lørdag den 9. marts 2013

Så rykker vi


Min søstre og jeg har overtaget vores forældres sommerhus.
Vi har planer om udlejning, og derfor er vi nu gået igang med at opdatere huset.
Vi skal være klar til maj, så vi kan nå at have det lejet ud allerede til sommer,
så nu er nu.

Huset er i fin stand, og er godt isoleret. 
Vi skal bare lysne lidt hist og her.

Det første vi gik igang med er gulvet. 
Tømreren er nu færdig, og på nederste billede kan I se det færdige resultet.
Der er skiftet hvidevarer, så der nu står funklende ny vaskemaskine, komfur og køl-frys.
Vi skal igang med nogle gamle hessianvægge - det skal nok tage et par liter maling,
Og de mørke træpaneler skal også lige shines op.
Der kommer gardinmontør og sætter lyse rullegardiner op overalt.


Et læs Ikeamøbler er på vej - og jeg skal have fundet nogle gode havemøbler.
Mon ikke også vi der skal satse på Ikeas ?  nogen erfaringer / forslag ?
Huset er til 6 personer.

Vi overvejer også at have en barneseng / puslebord stående,
men er bange for det tager for meget plads op.
Hvad tænker I ? vil det forbedre husets chancer for udlejning hvis sådanne ting findes ?
eller er det typisk sådan noget man selv tager med ? 

I skal nok komme til at se billeder, efterhånden som vi bliver færdige.
Men lige nu er det noget af en rodebutik.

I eftermiddag bliver det Ullas opgave at male de gamle bogkasser, der var i huset.
De skal nok blive flotte 
- men jeg var da ved at gå baglæns ud af malerforretningen, da jeg hørte prisen for maling.
Hos Flügger ville jeg komme op over 800 kr for at male 8 bogkasser,
men jeg fandt noget tilbud hos Sadolin, så jeg 'slap' med godt 500,- kr. 

En mærkelig verden, hvor det bedre kan betale sig at købe nyt,
end at fixe det gamle op.

Jeg kan kun glæde mig over, at vi forærede den gamle kommode bort,
og valgte at købe ny hos Ikea.

Her ser I vores nye gulv.
Pergola - det skal gerne kunne holde til lidt af hvert.

Strikketøjet ? ja, der strikkes stadig på 'erstatningstrøjen' til min søster Ulla. 


15 kommentarer:

Strikkeheksen sagde ...

Det bliver da flot, Mona, men et stort arbejde :-) Nu har jeg jo selv en lille børnefamilie tæt på og de sætter stor pris på, at der er tænkt på den lille, hvor de end kommer hen :-) Også at der kan blive mere plads i bilen jo mindre de skal have med selv - så det er absolut en bonus jo flere "børneting", der kan være :-)

Rigtig god fornøjelse - jeg skal passe Lillefrø i eftermiddag - så får jeg heldigvis en pause fra studierne ;-)

Madame sagde ...

Ja, hvor bliver det flot, Mona, men det er også et stort arbejde. Sjovt må det være et indrette et hus! Jeg vil tro, at lejere selv tager puslepude og en sammenklappelig barneseng med. Vi har et Ikea havebord og stole, som vi har været meget glade for, men de skal oliebehandles hvert år.

Gitte K sagde ...

Noget af et projekt I har gang i, er sikker på at det bliver super flot. Man kunne have en Ikea højstol og så en rejesebarneseng, begge fylder ikke en masse og evt bare en pudslepude som man kunne finde frem.

Ellen sagde ...

Prøv at google væghængt puslebord. De fylder ikke ret meget, men er desværre ret dyre. God fornøjelse med projektet.

Lydert sagde ...

Sikke energiske I er, det skal nok blive godt.
Min datter og barnebarn bor i København, så jeg har højstol og barneseng stående og en puslepude, der kan lægges overalt, det er gået fint.
God arbejdslyst :-)

Bettina Holst - om kunst, indretning, kreative ideer o.ma. sagde ...

