fredag den 4. maj 2012

Ljubljana


Ljubljana er hovedstad i Slovenien, og er en lille hovedstad med kun 250.000 indbyggere.
Til gengæld er den hyggelig, og har et rigt kulturliv.
Slovenien befinder sig  i den nordlige del af det tidligere Jugoslavien, 
og grænser op til Italien, Østrig og Kroatien. 

Man kan fx komme dertil med Adria Air, der flyver kbh-Ljubljana i et meget lille fly.
Jeg troede faktisk jeg var gået forkert, da jeg stod i lufthavnen og ikke kunne få øje på flyet fordi det var så lille .. 

Gennem byen løber Ljubljanica-floden - og der er masser af hyggelige restauranter og masser af cafeer langs bredden, på begge sider. På billedet ser I fiskemarkedet, der er stort og velassorteret.


Og et ditto blomstermarked.
Virkelig overdådigt - men dyrt.


Dragen er Ljubljanas vartegn ..


Et indtryk fra et hyggeligt torv.
Der er en gammel bydel, der er meget stemningsfuld at gå rundt i.
Nedenfor ser I et vue ud over byen oppe fra borgen
- for sådan en er der også.  
En lille bjergbane går derop
- hvis ikke man pustende og stønnende forcerer bjerget  


5 kommentarer:

Hanne Rimmen sagde ...

Kære Mona
Hvor ser det da skønt ud. En meget smuk og spændende by, ser det ud til. Glæder mig til at se flere billeder fra den lille plet med solskin.
Nyd ferien
Kh. Hanne

Eva sagde ...

Det ser flot ud. Spændende at se billeder fra et sted, hvor man ikke lige kommer.

Fru Knudsen sagde ...

Det ser spændende ud. Nyd ferien

Tina Dalbøge sagde ...

Dejlige billeder og lidt sjovt med det lille bitte fly ;)

Fru Olsen sagde ...

Den by får jeg vist ikke lige stavet til :-) og det er måske en meget passende metafor for hele balkanlandene - en overset perle, tror jeg. Min bror og svigerinde holdt ferie i Kroatien og det lyder som om det er et rigtigt dejligt og interessant sted.