søndag den 6. maj 2012

Røverborg og Adriaterhavskyst


På vej fra Ljubljana til Adriaterhavskysten ligger denne røverborg.  Der hedder Predjama.
Det er virkelig et spooky sted, der sparker godt til fantasien !
Borgen er bygget ind i klipperne, og der er huler bagud, med flugtveje.

Legenden siger, at på et tidspunkt, da borgen var belejret,
hånede slotsherren sine modstandere ved at kaste friske kirsebær ned til dem.
Kirsebærrene var hentet ind gennem de hemmelige flugtveje. 

Stedet er meget specielt, og man kan i høj grad få foretillinger om, hvordan livet har været levet her. Der er alting.
Et herreværelse med plads til jagthundene under panelerne, nærmest som en skunk.
Et vaskeægte torturkammer, med balustrader, så man kunne få fri udsigt til 'forestillingen'
køkken med rindende vand (det løb ned ad klipperne)
vagttårne, kirkerum
og, som sagt, flugtveje ud gennem bjergmassivet. Og meget andet.

Og apropos  - lige i nærheden ligger de meget berømte Prostrojna Grotter.
helt fantastiske - men der måtte desværre ikke fotograferes.
Et lille salamanderagtigt dyr derinde - meget specielt. Grotterne er blandt Europas største.


Slovenien har ca 30 km kyststrækning. 
Den ligger mellem Italien og det Kroatiske Istrien, hvor mange holder ferie.


Byen Piran er meget Italiensk i sit udtryk
Og det har den forklaring, at den tidligere har hørt under Venedig.
Piran er fx berømt for sit salt, som de syder (ligesom på Læsø)


Udsigt ud over Piran.


Og inde fra de små idylliske gader i Piran.


Aftenstemning. 
Rigtig hyggelig by - bestemt et besøg værd, hvis I kommer på de kanter.

4 kommentarer:

Lis sagde ...

Hvor dejligt at læse om røverborge og gl. byer. Stranden må være overbefolket når der kun er 33 km strand. Jeg viste min mand dette indlæg og han vidste godt at det var fordi jeg gerne ville forbi :)) Så måske når vi kører til Venedig, det kan passes ind.

Fortsat god ferie til dig.

Kh. Lis

p.s. Jeg har sat din blog op til at sende mig en mail også når du udgiver et indlæg, så nu KAN du ikke gemme dig, tø hø..

Randi B. Jensen sagde ...

Ja ja - nu er du i flere dage kommet frem i min læseliste, men jeg har ikke kunne kommentere hos dig, men i dag ser det hele ud til at virke :-)
Det ser ud til, at du har en fantastisk ferie - Ljubljana og det omkringliggende ser så spændende ud - jeg har set billeder og hørt om området tidligere,fra en der flyttede derned, da hendes mand skulle arbejde dernede, men jeg har aldrig selv besøgt området, men kunne godt fristes til det :-)

Hanne Rimmen sagde ...

Den borg er jo som fra en hel anden verden. Spændende ;o)
Det er meget smukke billeder du har taget og jeg kan godt forstå, at du er imponeret. Det ser rigtig dejligt ud og området har jo masser af byde på.
Jeg må høre meget mere...
Kh. Hanne

diy se her hvordan sagde ...

Det ser i hvert fald meget charmerende ud. Gid jeg var der.