onsdag den 1. maj 2013

Roser og Lametta


Det er lige nu roserne begynder at skyde.
Jeg fik dem klippet ned i weekenden, og har netop givet den første gødning.
Men, men, men ..
Jeg har ikke brug for hjælp fra rådyrene til yderligere nedklipning.

Rådyr og roser er ikke en god kombination. 

Sidste år havde jeg plantet en del nye roser - og kunne ikke forstå de ikke skød.
Det var lige indtil jeg kiggenede nærmere på dem - og opdagede, at der var spist af dem.
Jeg fik det råd at prøve med hjortetaksolie.
Det hjalp til en vis grad - ulempen er dog, at det stinker noget så afskyeligt.


Så what to do ? 

Jeg fik den ide at bruge lametta fra julen.
Der er sat strimler på hver rose i håb om at forstyrre dyrene,
så de ikke tør nærme sig roserne.

Jeg har hørt, at nogle hænger CD'er op - jeg tænkte at lametta kunne have ca samme effekt.

Nu skal det prøves - og så må vi se om det virker.

Man kan nærmest se det hele vokse ude i haven lige nu.
Det vælter op af jorden lige nu, og det har vi ventet på.


Og så var jeg så heldig at vinde en give-away hos Gitte 
- de skønneste manilla mærker.
Meget anvendelige :o)


7 kommentarer:

Eva sagde ...

Det var da en dejlig give-away-gevinst:)

Ja, det vælter op i haven, også med skvalderkål. Hvorfor kan rådyrene ikke bare spise det?

Randi B. Jensen sagde ...

Her holder rådyrerne sig heldigvis ude på marken og det samme med harerne - det må ellers være fristende for dem med køkkenhaven - måske er det fordi vi har hunden, at de ikke kommer så tæt på - jeg ved det ikke.
Jeg skal se, om jeg kan nå at klippe roser ned i dag :)

Madame sagde ...

Jeg håber, lamettaen vil holde rådyrene fra dine roser! Her i nabolaget kan jeg se, at mange bruger cd'er.
Ja, det er så dejligt at se alt det, der blomstrer nu!

Lydert sagde ...

Det må se fantastisk ud med lamettaen, måske kan det få rådyrene til at feste i stedet for at spise dine roser ;-)

Unknown sagde ...

Nå nu kigger jeg lige på din blog--- det er rigtigt at det anbefales at bruge cdere hængt op men om det virker ved jeg ikke. Tror måske de vænner sig til det. Vi har som du måske så i TV nord svære problemer med halvtamme dådyr som nogle "geniale" jægere på en meget stor gård her i nærheden i samarbejde med et fjols fra Naturstyrelsen har sluppet fri så nu rydder de kirkegården i Lyngså, planteskolens juletræer og fint podede frugttræer og folks haver og har i vinter ædt al barken i en gammel frugthave. Desuden går du ud til Østkystvejen og græsser og er totalt ligeglade med biler og mennesker---de er jo halvtamme og tror at biler og mennesker betyder mad. Man har bare lukket dem ud fra en farm, der ikke gad have dem mere. Vores have er heldigvis hegnet godt ind og ud mod marken har vi lige beskåret nogle store mirabeller så de store ris og grene er nu lagt i et bredt stikkende højt lag ud mod marken, så de ikke kan komme ind mere. De har nemlig ædt mine tulipaner i sidste uge og vores frugttræer 2 m fra huset er heller ikke gået ram forbi selvom vi er her hele tiden.

Unknown sagde ...

Var det en ide at hegne roserne ind på en pæn måde så de ikke kan komme til.

Strikkefuglen sagde ...

Håber lidt glimmer hjælper for det er da ærgerligt. Vi har harer men har ikke oplevet at de spiser blomsterne, endnu da :-))