lørdag den 16. marts 2013

Drivhusdrømme


Til vores nye sommerhus hører dette drivhus.
Eller drivhus ruin, som det vist nærmere er.

For 25 år siden var det rammen om masser af tomater, agurker, druer og andet,
som min far drev frem med stor fornøjelse og ildhu.
Der var anordning, så vinduer kunne åbnes og lukkes efter solen, og selvvandingssystem.
Man må sige, at det har taget forandring.

Både det og sommerhuset, som dengang var rammen om familiens liv.



Nu har det ikke været brugt i mange år.
Drivhuset skal rives ned, og grunden planeres.
Der dukker hele tiden nyt op, der skal gøres. 


Og måske noget, der ikke skal gøres.
Denne palisandervæg havde vi fx planer om at male over.
Men nu er jeg blevet usikker. 
Vil den ikke være ok, nu gardinerne lysner i stuen, og der er kommet lyst gulv ?
De øvrige vægge bliver malet hvide.
Hvad synes I  ? 
Kan den stå som den er ? eller skal vi tage den over tværs og male den over ?


Lige nu har jeg gang i at overmale en gammel hessian væg.
Det er et meget tidkrævende arbejde. 
Jeg plejer at være ret hurtig til at male - men ikke her. 
Væggen slubrer nærmest maling i sig, og jeg tror den skal males over mange gange.
Dørene bliver også malet i en knækket hvid.

Nu vil jeg slappe af med mit strikketøj og tv, mens snestormen raser udenfor.
God lørdag aften til alle. 

17 kommentarer:

Madame sagde ...

Hvor bliver det flot, men det er et kæmpe arbejde fx at male en hessianvæg! Jeg ville male den meget mørke væg hvid - vi havde træ på flere af væggene i mange år, men valgte at male dem hvide og har ikke fortrudt. Drivhuset er jo helt pittoresk :-)

Karen Elisabeth sagde ...

Jeg ville lade den mørke væg være... Men jeg ville passe på med at have andre umalede træsorter i rummet så - For den vil dominere meget...

Det er da ret anderledes at den væg er i palisander - Det er synd at male så smukt et materiale over synes jeg!

Mette G. sagde ...

Hm, en svær en. Tror, at jeg ville vente med væggen til allersidst for at se, hvor meget lys de andre hvide vægge og døre giver?

Fru Knudsen sagde ...

Uha, jeg har også prøvet at male hessian, for ikke at tale om at tage det af! Jeg tror jeg ville male væggen, alt lysner og lys kan vi ikke få nok af

L. Thomsen sagde ...

Jeg tror du vil fortryde hvis du ikke maler den væg hvid, den tager for meget lys.

Karin Grøn sagde ...

Jeg synes væggen skal males. Når man begynder at male et sted så kommer alt andet til at fremstå gammelt og umalet og det vil den væg også gøre. Sikke et sjovt drivhus- kan godt se det har kendt bedre dage men som Madame siger-det er helt pitoresk- men med det formål I har med huset skal det selvfølgelig væk og forenkles på grunden, så den ikke er så tidskrævende. Jeg undrer mig bare over, at du vil planere den i stedet for at plante den til. Der er ikke noget i haven så tidskrævende som en græsplæne og jeg ved der er vand hvor du bor, så det bliver langt. Den skal jo klippes ca 40 gange om året. Jo mere plæne jo længere tid. Skulle jeg udleje ville jeg plante en masse forskellige træer og buske der kunne afløse hinanden og så have naturgrund med kun lidt klippet græs evt bare stier der er klippet.

Fru Olsen sagde ...

Jeg elsker jo træ, og hvis ellers ikke der er andre trævægge eller mørke lofter fx, ville jeg nøjes med at vaske den ned og evt. give den noget olie, hvis den altså ikke er lakeret. En væg i palisander er jo i dén grad personligt. Det ville være synd og skam at gemme den væk, i mine øjne, altså :-)
Jeg tror godt du kan få rummet lyst og venligt alligevel.

Var det ikke muligt at tage hessian'et ned?

Uldbegavet sagde ...

Jeg er enig med Karen Elisabeth, jeg ville også lade den mørke væg stå. Palisander er så flot et materiale med et naturligt spil, det vil være synd at male det over, men hvis det viser sig at der bliver for mørkt, er det måske alligevel det bedste.
Hvis du beholder den mørke væg, skal den måske have noget oliebehandling.
Hessian ville jeg derimod male over.

Eva sagde ...

Sikke en masse forskellige råd, du får. Jeg er til hvide vægge.

Det ser ud til at være noget af et arbejde, I har fået jer med huset. Men det må være dejligt, når det engang er færdigt.

laj sagde ...

Ja Hessian er noget tørstig tapet.

Er du igang med det røde garn og skal jeg ikke se det ???

marion sagde ...

Ja jeg drømmer bare så meget om et drivhus, men det kommer nok engang...

Jeg tror jeg ville lade væggen være... synes da det ser godt ud, og når nu alt andet bliver hvidt, så bryder det ligesom og gør det hele mindre sterilt, hvis du forstår, hvad jeg mener...

vidunderlige univers sagde ...

Uha - men godt bliver det jo.. drivhus drømme har jeg også - det blev endnu værre da jeg netop har lånt Claus Dalbys bog.. Hold nu op hvor er der mange gode hint i:0)
KH Iben

Lise Halager sagde ...

Pjat med jer - der skal da nok komme en tomat eller to ud af det drivhus :o)

Sikke et arbejde I er i gang med. Er sikker på det bliver skønt når I når til enden ;o)
Misunder jer ikke hesiantapetet! Hele huset her var dækket af det på både vægge og loft - jeg har stadig mareridt om det om natten, for det var nærmest umuligt at få ned.

Stine Hoelgaard Johansen sagde ...

Tillykke med det "nye" sommerhus og drivhus. Der er lidt at rive i.
Jeg ville lade trævæggen være. Flot kontrast til at det hvide.
Stine:)

OddStyle.dk sagde ...

Sikke et projekt at hygge sig med, selvom det er fysisk krævende... Jeg ville lade træ væggene være det høre ligesom til i sommerhus stilen :-)

Spændende at se fremskridt i projektet, der må være mange minder der dukker op undervejs...

God arbejdslyst :o)
Kram OddStyle

Irene sagde ...

Den drivhus er vist ikke nem at rede . ;o)
Ja jeg er bare ikke til de der mørke panelvægge. Hele køkkenet i vores hus var pakket ind i det .. jeg er nu heller ikke til de der sommerhuse hvor alt indendøre er i træ. Så kribler det i hænderne for at male hvidt, men vi har alle hvor vores smag og heldigvis for det.

GitteBlinkilde sagde ...

Uha - I kommer nok ikke til at kede jer i påskeferien. Dejligt med et lille hus, det skal i nok få meget glæde af :-)
Personligt syntes jeg at alt skal males i en hvid/lys farve.
Har selv oplevet hessian tapet i lange baner da jeg var ung :-)Puha :-)