlige afslutninger - men måske ødelægger det hele ideen med trøjens design ?) 

I kan godt høre, jeg er godt igang med at redesigne - og det kan være både godt og skidt.
Måske nogle af jer kan supplere med ideer ?
(nu da jeg er på vej ud af en tangent).

Forkølelsen har stadig sit tag i mig
 -  men jeg håber at blive nogenlunde frisk til blogtræffet hos Lone i morgen.



8 kommentarer:

Madame sagde ...

Det ser bestemt ok ud, og det må også være helt ok at redesigne en opskrift - jeg er meget spændt på at se den færdig!

Lis sagde ...

Den ser da ok fin ud. Hvor du ser rullende kanter henne ved jeg ikke lige. Spændt på at se den færdig, for jeg er sikker på den er smuk.

Kh. Lis

Lydert sagde ...

Jeg ville lade kanten gå hele vejen rundt - sy knappen ovenpå knaphullet og sætte en tryklås i, som du selv er inde på.
Du kan jo også tage den med til blogtræf, dér kan du helt sikkert få gode ideer til, hvad du skal gøre.

marion sagde ...

sikken en masse tanker et redesign kan give, jeg tror bare jeg vil sidde og vente i spænding på, hvad du mon finder ud af :-)

Irene sagde ...

Tjaa ... hmmm ... det kan godt være svært... jeg syntes du skal tage den med til Blogtræf og så er der nok nogen der kan hjælpe dig på vej eller du kommer til at se den med nye øjne.

Strikkeglæde sagde ...

Sikke mange ting du har fået rodet dig ud i - jeg håber du finder en god løsning.

Fru Knudsen sagde ...

Jeg ville tage den med til blogtræf, der er nok gode ideer at hente, når andre får "fingre" i den

Gitte K sagde ...

Hej Mona
Jeg nåede desværre ikke at snakke en masse med dig i dag, men jeg håber du fik vendt dine dilemma med nogle af alle de andre bloggere og fundet en løsning