mandag den 16. juli 2012

Til middelaldermarked på Voergård


Igår var vi til middelalderdage på Voergård Slot i Vendsyssel.
Der er middelalderdage hvert år, men det var første gang jeg var deroppe.
(det er jo lige midt i Touren!)
Det kom bag på mig hvor stort det egentlig var 
- og hvor imponerende og gennemført arrangementet var.


 Der var gjort rigtig meget for at skabe de rigtige kulisser,
Aktørerne gjorde rigtig meget ud af af alt skulle være gennemført og rigtig 'middelalderligt'.
På markerne omkring slottet var der organiseret parkering. Den lokale idrætsforening stod for det,
og der var ikke overladt noget til tilfældighederne. (Noget jeg, der var med til den famøse Jean Michelle Jarre Koncert i 2002 sætter stor pris på)

 Der blev solgt plantefarvet garn. Rigtig smukke farver, må man sige.
Markedsprisen lå på ca 80 kr. pr 100 gram - det er vist ikke dyrt.
Jeg købte ikke noget - har idømt mig selv garnembargo indtil der er strikket en hel del af lageret.

 Der var arbejdende værksteder, hvor man kunne se hvordan tingene blev fremstillet.
Dette gjaldt også smykkeværksteder, smedie, etc.


En lille hilsen fra Læsø var der også - og betryggende skiltning til Lokum .. 
Cafeer og kroer var der overalt. Der blev fx. serveret pandekager og 'Arme Riddere'.


Der kom fine folk - mon det var bispen himself ? 
Ingeborg Skeel (den navnkundige borgfrue der spøger deroppe) var det i hvert fald ikke.
Der var rigtig flot pileflet - var meget fristet til at købe noget til haven.


 Man kunne købe div. krydderurter - og helbredende urter.


 Keramik var der også + en rustning, hvis man skulle stå og mangle .. 


Jeg var lidt vild med denne filtede høne 
og undgik at fodre drengen i buret.

Og der var meget, meget mere.
Skulle nogen være på disse kanter næste år, kan det varmt anbefales at tage til middelalderdage på Voergård.

Selve slottet er også et besøg værd. 
Der er sommetider mulighed for rundvisning - og det var det også i forbindelse med markedet.
Ofte indgår det også som spillested på Vendsyssel Musikfestival. 
Det er et spændende sted med en spændende historie. 

4 kommentarer:

Lea sagde ...

Det ser altså rigtig hyggeligt og ikke mindst spændende ud, det middelaldermarked.

Åh, ja, vi er nok et par stykker, der har garn nok.....men jeg er altså ikke sikker på at jeg har samme stærke rygrad som dig, Mona. Det er ihvertfald nogle lækre farver det garn har, så det må have været svært at gå forbi uden at fylde en pose :-)

Eva sagde ...

Der sker altså meget rundt i lille Dannevang.

Lisbeth sagde ...

Jeg har været deroppe et par år nu, og er vild med det plantefarvede garn. Sukker og mærker på det hvert år :-) Jeg har også garnembago, så det kommer heller ikke med hjem til mig.
Min bedsteveninde og hendes familie er deroppe og bo. Det er deres andet år i år. Han er smed og hun er smedekælling :-) og ungerne render rundt i bare tæer og har en fantastisk oplevelse. Kender også et par af de andre sladretanter, der bor bag borgen.

Fru Knudsen sagde ...

Det lyder til at have været spændende. Du var da standhaftig, overholdt dit bargo