lørdag den 14. april 2012

Lidt D-vitaminer


Nu, hvor jeg har kastet mig ud i endnu et D-vitamin,
synes jeg lige jeg ville (gen)vise jer den jeg strikkede til min søster i efteråret.
Der er et par stykker af jer, der i jeres kommentarer spørger til D-vitamin, så her får I den  :o)

Farven på søsterens trøje var blågrøn, og jeg synes det var en rigtig lækker sag.
Garnet var geilsk, 2-trådet, og den var strikket på pinde nr. 3 1/2.
Trøjen blev strikket oppefra og ned.


Modellen var en Heidi Kirrmaier, og opskriften fandt jeg på Ravelry.
Det var en udfordring at skulle strikke efter engelsk opskrift.
Heldigvis fandt jeg frem til en oversigt med 'oversættelser' og det hjalp mig 
med at finde ud af hvordan jeg fx skulle tolke
"Row 1 (WS)(set up): p2, pm, p Sleeve sts. om, p Back sts, pm, p Sleeve sts, pm, p2"
Nogle gange skal jeg yo eller m1r / m1l, osv.

Jeg var fuldstændig lost - men redningen dukkede op.

Nu ved jeg at 'purl' = vr, knit = r, yo = slå om, osv. 
Og når først man har en kodenøgle, så går det.
(Skulle nogle af jer kaste jer ud i modellen og mangle 'oversættelser' er jeg gerne behjælpelig).

Eftersom jeg allerede havde strikket en model af D-vitaminet
regnede jeg med, at det ville være en smal sag med nr. 2.
Helt sådan blev det ikke.


Her ser I mit første anslag til den jeg er igang med nu + det garn jeg har købt til trøjen. 
 Jeg er lidt vild med den blå. D-vitaminet ville jeg kaste mig ud i nu, 
for så at gøre noget atypisk : at slå op til endnu en ting.
Jeg skal nemlig til Slovenien i bededagsferien, og der ville det være rart med et strikketøj, der ikke kræver for meget, ikke bliver for tungt at bære/fylder for meget i kufferten, osv.

Problemet med D-vitaminet er bare, at den kræver koncentration.
Opskriften er række for række, og man skal virkelig tælle efter  - ellers går der kludder i det hele.
(jeg har pillet op så sent som idag).
Ok - værre er det så heller ikke. Den ER til at finde ud af ..
men det kræver bare lidt koncentration, og så bliver det svært at hyggesnakke samtidig med at man skal tælle og læse mønster. 

Vedrørende Jackie, så kommer der fotos af den med mig indeni her i løbet af næste uge.
Den sidder rigtig godt, og jeg er vældig tilfreds med form og farve.
Og - ja - det er en tunika. Det kom til at knibe med garnet, så det er så som så med sjalskraven.

Jeg kunne jo sagtens være hurtig, når det er på pinde nr 7, og når der i øvrigt var ferie  :o)

Til sidst vil jeg lige minde om den give-away, jeg lagde ud tidligere idag:



2 kommentarer:

Stine Hoelgaard Johansen sagde ...

Lækkert garn i en smuk blå farve du har købt. Og rigtig god tur til Slovenien når du kommer der til.
Og fortsat god søndag, stine:)

Hanne Rimmen sagde ...

Kære Mona
Kan godt forstå, at du selv må eje den lækre trøje og hvilken fin blå farve du der har valgt ;o)
Bliver spændende at se den færdig.
Ang oversættelser fra engelsk til dansk, så ligger der en oversættelse på Drops hjemmeside. Har dog ikke haft modet selv...endnu, til at kaste mig ud i den slags opskrifter. Måske en dag gør jeg det ;O)

Hvad er det for en trøje skal strikke i ferien?

Knus til dig
kh. Hanne

PS. jeg har fundet ud af hvordan man slette alt det "robothalløj", når man skal skrive kommentarer. Måske var det en ide at få det gjort ?