fredag den 11. januar 2013

Kunsten at slagte en Trøje


Idag var jeg på biblioteket og hente denne bog.
Det ser ud til den lægger sig lidt op af den trend,
min søster uforvarende kom til at spore mig ind på
for et års tid siden. 

Nogle af jer husker måske den ulyksalige hændelse,
hvor hun kom til at vaske og tumble den trøje,
jeg netop havde strikket til hende i julegave ?

For at gøre en lang historie meget kort:
Trøjen blev filtet til ukendelighed, 
og blev med hjælp fra min gode veninde forvandlet til disse to tasker:



Vi snakkede om, at det kunne være en rigtig god idé at lave tasker,
bordskånere, thevarmere, ja alt muligt, ud af gamle strikketrøjer.
Man kunne gå på genbrug og købe - eller dykke ned i skabet, 
og se, om der skulle gemme sig noget spændende.

Sidst jeg skulle til Sverige, fandt jeg så en trøje, som egentlig skulle trævles op.
Den kom i vask og tumbler - og næste gang jeg så den var juleaften,
hvor Hanne havde forvandlet den til dette smukke Ipad cover: 


 Som I ser, er der mange muligheder, hvis UFO'erne ikke lige makker ret ;o)

Og så var det jo lidt sjovt, lige at finde denne bog på biblioteket.
Forfatterne er inde på noget af det samme, nemlig tasker, punge, benvarmere, nederdele, og alt muligt.
Kommer lige til at tænke på, at puder og bordskånere også kunne være gode.
Man kan brodere eller nålefilte - eller sy skind på, som Hanne gjorde.

Eller man kan strikke modellerne store og filte dem bagefter,
det har jeg også gjort med tasker, hjemmesko, huer etc. 


En anden bog, jeg lånte idag,
var denne bog om Strikkedukker af Arne og Carlos.

Jeg har en skummel plan om at strikke min søster,
til min søster
der har fødselsdag i starten af februar. 

Det synes jeg lige kunne være sjovt  :oD
(Så er det spørgsmålet om søsteren synes det samme)  ;o)

er der evt. nogen, der ligger inde med en opskrift på en hæklet fugl ?
Så kan min søster få sin undulat til at sidde på skulderen  ;o)


5 kommentarer:

Mette G. sagde ...

Rigtig fin ide med genbrug. Gang i fantasien :-) Glæder mig til at se din strikkede søster!

Madame sagde ...

Det er en rigtig god idé at genbruge strik og sikke nogle spændende eksempler! Her kan jeg være med, selv om jeg ikke strikker selv - tak for inspiration! Jeg vil gå på biblioteket.

Fru Knudsen sagde ...

Sjov, at jeg i går i lægens venteværelse, læste i et nummer af Boligliv (husker ikke nr), der var der mange opskrifter på strik som blev forvandlet til andet.
Ser frem til at se, hvad du får frembragt

Strikkeheksen sagde ...

Rigtig godt nytår, Mona - længe siden, jeg har været i blogland.

Sikke dog en skøn kavalkade af strikting, du har fået lavet i 2012 - det er sørme da en ordentlig og ikke mindst skøn bunke :-)

Så tror jeg, at du efterhånden har fået mig overbevist om, at jeg MÅ have Lene Holme Samsøes nye bog - jeg har hele tiden været vild med Aran-sweateren, men nu er jeg også helt grebet af ponchoen, som jeg først nu lægger mærke til ;-) Ak og ve med al den inspiration, nu hvor jeg går ind i slutspurten med min uddannelse - håber dog, at der bliver plads til et par pinde :-)
Ha en rigtig dejlig weekend :-)

marion sagde ...

ja kunne være man skulle overveje at låne den bog har selv lige været uheldig og overset min ynglingstrøje lå i bunken en sort sag der lige først røg i vaskemaskinen på 40 g og derefter i tørretumbleren kunne have tudet... Og min ynglingskjole kom ud efter at have været vasket på kold uldprogram og var pludselig temmelig filtet... hmmm min vaskemaskine tror vist kold uldprogram betyder noget andet...

men masser af gode ideer du har. Og god ide med en dukke ;-)