torsdag den 27. september 2012

Indianere


På nationalmuseet i Kbh har de lige nu en særudstilling om de nordamerikanske indianere.
Det er en fin lille samling, der efter sigende er kommet op fra kælderen,
 hvor den har stået hengemt i flere år.
Der er tale om forskellige dragter, alle originale og håndlavede. 



Der er masser af inspiration at hente, måske især for de broderiinteresserede,
for der er fantastiske farver og mønstre.

Og sjovt nok - i museumsbutikken solgte de perlebrodererede smykker,
som dem, vi rendte rundt med i mine teenage-år i 70'erne.
Lige til at blive nostalgisk af.
Dengang havde jeg også en ruskindsvest med frynser,
som jeg havde plaget mine forældre længe for at få.


 Jeg aner ikke om det er på vej ind i modebilledet igen,
men farverne og mønstrene er vel egentlig ret oppe i tiden ?

Kjolen herunder er ret nutidig.
Den bruges idag til soldansen. Den er besat med bjælder, der rasler når kvinderne danser. 

Der kører film, der viser disse danse, og som viser lidt om indianernes kultur og levevilkår idag. 
Er I i Kbh, kan jeg anbefale at lægge turen omkring Nationalmuseet.


3 kommentarer:

Lea sagde ...

Hvor er det fedt at du har nået at se så mange spændende udstillinger og steder i København!

Det er ved at være mange år siden jeg sidst var der, men da jeg som ung boede derovre tog jeg også godt for mig af de mange "kulturelle retter".....

**Perler på snor** Dorthe sagde ...

Hvor spændende,Mona!
Det ser ud som om man burde aflægge et besøglige nu.
Flotte sager de lavede!

God weekend.
:-) Dorthe

Prinsesse Suh sagde ...

De har også været på en lille shoppetur derovre, men meget af det har ligget i gemmerne. Og hvis I nu er på indianerfærd er der en lille gemt indianerudstilling på Vesterbro for børn, som er rigtig fin. Den hedder totempælen og ligger i Kulturanstalten lige ved Vega.