tirsdag den 7. august 2012

Hvem er dog det der spiser mine roser ?


Min have plejer på denne tid at bugne af roser, solsikker, ærteblomster
og alle mulige andre blomstrende stauder, knolde og andet.

I år har haven dog kun været en skygge af sig selv.
Ikke at jeg ikke var flittig i foråret - det var jeg bestemt.

Der blev plantet nye roser, de gamle blev klippet ned og gødet ..
jeg glædede mig til at kunne lave et væld af fine buketter.

Der kom bare ingen roser. 
Eller næsten ingen - for min Mayflower rose svigtede mig heller ikke i år.
Den var bare sen om at komme igang.


 Andre roser har jeg slet ikke set i blomst.
Min New Dawn blev klippet ned, da dens sidste stativ væltede. 
Iår har den nok brugt kræfterne på at vokse op igen - eller ?

Der var også alle de fine nye roser jeg plantede.
De plejer faktisk at blomstre fint det første år. Såeee... ?

Et par enkelte har dog vist sig. Sporadisk.
Forleden så jeg min fine kloster-rose var kommet i blomst.
Da jeg dagen efter ville bruge den i en buket, 
så jeg at  en anden var kommet mig i forkøbet.
Stængelen var underligt ulige skåret over - og ved nærmere eftersyn
var den det på en masse af de andre roser også.


Hvad pokker er der sket ? 
Haren kom straks under mistanke. Dumme dyr. 
Men nej .. 
mine naboer fortalte de havde set rådyr komme ud herindefra.

Så måske er det dem, der er synderne ? 
Jeg tror det.  Pokkers også. 

Rådyr er søde, og det er dejligt at se dem i skovbrynet,
og sjovt at få glimt af dem her i sommerhusområdet. (ligeså med haren)
Men for pokker da ikke i min have hvis de spiser roserne !

Er der nogle af jer, der har været ude for det ?
Skal lige sige, at der er masser af skvalderkål de gerne må mæske sig i  ;o)


Her ser I så årets eneste solsikke.
I foråreret blev der sået rigtig mange.
Men koldt vejr og snegle i forening har gjort kål på mine ellers så fine solsikker.
Jeg plejer at så en del af de buskede, så der er til buketter. Mange buketter.
Nu får sneglene ferramol, gør de ! 

Ærteblomsterne er heller ikke rigtig blevet til noget. 
De kommer også først nu. Tror også her den kolde sommer har skylden. 
Der plejer på dette tidspunkt at være en mandshøj bugnende 'busk' fyldt med farverige og duftende ærteblomster, mere en rigeligt til at plukke af.

Det kan vist kun blive bedre næste år.

Og så er det da godt, at mine petunier i hængekrukkerne er så flotte !   :o)

Og strikketøjet bliver til noget. 
Her arbejdes stadig med eksperimentet og 'Hunter'. Nærmere følger.

4 kommentarer:

Lea sagde ...

Jeps, de rådyr er nogle slemme banditter i haven. Altså, ikke i min, men jeg har en veninde, der planter og sår og prøver at skærme planterne fra rådyrene......uden held!

Håber de finder andre "græsgange" så du kan nyde dine mange smukke blomster næste år - tror nemlig ikke du får dem overtalt til at holde sig til skvalderkålen......

Den gamle krage sagde ...

Rådyr ææææææælsker roser.
Du er ikke den eneste, der 'fodrer' omegnens nuttede rådyr med dine højtskattede, smukkeste blomster.
Mit råd er enkelt: HEGN!

Fru Knudsen sagde ...

Jeg synes rådyr er vældig søde, men kan godt forstå, at du ikke er vild med at fodre dem på denne måde

Frk.Bogorm sagde ...

Jeg boede engang et yndigt sted... Der gik rådyr i haven og jeg fandt dem ååhh så bedårende, INDTIL de begyndte at æde mine roser.
Jeg kan anbefale noget der hedder Hjortetaks-olie og kan købes i Matas. Det stinker som ind i helvede, men holder dyrene væk. Brug handsker!!! Dyp nogle pinde i det brune, ildelugtende stads og placer dem rundt omkring...
Det virkede hos mig :-)
Mine planter er også møgkedelige- pånær lige ærteblomsterne...