Det bliver da godt. God ide med at leje det ud. Pøj pøj med det :-))

Fru Olsen sagde ...

Sikke et stort arbejde, men det lønner sig. Det er dejligt at komme til et sommerhus, hvor man kan se, at der er tænkt over tingenes sammenhæng og hvor det er lyst og pænt - og ikke bare et skrab sammen fra forskellige loppemarkeder, som jeg har været ude for :-)
Mht. havemøbler fandt vi helt nyt teaktræs bord, stole og hynder på Lauritz.com, da vi skulle møblere Ragna.
Det er flot, men sættes væk om vinteren og skal have olie.
Mht. børn - hvis sommerhuset er stort nok til at have børn med, ville det være et stort plus med en seng og en høj stol.

Aslaug sagde ...

Vil da lige ønske jer begge god arbejdslyst - det er jo et større projekt, men huset bliver helt sikkert dejligt når i er færdige med den makeover

Anette sagde ...

så mor til en lille en - så vil en weekend seng altså altid være et hit. Den er så kompakt at den jo nemt kan ligge under en seng. Puslepude er ikke et must, man kan jo bare skifte dem på et håndklæde. Men jo mindre vi skal have med i bilen jo bedre.

Glæder mig til at se det endelig resultat.

Ulla Reiche sagde ...

Sikke et arbejde. Min erfaring med maling og tro mig den er stor..... men flygger er det absolut bedste. I vinter da jeg skulle male endnu et rum tænkte jeg at jeg ville spare de 200-300 kr og købte noget andet. Det bliver kun det rum. Vi maler igen nu og er tilbage til vores gode gamle maling. Jeg er vild med IKEA men kender ikke deres havmøller. Men jeg syntes man kan finde meget i Jysk både dyrt og billigt og i forskellige kvaliteter. Det skal nok blive rigtig lækkert jeres sommerhus.

Kh

Ulla

Frk.Bogorm sagde ...

Spændende projekt! Det bliver helt sikkert flot :-) Og eg giver dig helt ret i , der er vanvittigt at det er billigere at købe nyt. Maling er ufatteligt dyrt, men det glemmer man som regel heldigvis når man ser resultatet. Rigtig god fornøjelse!

marion sagde ...

Sikke fint der bliver, fedt gulv...

Ja maling er absolut ikke billigt da jeg skulle male mine ungers værelse og de ville have en væg med specielle farver, kostede det også en formue for at få maling til bare 2 vægge....

Jeg ville jo synes det var fedt, hvis der var en seng når jeg kom frem mine unger, men har også tvillinger så der er rigtig mange ting man skal have med når man skal på ferie, men man kan jo få sådanne nogle senge der næsten ingenting fylder der hedder campingsenge, og de kan tit købes til rimelige penge brugt. Puslebord ville ikke være et must, der kan man jo bare ligge dem på et tæppe på gulvet eller på sengen eller ligende det ville ikke være et stort behov hos mig, men tilgengæld ville jeg nok synes at det ville være superfedt, hvis der var sådanne en højstol, for den fylder det meste af en bil og have med, så ville jeg hellere selv skulle tage en seng med... Men det er jo forskelligt hvad folk synes, men hvis det var mig der skulle leje et hus ud, ville jeg nok sørge for der var en højstol og måske sådanne en campingseng til de små...

Lise Halager sagde ...

Hvor I bare knokler - det bliver så godt.
Da mine drenge var mindre var det lykke med en seng hvor vi kom frem. Puslepladsen er nem at finde alternativer til, men en seng er næsten uundværlig da de var vokset ud af barnevognen.

God arbejdslyst til jer alle.
Kh Lise

Fru Knudsen sagde ...

God arbejdslyst, glæder mig som sædvanligt til at følge med og til at se resutatet. Indebære denne make over, at du så ikke kan opholde dig så ofte i sommerhus?

Hanne Rimmen sagde ...

Hvor er det blevet godt med det gulv. Glæder mig til at se det hele live ;o)