fredag den 27. juli 2012

Garnfabriken og lidt andet Gøteborgsk ..



Indrømmet. Der blev ikke taget så mange fotos fra denne tur til Gøteborg.
Fokus var på modelfotos af søsteren i trøjen, og det meste har været fotograferet på tidligere ture.

Vores tur var fin, og foregik i det flotteste vejr.
I anledning af sommeren har Stena sat hurtigfærge ind på ruten Frederikshavn-Gøteborg,
så 2 timers sejltid var til at holde ud, mod de sædvanlige 3 timer og 15 min. 
Til gengæld kostede det også mere, end det plejer på en dagstur.
Nok om det.

I tænker jo nok på, om det lykkedes at opretholde garnembargoen og komme hjem uden garn ?
Det gjorde det ikke !

Den første garnforretning jeg fandt, havde en masse flotte ting. Fristende.
Men det lykkedes mig at mobilisere al modstandskraft og stå imod.

Modstandskraften var imidlertid opbrugt da jeg nåede Ingalil Johansons Garnfabriken på Linnégatan.
Jeg bildte mig selv ind, at den slags garn overhovedet ikke kunne fås i DK, så jeg var NØDT til at købe det her og nu. Og den svenske kr. er jo også så billig, osv..


Så det blev til 2 ngl point five fra Colinette 
beregnet til en julegave-halsedisse. Strikkes på pind nr 15, begge nøgler indgår.
(dumt jeg ikke lige fotograferede den opstrikkede model i forretningen)


og det samme kan siges her .. 
Det er 2 ngl. Giotto fra Colinette til en vest til mig selv. Strikkes på pinde nr 8.
Opskrift medfulgte. 
Det er noget lækkert garn i lækre farver. Jeg kunne se, at trenden er meget strik med den slags 'stofagtige' garner. Bluser eller veste strikket på store pinde, som man har over en top/t-shirt/kjole. 

Noget af det garn, jeg så i den anden garnforretning, var fra et u-lands projekt, hvor kvinder i den 3. verden har klippet stof op i strimler, der så kan bruges a la zpaghetti til tæpper, grydelapper mv, ELLER det kan bruges som en stor, løststrikket vest.  
Det kunne måske også være en idé til genbrug af gamle stofrester ?

Og så til noget helt andet: STICK/VIRK TREF (BLOGTRÆF) I GØTEBORG?

Det er bare en helt igennem løs idé der måske ikke har nogen gang på jord.

Men Ingalil Johanson tilbyder at arrangere sådanne aftener i sin butik for 6-10 personer.

Ganske vist efter normal åbningstid, dvs. mellem 19 - og 21.30.
Det koster s.kr. 125,- (ca. d.kr 100,-) og der serveres Smørgås og kage + kaffe/te.
Desuden gives 10% rabat på alt i butikken.

Jeg har leget med tanken, og synes det kunne være en sjov idé. Det kunne arrangeres som en strikke-dagtur med færgen - Fr.havn-Gøteborg + der går tog direkte fra Kbh. Det skulle så være på en hverdag, hvor de fleste har fri - fx. kr. himmelfartsdag, der ikke er en fridag i Sverige.

Tror I (sådan helt uforpligtende) at der kunne være interesse for det ? 

I øvrigt har jeg måske fundet ud af hvad mit Saxo gavekort skal bruges til ..
for Ingalil fortalte, at hun har skrevet en ny bog der udkommer her i august.

foto fra strandengene ved Hou i Nordjylland.

5 kommentarer:

Strikkeheksen sagde ...

Den bog må jeg også lige lægge til side til - jeg er så begejstret for den første og har lige vundet garn op til en af modellerne :-)

Jeg synes, det ku være fantastisk med sådan en Göteborg tur - det ville jeg helt bestemt være med på :-)

Spændende at se, hvad der kommer ud af de effekt-garner. Gamle stofrester har iøvrigt altid været brugt til at hækle kludetæpper af i Sverige - har selv lavet et par stykker i mine unge dage ;-)

Eva sagde ...

Sikke lækre garner, - specielt kan jeg godt lide det til din vest.
Det lyder som en herlig idé med strikketur til Gøteborg.

Frk.Bogorm sagde ...

Du kommer sandelig noget omkring:-)
Og sikke noget lækkert garn!

Mette G. sagde ...

Lækkert sjovt garn i skønne farver. Jeg må da lige have kigget mig omkring efter den første bog. Kender hende slet ikke og det går jo ikke ;-)

**Perler på snor** Dorthe sagde ...

Herligt med ture rundt og opleve - spændende med nye garner.

:-) Dorthe