onsdag den 18. juli 2012

Færdig med Pompon (sans Pompon)


Nu er jeg blevet færdig med 'Pompon' af Lene Holme Samsøe.
Sikkert ikke i en udgave designeren selv ville kunne genkende.
(Originalmodellen findes i bogen 'Feminin Strik' fra 2007 (2010)).

Dette eksemplar er uden Pompon, med lange ærmer, ribben er vendt om og garnet er ikke det originale, men derimod højlandsuld fra garnudsalg.dk, købt da der var garagesalg i forsommeren.

Blusen er strikket til min mor, og på grund af alle ændringerne var jeg noget spændt på resultatet.
Måtte selv lige prøve til, for at få en fornemmelse af størrelse og pasform.


Mønsteret er virkelig flot, men trøjen var blevet lidt mindre, end jeg havde regnet med.
Jeg havde lavet strikkeprøve, og regnet størrelsen ud efter min mors mål. 
Grundmodellen må være en anelse mere tætsiddende end jeg lige havde forestillet mig ud fra billederne i bogen.

Mønsteret bød på visse udfordringer - mest i forhold til at regne ud, hvordan det ville kunne lade sig gøre at strikke mønsterstrik på vrangpindende, der plejer at være 'tilbageløb'.

Ved hjælp af strikkeprøve fandt jeg relativt nemt ud af hvordan det lod sig gøre. 

Dog valgte jeg for nemheds skyld at strikke trøjen op på rundpind, så det kun var en mindre del af trøjen jeg skulle strikke 'frem og tilbage.


Længden på ærmerne tog jeg ud fra mine egne mål.


Jeg var meget spændt på at give min mor trøjen. 
Hun har fulgt processen og beundret den undervejs. Og glædet sig ..

Heldigvis blev alle forventninger indfriet og trøjen sad perfekt :o)
og min mor har nu en sommerbluse der klæder hende virkelig godt.

14 kommentarer:

marion sagde ...

hvor er din udgave af trøjen bare blevet fin :-)

Berit sagde ...

Så flot!

Strikkeheksen sagde ...

Ja, det har hun da så sandelig :-) Jeg synes din udgave er meget flottere end originalen, som jeg aldrig har været så vild med. Og jeg tror, at pompon´erne på originalen har gjort mig blind for, hvor smukt mønsteret egentlig er. Virkelig fin trøje, du har lavet der og godt at mor ku´ passe den :-)

Lea sagde ...

Flot, flot bluse til din heldige mor!

Det er virkelig et fint mønster (kan godt forstå du har strikket rundt for at undgå for mange mønster-vrangpinde).

Nu er jeg spændt på hvad du har på pindene, for mon ikke du allerede er godt på vej med endnu et lækkert stykke strik?!

Balles Bazaar sagde ...

Der er godt nok fart på dine strikkepinde. Den ene lækkert efter den ande forlader jo pindenes trommen. Smuk trøje, både til dig og særligt til din Mor. Det er en meget flot farve til hende.

Eva sagde ...

Virkelig smuk. Og sikke da fin din mor er med den på:)

Lisbeth sagde ...

Hold op så hurtig du er. Den er blevet rigtig flot, og den klæder din mor rigtig godt.

Pia sagde ...

Meget fin trøje du har lavet. Dejligt at din mor kunne passe den, alt andet havde været ærgeligt.

strikkeentusiasten sagde ...

Den er da blevet utrolig flot og klæ'r din mor godt , flot farve.

Kh Jane

Fru Knudsen sagde ...

Dejligt når modtageren tager godt imod, hvilket jeg jo godt forstår, den er så fin og klæder din mor

vidunderlige univers sagde ...

Uha det er for længe siden jeg har været i blogland:0) Hvor er den farve flot og sikke sød din mor ser ud i den.. Pænt mønster osse:0)
kan se at du oplever en del.. Dejligt..
KH Iben

vibstrik sagde ...

Fantastisk smuk gave til din mor. Godt den passer. Mønsteret er meget smukt:-)

Susan sagde ...

Sikken et smukt mønster. Kan godt forstå, at din mor er tilfreds :-)

Frk.Bogorm sagde ...

Hvor er din mor heldig - og fin i sin nye trøje! Hvis du har lyst til et voksent og selvhjulpent adoptivbarn, siger du bare til!