søndag den 29. juli 2012

Færdig soltop og lørdagsmenu.


Mens mange andre startede OL projekter op under åbningsceremonien forleden, 
strikkede jeg det sidste på denne 'Top med Hulstrik' af stinehoelgaard.blogspot.com
som jeg fandt i Kreativ Strik nr. 2 2012 (sommernummeret).

Den er strikket i Cotton Silk fra Hjertegarn, og har været en nem og hurtig lille sag at strikke.
Lækkert garn og sød lille model. 
Der er mange flere modeller i Cotton Silk i det samme nr. af Kreativ Strik. 

Lige nu ligger den til tørre. Når den er tør og er blevet presset, 
- og når der forhåbentlig ikke længere er risiko for forfrysninger ved at have den på udenfor -
vil jeg bringe fotos af top med indhold  ;o)

Nu må jeg lige finde på noget OL - strik .. 
jeg er jo faktisk begyndt på Strandskadetrøjen fra Læsø Uldstue. 
Jeg startede rigtigt op igår - så det KUNNE jo være den .. 

Lørdagsmenuen bestod af en såkaldt 'sommerkasse' fra skagenfood.dk
Den var som altid rigtig lækker.
Indholdet var Filet Royal af Kulmule, og koldrøget Fanø laks.

Kassen var tænkt som grillmad på en lun sommeraften.
- sådan gik det ikke helt.
For vejret indbød ikke til udendørs spisning.


Forretten var den koldrøgede FanøLaks. 
Jeg har det selv sådan, at koldrøget laks kan give en noget 'vammelfed' smag i munden, og man kan hurtigt få for meget af den. Sådan var det slet ikke her. Den var ualmindelig lækker.

Tilbehør var en urtecreme, bestående af flødeost naturel, rørt sammen med skallen af en revet usprøjtet citron + saften derfra. Dertil en Salsa med agurk, rødløg, dild, chiliflager, olie og hvidvinseddike.
Retten blev pyntet med Frisésalat og dild. Efter inspiration fra den medfølgende opskrift.

Efter inspiration, skriver jeg, for jeg tilpasser som regel opskrifterne, 
så de også kan spises af folk der prioriterer den slanke linie, eller har diabetes. 

Kulmulen skulle ifølge samme opskrift have været grillet.
Indrømmet. Min grill står ude i garagen, og jeg har ikke fundet det ulejligheden værd at rengøre den i år. I stedet blev filetterne pandestegte. (i olivenolie)


 Og det blev de bestemt ikke ringere af!
Tilbehør kogte nye kartofler vendt i lidt olie og basilikum, overhældt med lidt balsamico.
Dertil en sauce af Græsk yoghurt 2% (ja jeg lavede den fedtfattige udgave - opskrift skriver creme fraiche 38% og mayonaise), hakkede kapers, hakkede løg, persille, 3 spsk revet peberrod og 2 tsk dijonsennep.
Det var ualmindeligt lækkert, og stod fint til fisken.

Dertil lavede jeg en grøn salat med alt, hvad der var indenfor rækkevidde.
Som jeg husker det: babyspinat, ruccola, melon, jordbær, æble, agurk, avokado og som dressing lidt Grøn Pesto fra Irma og hvidvinseddike.

Desserten var den (i disse tider) så uundgåelige vanilieis med friske danske jordbær.
Det er noget af det bedste jeg ved, og så længe der stadig er gang i jordbærboden, er det med at gribe til.
Jeg pyntede med blomsten fra en hjulkrone.

Fra strandengene mellem Hals og Hou

9 kommentarer:

vibstrik sagde ...

Sikken en dejlig top. Håber vejret snart arter sig så du kan få den på:-)Dejlig menu du har lavet...inspirerende.

A + K = ♥ sagde ...

Yum, hvor ser den menu lækker ud! Den ville jeg ikke have noget imod at spise i aften.

- Kit

Lis sagde ...

Sidder her og drukner i mit mundvand. Lækker menu du fik sammensat med hjælp fra Skagenfood.

Soltoppen er blevet rigtig fin, den ser dog ikke så tyk ud som i bladet, men sød det er den.

Kh. Lis

Frk.Bogorm sagde ...

Jeg har godt nok lige spist - men kors, hvor bliver jeg sulten af sine flotte billeder. altså dem med maden :-)
Har du strikket den soltop på et par dage?? Det er for vildt:-)
Have en dejlig søndag - og mine roser er sgu også noget kedelige i år!

**Perler på snor** Dorthe sagde ...

Jøsses hvor ser den mad lækker ud. Som mange andre har jeg problemer med mundvand trods fuld mave;-)

Ha' en dejlig ny uge, Mona!
:-) Dorthe

amstrik sagde ...

hej fin sole top.... om mums jeg bliver helt sulten af de dejlige mad billder...

mette sagde ...

Så flittig du er - og menuen ser lækker ud :)

Fru Knudsen sagde ...

Sikke dejlig menu. Har du ikke et OL strikkeprojekt. Det har jeg men uh, det driller, opskrift er vist øv, eller også er det mig

Strikkeheksen sagde ...

Yndig lille top, rigtig fin farve :-)

Fisk fra Skagenfood er altid lækkert og det er rigtigt gode opskrifter, der følger med. Tilpasning kan jo altid foretages efter omstændighederne :-)