søndag den 5. august 2012

Eksperimentet


Jeg har virkelig kastet mig ud i at eksperimentere.
Hvis der kommer der noget godt ud af det,
vil resultatet komme til at indgå i min fødselsdags-muti-give-away,
der udloddes her på bloggen den 22. august.


 Inspireret af denne model 'Pjatværk' fra Lotte Kjærs bog 'Strikværk'
drog jeg ind til den lokale genbrugsbutik (efter at have afsøgt egne skuffer først).
Jeg fandt nogle tørklæder i gyldne farver,
som jeg klippede op i strimler på ca 1-1,5 cm. 

Ideen var at lave 'magiske nøgler' i strimler, med farveskift.
I skiftene syede jeg et par sting, så det ikke går op senere.


Det er et større arbejde med at klippe alle de strimler, og det støver.
Desuden kræver det koncentration at strikke i stof, fremfor i garn.

Jeg lavede en prøve, ud fra Lotte Holms maskeantal. 
Jeg strikkede lige op på rundpind nr 12 - og synes resultatet så ud til at blive str. ekstra small.
Derfor valgte jeg at trævle op igen. 
Da jeg prøvede den kunne jeg imidlertid se, at den også ville kunne passe en str medium.
Måske trævler jeg alligevel op, og giver lidt flere masker, så toppen bliver mere løs. 
Det gør ikke noget, den bliver lidt stor i det, selv om den er elastisk.

Det er ikke min plan at lave den som en soltop (som Lotte Holms model)
men som en vest/tunika, der kan bruges over t-shirts til vinter.
- eller som top om sommeren.

Nu må vi se, for 'garnet' rakte ikke (forbrug 4 tørklæder = for lidt),
og jeg må igen ind og se, om de har flere i gule/beige kulører. 

Nu vil jeg kaste mig ud i strikkeprojektet.
Tøjbutikkerne i Gøteborg havde i de nye sortimenter en del toppe, strikket i tøjstykker.

Og så må vi se. Lige nu ser det ud som om eksperimentet falder godt ud :o)

10 kommentarer:

Eva sagde ...

Hvor er det spændende!

marion sagde ...

det ser ellers rigtig spændende ud dit projekt venter i spænding på fortsættelsen :-)

Eva-Maria//Buecking.dk sagde ...

Sikke et eksperiment - er spændt på resultatet.

Strikkeheksen sagde ...

Som du dog har gang i ting og sager, Mona - måske ligesom jeg - en ekstra indsats før ferien helt slutter?

Jeg glæder mig så meget til at se din Strandskade-sweater, så det er lige før, jeg håber på koldere vejr ;-)

**Perler på snor** Dorthe sagde ...

Jeg er meget spændt på at se resultatet - det ser så spændende ud!

:-) Dorthe

Helle sagde ...

det glæder jeg mig til at se mere af :) ser godt ud ...

Lis sagde ...

Det ser spændende ud og jeg er helt vild med dine farveskift. Det er gode farver du har sat sammen.

Kh. Lis

Fru Olsen sagde ...

Håber du finder flere tørklæder - det ser spændende ud.

Man kan også få "garn" lavet af silkesarier - se:
http://www.etsy.com/search?includes%5B%5D=materials&q=sari+silk

og

http://123knit.com/catalog/product_info.php?products_id=59

Fru Knudsen sagde ...

Det ser mega spændende ud!!!

GitteBlinkilde sagde ...

Meget kreativt :-) Og fine farver du har samensat.