søndag den 25. november 2012

Adventskranse


Jeg starter lige med at afsløre,
at jeg godt ved, at det ikke er idag der er første søndag i advent.
Men havde jeg haft denne viden igår,
ville jeg nok ikke have knoklet så meget for at nå det hele  ;o)

Dejligt at være lidt forud for sin tid  ;oD
(med risiko for, at dekorationerne når at tørre, når det rigtig bliver jul).

Adventskransen I ser her, er den jeg lavede til mine forældre.
Den er lavet på deres gamle tinfad,
og er fortrinsvist lavet af materialer vi fandt i skoven sidste weekend.



I midten er der husløg, og ellers består fyldet af mos og lav. 
Et par kogler, grene og frøstande fandt også vej hertil.


Lidt der glimrer må der også gerne være, så et par kugler kom der også på.
Farverne på disse er rosa og creme + et par grønne viklekugler, købt i Føtex.

Kan I forresten få øje på fotografen ?


Min egen adventskrans her i sommerhuset, ser sådan ud i år.

Hjemme når jeg ikke at pynte op, men jeg har en Georg Jensen stage,
som jeg smækker 4 røde lys i.  Enkelt og funktionelt.

Min egen adventskrans her til sommerhuset er lavet lidt på samme måde som min forældres.
Fadet er ikke noget særligt. Et 'sølvfad' som er købt i Føtex, oven på er ler, mos lav og husløg.
og - ja - sølvlys.  Men ikke samme slags som dem jeg skrev om igår. 
Jeg håber at dem her er mindre brandfarlige.

Vi fandt nogle sjove 'forstenede' kogler nede i skoven sidste weekend,
og nogle grene belagt med lav.


 Og så har jeg en svaghed med mine dekorationer.
Jeg kan ikke lade være med at snige en historie ind i det.
I år kom der et par fugle på.  De sidder i skovbunden og hygger sig.

Kuglerne er lilla, sølv og creme + de samme grønne viklekugler som i mine forældres krans.
og lilla nåle til at holde mosset på plads.

Jeg lavede mange flere dekorationer igår - dette er kun indledningen på kavalkaden.

Det var et par rigtige monsterdage fra fredag aften til lørdag aften kl. 19, hvor sidste dekoration røg af 'samlebåndet'. Jeg kørte på uden pauser (bogstavelig talt).
 Herefter oprydning, rengøring og kaffegæster, der kom 19.45
for at hente de dekorationer, der var til dem.

Heldigvis faldt dekorationerne i god jord  :o)


15 kommentarer:

Ulla Reiche sagde ...

Skønt at være i god tid. Min egen krans laver jeg også på et fad. Bloklys, lav. Husløg, kogler og måske et par kugler. Det tager som regel under 5 min. Så den laver jeg på søndag. Det giver mig en uge til en ordenlig omgang rengøring inden julepynt ;-)

Kh

Ulla

Lise Halager sagde ...

Hvor er de fine - elsker det naturlige. Mos, kogler, grene og lign. skal man ha i sine dekorationer :o)
Jeg blev helt nervøs i formiddags da de spillede julemusik i radioen... Frygten for det var blevet 1. søndag i advent uden jeg havde fået købt adventsgaver til poderne i huset. Efter et kig i kalenderen var jeg mere rolig.
Du var ikke den eneste ;o)

En dejlig før-adventssøndag til dig.

Aslaug sagde ...

Jeg var ved, at få aftenkaffen galt i halsen i går, da jeg læste i et indlæg " at det er i morgen "
Heldigvis er det først næste søndag :) - men det må da være dejligt, at være i god tid. Dine dekorationer ser fine ud og jeg kan også li' der er en historie

Fru Knudsen sagde ...

kan godt forstå at dine kaffegæster var tilfredse med resultatet. De er så fine, glæder mig til "kavalkaden". Det er hyggeligt med de dekorationer når man først af i gang og alt er fundet frem, så glemmer man tid og sted

Uldbegavet sagde ...

De er meget fine, du har helt sikkert sans for den slags, så jeg kan sagtens forstå gæsterne står i kø for at få en dekoration fra din hånd. Det var en skam du måtte skynde dig sådan, men nu er du heldigvis i god tid. God søndag til dig.

Eva sagde ...

Så fine de blev.

Det er da godt, det ikke er i dag, - selvom jeg har sneget lidt pynt ind på plads i dagens løb.

Lis sagde ...

Hvor er de smukke. Jeg øver mig hvert eneste år, på at lave smukke dekorationer, men naboens er altid smukkere.

Puha, kunne dine kaffe gæster ikke have haft tilbehør til kaffen med, så du ikke skulle stresse med oprydning ?

Hygge og afslapning til dig,

Kh. Lis

vidunderlige univers sagde ...

For sørensen da Mona - hvor er de flotte og det med historien der lister sig ind er kun et plus..

Jeg vælger en nem løsning i år (tror jeg) Skal ikke holde jul her og vores børn er kun hjemme i weekenderne, Så... men det hygger - det er sikkert..KH Iben

Tanja sagde ...

Hvor har du været kreativ. De er rigtig fine :)

Lea sagde ...

Ih, Mona, jeg er altså imponeret over alt det du når. Hvor er du kreativ og produktiv - også hvad juledekorationerne angår!

Jeg har forlængst erkendt at jeg skal holde mig langt fra alt hvad der har med dekorationer at gøre. Evner på ingen måde at få mos, kugler og lys til at ligne et flot og hyggeligt arrangement! Sådan er det bare - jeg sætter nogle lys i en stage og det er så det!!!!!

marion sagde ...

Hmmmm vidste jo ikke du troede at det var advent idag, ellers ville jeg skam godt have fortalt dig det :-) he he...

Men smukke er de ihvertfald blevet synes jeg , du er god til det med dekorationer også :-)

Madame sagde ...

Wow, hvor er de fine! Det må være en skøn hobby - tak for dejlig inspiration! Jeg er helt betaget af adventskransen, du har lavet til dine forældre.

Mette G. sagde ...

Hvor er de bare smukke og så er det da ikke så ringe endda at være i god tid ;-)

Stine Hoelgaard Johansen sagde ...

Ja hold da op, du er i god tid;))
Meget smukke adventsdekorationer.

Kh. Stine:)

Frk.Bogorm sagde ...

Hvor er de flotte, dine dekorationer. Jeg må vist få fingeren ud og komme i gang - nu er jeg i hvert fald inspireret!