søndag den 3. juni 2012

Sådan skal man aldrig gøre ..

stauder til genoplivning. Håber det lykkes .. 

Jeg har vist nævnt, at jeg er relativt nybagt haveejer ?
Og at man må gøre sig sine erfaringer.
Nogle af dem på en måde, jeg ikke lige ville ønske.

Da jeg fik grunden her, var det bare en grøn plæne.
Jeg har brugt masser af tid og kræfter på at plante til med stauder og roser.
Nogle af dem har jeg fået, andre har jeg købt.
Målet var at få masser af farver og fryd for øjet. Det er lykkedes - og haven er stadig under udbygning.

Nogle ting har jeg plantet for tæt, og har siden måttet flytte, 
andre ting passede bare ikke på jorden her i området og måtte opgives.
Det er sådan nogle ting, der sker.

Men det dummeste af det dummeste, gjorde jeg her i forsommeren.
Op af jorden i to af mine bede væltede der hvad jeg troede var det grimmeste ukrudt.
Jeg fik fat i skovl og trillebør, og gik til angreb på den invasive art, som jeg var overbevist om, at det var.
2 store bør-fulde blev kørt ned i et fjert hjørne af haven, hvor det blev vendt på hovedet.

En lille rest var der dog blevet tilbage .. og da jeg efter et par uger ville til angreb igen
opdagede jeg det:

Det var den smukkeste staude.
Legionær Spyd, tror jeg den hedder.
Sidste år prydede den mine bede med de smukkeste rosa, dunhammeragtige blomster,
perfekte i buketter og andet.

ARRRGGGGHHHHHH .... hulk, og snøft.

Nå, men som sagt : en lille rest var tilbage,
og ellers hastede jeg ned i jorddyngen, der nu havde ligget i henad 14 dage i tørke og bagende sol
og håbede på en reetablering.
Og håber stadig.

Og hvorfor fører jeg ikke havedagbog, så jeg har styr på hvad der kommer hvor ?
godt spørgsmål.

ærteblomster - forhåbentlig giver de sig til at gro.

En anden 'not to do' ting er at plante ærteblomster (latyrus) samme sted år for år.
Det kunne jeg læse hos Claus Dalby.
De ser da også lidt pistne ud i år.

Ellers plejer jeg at nyde denne skønne blomst, både ude og inde.
Og det magiske: jo flere man plukker, jo flere kommer der.
ligesom med roserne !


Dette prydløg måtte jeg bare vise jer.
(her har jeg vist ikke gjort noget galt)


Nye solsikkespirer er på vej.
Sneglene og kulden tog de første to kuld..
Så nu prøver jeg med 3. runde.
Kan ikke rigtig forestille mig en sommer uden solsikker. 
(det andet I ser er brøndkarse)

5 kommentarer:

Karin Grøn sagde ...

Ok- hvorfor sår du ikke solsikker på friland- så bliver det meget stærkere og tykkere i stænglen og kan bedre modstå blæsevejr. Jeg kan se du gør dig alle mulige og umulige er faringer og tro mig- du er ikke ene om det forskellen er bare at du fortæller om det. Min første var hjemmme i min mors og fars have i gymnasietiden. Jeg ville luge og opdagede at min far havde plantet en giftig plante- en type af natskygge med gule blomster- uf- væk med den--- det var så den tomatplante!!!. Heldigvis nåede min far at hente den i skraldespanden og med lidt førstehjælp gik det og tro mig du skal nok få masser af den staude når der forsat er nogen tilbage- det varer bare lidt tid.

Tina Dalbøge sagde ...

Jeg har prøvet noget lignende... Håber ud kan nå at redde resterne ;)

Frk.Bogorm sagde ...

Åh åh, kender det godt. Jeg har heller ikke den vildeste succes i min nye have. Har sat 4 pæoner (en var med i krukke fra sidste have) og 2 er døde.aner ikke hvorfor,bare visnet og skuddene faldet af.
PISTNE? er det et jysk udtryk? :-)
Jeg har også sat de der løg ting - men kan ikke se dem nogen steder? Jeg har også ligesom glemt, hvor jeg satte hvad:_)

**Perler på snor** / Dorthe DK sagde ...

Hvor fint at du ikke fik prydløgene fjernet, de er så smukke!

God vind med projekt have!
:-) Dorthe

Ps. Jeg "døjer" meget med at se alle de tal og bogstaver og vil gerne lægge kommentar ind imellem!

Lis sagde ...

Vi er igang med det omvendte nemlig at lave vores have om til græs for vi er tømte for have energi lige for tiden, men derfor synes jeg dog det er synd for dig.
Jeg har også gjort sådan ved et helt bed med de orange blomster man kan bruge i salat, æv æv men af erfaring bliver vi jo heldigvis klogere.

Kh. Lis